Diskus och nytt kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MissB
    • May 2009
    • 502

    Diskus och nytt kar

    Nu är det snart dags för mig att skaffa mina första diskusar.

    Nu till min fråga.
    Hur har ni upplevt att de har bettet sig de första dagarna i sitt nya kar? Har var varit mycket blyga? Har det tagit lång tid för dem att börja äta?
    Mobbat varandra osv osv?
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    De brukar för det mesta vara skygga den första tiden och svåra att få att äta, och detta kan vara i ett par veckor om de är riktigt kinkiga.
    Att de skulle mobba varandra under introduktionen har jag inte varit med om, det kommer mer när de börjar känna sig hemma och har rangordningen färdigställd. Detta problemet ser man inte lika ofta om du har en hyffsad stor grupp smådiskus, 10-12 st.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • sehkn0
      • March 2009
      • 131

      #3
      Om du är noga med vad och var du köper dina diskusar så tror jag inte du får problem.
      Kolla även att de andas lugnt, de skall inte vara för mörka och inte ha defekter på ögon etc. Välj heller inte de minsta, en del diskusar slutar växa och blir "mobboffer", tyvär.

      Kolla att de går i vanligt vatten och att de kommer fram till rutan i affären så tror jag inte du skall behöva vara orolig. Om de däremot redan står och gömmer sig i affären så tycker jag inte du skall handla.

      Kolla även vad de äter så att du kan fortsätta med liknande foder.

      De diskusar jag handlat som är odlade av Stedker i Tyskland har jag aldrig haft problem med. Däremot så har jag haft en del problem med diskusar som är framkorsade av odlare här i Sverige (slutade växa).

      Lycka till

      Kommentar

      • MissB
        • May 2009
        • 502

        #4
        Tack för era svar.
        De jag har kollat på var nyfikna och framme i affären. Stod inte och tryckte och blev inte rädda heller när man närmade sig karet. Simade med höga fenor och bra färger.
        Leverantör är Stendker

        Kommentar

        • sehkn0
          • March 2009
          • 131

          #5
          Ursprungligen postat av MissB
          Tack för era svar.
          De jag har kollat på var nyfikna och framme i affären. Stod inte och tryckte och blev inte rädda heller när man närmade sig karet. Simade med höga fenor och bra färger.
          Leverantör är Stendker
          Låter ju jättebra.
          Håller tummarna för dig.
          Du får återkomma med några bilder när du fått hem dem.

          Kommentar

          • drd
            • March 2004
            • 5586

            #6
            Var ska du köpa dom nånstans ?
            ________________________________________________

            Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

            Kommentar

            • Rooster
              • March 2006
              • 1468

              #7
              Hej, tänkte du ha inredning (bottenmaterial och växter) i karet? Kan iaf bara tipsa om i så fall inte ha för mkt växter (eller andra saker som bildar som små "grottor") på botten. Det gör det svårare att dammsuga och det lägger sig överbliven mat och annat där vilket inte är så bra när man har diskus. Ett alternativ är att ha tex. pansarmalar på botten som städar upp den mat som diskusen inte äter upp eller kommer åt.
              Fish for Life!!!

              Kommentar

              • Shrek
                • August 2005
                • 362

                #8
                När jag tittat länge på fiskarna i affären och allt känns ok som det beskrivits här, så brukar jag be dem i affären att mata fiskarna och efter det blir jag alltid säker vilken/vilka jag ska välja.
                Lycka till!
                "Vänlighet och kärlek är smittsammare än någon sjukdom"

                Kommentar

                Arbetssätt...