Scalarer lek

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zwitta
    • October 2006
    • 406

    Scalarer lek

    Har 5 scalarer i ett akvarium. Nu har det blivit ett par på varje sida av karet och ena paret har laggt rom redan. Problemet är att den ensamma scalaren inte riktigt vet vart hon ska ta vägen för kommer hon nära ett par blir hon jagad till andra sidan och då kommer ju det paret och jagar henne tillbaka.
    Hon försöker hålla sig i mitten så gott det går men blir endå en hel del jagande efter den ensamma.
    Först när det bara var 1 par tänkte jag dela karet så att paret hade en sida ensamma man nu när det är 2 par kan jag ju inte stänga in den ensamma honan hos de andra.
    Borde jag flytta henne till en hink/annat kar sålänge?
    Och borde jag dela karet med någonting eller kommer de klara av att vakta sina yngel själva? Nu när två par leker bryr de sig ju bara om sina egna lekplatser och håller sig på varsin sida.
    Tror dock inte det kommer gå så bra då de har laggt rom tidigare utan att det blir yngel men man vet ju aldrig hur de lyckas den här gången.
  • Rooster
    • March 2006
    • 1468

    #2
    Ursprungligen postat av Zwitta
    Har 5 scalarer i ett akvarium. Nu har det blivit ett par på varje sida av karet och ena paret har laggt rom redan. Problemet är att den ensamma scalaren inte riktigt vet vart hon ska ta vägen för kommer hon nära ett par blir hon jagad till andra sidan och då kommer ju det paret och jagar henne tillbaka.
    Hon försöker hålla sig i mitten så gott det går men blir endå en hel del jagande efter den ensamma.
    Först när det bara var 1 par tänkte jag dela karet så att paret hade en sida ensamma man nu när det är 2 par kan jag ju inte stänga in den ensamma honan hos de andra.
    Borde jag flytta henne till en hink/annat kar sålänge?
    Och borde jag dela karet med någonting eller kommer de klara av att vakta sina yngel själva? Nu när två par leker bryr de sig ju bara om sina egna lekplatser och håller sig på varsin sida.
    Tror dock inte det kommer gå så bra då de har laggt rom tidigare utan att det blir yngel men man vet ju aldrig hur de lyckas den här gången.
    Oavsett om dina fiskar klarar av att dra upp sin kull är det lämpligt att flytta på den ensamma scalaren. Det händer att honor eller hanar "swingar" ibland men de två paren som har bildats kommer troligtvis att hålla länge och då finns det eg. ingen plats för en ensam individ (även om fiskarna inte leker håller de ändå ihop rätt bra och är inte särskilt sugna på att låta en ensam fisk komma in på deras revir osv.)

    Börja iaf med att flytta henne. När scalarer väl kommit igång att leka blir det ofta så att de leker ofta så du får nog pröva dig fram med skiljeväggar och liknande. Tyvärr är det väldigt ofta så att scalarer inte lyckas med sin lek, utan någon (ofta honan) eller båda föräldrarna äter upp sin egen rom, men ibland har man tur och par som lyckas dra upp sin avkomma (får ibland "träna sig" några gånger innan de lyckas).
    Du kan testa att dela av karet om det är flera lekar som skitit sig (minskar säkerligen stressen för båda paren och blir då mindre benägna att äta upp sin rom).
    Lycka till!
    Fish for Life!!!

    Kommentar

    • benno
      • August 2009
      • 125

      #3
      Är du allvarigt intresserad att dra upp scalaryngel så måste du börja med att testkläcka artemia. Det är mycket artemiaägg på marknaden som är helt kass. När du fått detta att funka så vänta ut en lek där du sett hannen befrukta.

      Då det är ganska sällsynt med yngelvårdande föräldrar så är en lösning att klippa av en bit av bladet med en sax. Låt föräldrarna ha kvar större delen av rommen.

      Ta en burk på ca: 5 liter med tempererat färskvatten (ca:26grader) och lägg en syresten bredvid.
      Bifogade filer

      Kommentar

      • Zwitta
        • October 2006
        • 406

        #4
        Flyttade den ensamma till ett annat kar och paren har tagit bort äggen redan men tror de vill leka igen för de håller sig fortfarande på varsin sida. Största problemet ser ut att vara att äggen möglar.
        Har haft ägg från scalarerna förut och de brukar byta partner.
        Hade väl dock inte precis tänkt dra upp några scalarer men blir det yngel kan jag ju försöka iallafall. Men matar då med det jag har istället. Är de för stora för infusioner?

        Kommentar

        • Zwitta
          • October 2006
          • 406

          #5
          Det andra paret la rom igår och testar en annan metod nu. Tog bort de andra scalarerna och täckte för karet med svart tyg. Släckte den stora lampan och har rätt låg belysning men endå tillräckligt för att scalarerna kan se rommen bra.
          Försökte också sänka värmen men den verkar inte gå ner av någon anledning.
          Ser hittils bara 4 vita korn så verkar gå rätt okej.
          Men när möggel väl börjar spridas går det rätt fort så hoppas de tar bort dem.

          Kommentar

          Arbetssätt...