Bottensubstratets betydelse

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sophia_
    • January 2009
    • 454

    Bottensubstratets betydelse

    Jag har fastnat för dvärgciklider och funderar på om det skulle kunna bo några sådana i mitt stora akvarium. Men det står att bottensubstratet bör vara finkornigt och mörkt, jag har större grus i blandade färger (Idaho tror jag det heter). Kan de bo där ändå, eller ska jag skippa tanken helt?

    Och kan man ha två olika arter i samma akvarium? Säg tre Apistogramma hongsloi och tre Mikrogeophagus Ramirezi i ett kar på 240liter, tillsammans med lite stimfisk.
    www.devons.se
  • Nubi
    • March 2009
    • 9026

    #2
    Har större grus i mina kar till dvärgciklider och det funkar. i mit 70l kar där jag har Kakaduor leker de för fullt. De bryr sig inte om hur bottnet är.
    Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

    Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
    Fiskbloggen

    Kommentar

    • Vic
      • November 2006
      • 1533

      #3
      Jag skulle tro att bottensubstratet inte har någon större betydelse.
      Det jag sett av mina Apistogramma är att de brukar gräva in sig i grottor, göra ingången så trång som möjligt och utöka grottan efter deras behov. Om du skaffar flera grottor i olika storlekar och former så de kan välja fritt kommer de trivas mer än bra.
      Att ha två olika arter ska inte heller vara något problem. Se bara till att du inreder akvariumet så de har lätt att bilda olika revir.
      Mvh Viktor


      Apistogramma för hela slanten!

      Kommentar

      • Storkas
        • August 2009
        • 33

        #4
        Har haft bolivianska fjärilar i både fin och grovkornig sand, och måste säga att de såg ut att må mycket bättre med den finkorniga, även om det kan ha berott på andra saker i den miljön så är det min gissning.

        Kommentar

        • Sophia_
          • January 2009
          • 454

          #5
          Usch vilken beslutsångest jag fick. Får låta beslutet mogna fram det är ju ingen vits att ha bråttom i vilket fall. Och jag har ingen aning om ifall det är lätt eller svårt att få tag på den där firrarna heller.
          www.devons.se

          Kommentar

          Arbetssätt...