Hjälp mig!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Klackspark
    • November 2009
    • 36

    Hjälp mig!!

    Hej!

    Jag är ny med påfågelciklider, och det kanske inte alls är något att vara orolig för.. men..

    Mina påfågelciklider (4 st) har alltid varit aktiva och sovit ordentligt på nätterna. Men nu på morgonen när jag tände så låg dom som vanligt på botten och fortfarande sov. Sen brukar dom bli aktiva och simma runt och "busa" med varandra. Men nu så typ ligger dom tätt intill varandra på botten och tar stora djupa "andetag". Jag satt på syret i akvariet, men är det något annat? Dom blev aktiva igen när jag närmade mig akvariet och skulle mata dom. Men nu så blev dom.. vad ska man säga.. Sega(?) igen. Har hört att aktiva påfågelciklider är friska ciklider! Och det är därför jag är orolig.

    Tacksam för svar!

    Mvh/Annie
  • ciklidtok
    • March 2005
    • 1466

    #2
    vad ger du för foder?? Vissa Påfåglar klarar inte av ciklidpelletsen....mina gjorde det inte...
    720L SA-/CA. Övriga
    375L Biotop, skalarer
    275L Malawi
    240L Blandat


    Kommentar

    • Klackspark
      • November 2009
      • 36

      #3
      Dom får Ciklid Gold från Hakari. Runda medium pellets som flyter. Nu när jag kom hem på lunch så är dom aktiva igen. Vad ger du dina ciklider då?

      Kommentar

      • myslas
        • February 2008
        • 672

        #4
        Med "satte på syret" menar du då att det är avstängt under natten?

        Kommentar

        • Klackspark
          • November 2009
          • 36

          #5
          Alltså, jag har ju en pump som går hela tiden. Sen kan man vrida på så man kan ha i extra syre. Vet inte riktigt hur man ska förklara? Det är en Aqua el pump.

          Kommentar

          • Johanski
            • February 2007
            • 3044

            #6
            Förmodligen en slang som ger bubblor i vattnet, vilket inte är nödvändigt. Sätt pumpen så den rör ytvattnet rejält, det är det som skapar syret, inte bubblor i vattnet.

            Kommentar

            • Klackspark
              • November 2009
              • 36

              #7
              Ja okej. Vilken pump tycker du att man ska ha i ett 112 liters akvarium? För den som jag har nu är det inte så himla bra drag i.

              Kommentar

              • Saturnus80
                • October 2009
                • 943

                #8
                Om det är i 112l karet du har påfåglarna så bör du fundera på att skaffa ett större.
                //Daniel

                110l Sällskapsakvarium http://www.zoonen.com/perzoonen/blogg.asp?oid=2509902
                23l aqualandscape med dvärgkulor

                Kommentar

                • Klackspark
                  • November 2009
                  • 36

                  #9
                  Ursprungligen postat av Saturnus80
                  Om det är i 112l karet du har påfåglarna så bör du fundera på att skaffa ett större.

                  Haha, jaa jag vet Det kommer.. Inom en väldigt snar framtid

                  Kommentar

                  • Klackspark
                    • November 2009
                    • 36

                    #10
                    Meen.. jag har fortfarande inte fått svar på mitt första inlägg.. :P

                    Kommentar

                    • Tapis
                      • May 2009
                      • 15

                      #11
                      Hej

                      Ganska litet kar för 4 st påfåglar, mina får också det fodret och jag tror att minst 1/4 bara åker ut genom gälarna igen, sen så skiter dom ganska mycket också.
                      Kolla nitriter, om det är nitriter häll i ca 1 dl salt, helst utan jod.
                      Om det finns nitriter köp även nått meddel som tar bort det jag använde denitrol. Gör Dagliga vattenbyten på ca 10-15% inte mer då förgiftar du fiskarna med det "bra vattnet" och då kan dom dö, när nititerna är borta så kan du köra på som vanligt med vattenbyten. Och mata så gott som ingeting under behandligen. Extra syre är en stor fördel.

                      Om det dröjer ett tag med det nya större akvariumet så skaffa en större pump, gärna ett ytterfilter. Och sug rent botten ofta, har du finare sand kan du lägga den så att det lutar mot framrutan och på så sätt så samlas all skit längst fram och det underlättar städning.

                      Är det inte nitriter så vet jag inte, men salt kan vara värt ett försök just mot den tunga andningen man brukar säga 1 dl per 100 liter. Och ett vattenbyte lär inte skada. Och tillsätta mer syre är också bra.

                      Hoppas det var till nån hjälp

                      MVH
                      Patrik

                      Kommentar

                      • Klackspark
                        • November 2009
                        • 36

                        #12
                        Åh, tack för ett bra svar. I alla fall någon som svarar på mitt första inlägg:P hehe.. dom får ett vattenbyte i veckan + "dammsugning". men jag ska pröva det du sa. TACK så mycket!!!

                        Mvh//Annie

                        Kommentar

                        Arbetssätt...