Zebraciklid leker ej.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • primox88
    • August 2009
    • 75

    Zebraciklid leker ej.

    Hej!

    Köpte några Zebraciklider (sydamerikanska) som inte har lekt av sig. Köpte båda samtidigt från djurmagazinet i Umeå och honan är ca 6cm och hanen är ca 5cm.

    Har honan och hanen ensam med två ancistrusalgätare.

    Verkar som att hanen är livrädd för honan då han är högst upp på kanten i akvariumet och bara står och tittar på honan. Honan är däremot väldigt livlig och försöker jaga hanen då och då men han verkar inte vara det minsta intresserad.

    Är dom könsmogna än? Hört att det brukar oftast bara ta några dagar innan dom leker av sig men har ej hänt fast det var nån vecka sedan jag skaffade dom.

    Har grottor och gott om gömställen samt vattenkvalitén är nyligen testad och är tip top.

    Hur gör jag för att dom ska leka? köpa en till hona eller hane?

    Akvariet jag har är det lilla på ca 170L. Kan tyvärr ej ha zebrerna i det stora(375L) då jag har mycket sajica och malawi i det karet.

    Tacksam för svar/Patrik
  • ciklidtok
    • March 2005
    • 1466

    #2
    Zebracikliden är en Centralamerikan till att börja med

    Hur kan de s könsskillnad på Zebrorna om de bara är 5 och 6 cm?? Jag har 8 "yngel, varav den största är 7-8 cm. och jag ser inte könsskillnad på dem......tror heller inte de är könsmogna....

    Ta inte illa upp, men jag tror heller inte på Djurmagazinets kompetens i alla lägen, inte när det gäller akvarierelaterade frågor.....Vi har DM här också, och de vet inte vad de pratar om alla gånger.

    Men försök att lägga upp en bild på Zebrorna, så kanske vi här på forumet kan hjälpa dej....fast jag tror inte det är många...om ens någon som kan se könsskillnaden på dem, inte i den storleken iaf. Jag kan det inte.
    720L SA-/CA. Övriga
    375L Biotop, skalarer
    275L Malawi
    240L Blandat


    Kommentar

    • Tapis
      • May 2009
      • 15

      #3
      Hej
      Du menar Centralamerikanska va? :P
      Jag har haft zebror i den storleken som lekt, är du säker på att det är en hona och hane, honan brukar kunna ha lite orange på magen? Låter som om du skulle kunna ha fått 2 hanar.
      Å andra sidan har det inte gått så länge än, när mina blå ciklider var nya så tog det ca 2 veckor innan dom kom igång, nu leker dom konstant
      Hoppas det löser sig.
      MVH
      Patrik

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Zebraciklider kan bli könsmogna tidigt, har sett ett par som var ca 3-5 cm, som hade yngel. Mitt senaste par tog väl nå´n månad på sig innan de lekte, och var inte särskilt aggressiva. Honorna i den kullen kunde man se redan vid ca 3 cm, då de fick orange fläckar på buken. Lustigt nog verkade de största vara honor. Jag misstänker att du har fått tag i två hanar, eller två honor. Eller så kan honan vara större än hanen.
        Senast redigerad av Shepard; 10 December 2009, 10:06.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • ciklidtok
          • March 2005
          • 1466

          #5
          Då borde ju jag kunna se könsskillnad på de jag har...men det gör jag inte....De är ungefär i samma storlek.....
          720L SA-/CA. Övriga
          375L Biotop, skalarer
          275L Malawi
          240L Blandat


          Kommentar

          • Rooster
            • March 2006
            • 1468

            #6
            Har oxå kunnat se könet på mkt små zebraciklider 3-4 cm, som jag fött upp men det kan ju vara svårt ibland att se i butikerna där alla fiskarna är blekgråa till färgen. Men har man bara en någorlunda stimulerande miljö för dem brukar man kunna se det i ett ganska tidigt stadie är iaf mina erfarenheter.
            Fish for Life!!!

            Kommentar

            • primox88
              • August 2009
              • 75

              #7
              Hehe, jo. jag menade förstås centralamerikanska zebran.

              Joo, man ser ju klart könsskillnaden på båda då honan är röd vid buken och lite vid ryggfenan medans hanen ej har det röda inslaget och har längre fenor. så att det är en hona och hane är jag hundra på.

              Men jag får vänta och se om det blir någon lek. tack för svaren!

              Kommentar

              • primox88
                • August 2009
                • 75

                #8
                Nu så! gjorde ett vattenbyte för 5 dagar sedan på 20% i ljummet vatten, då gjorde jag även en grotta av krukor. Idag gjorde jag igen ett vattenbyte på ca 35% och lite kallare vatten och sen small det bara till. Nu är grottan full av rom. Hoppas bara inte att dom äter upp dom, men tror det väll inte eftersom oftast äter dom upp rommen när dom känner sig stressad och den enda fisken jag har utom zebrerna i det lilla karet är en ancistrus på ca 2 cm.

                Kommentar

                • GRIZZLY
                  • December 2006
                  • 867

                  #9
                  Mina zebror är max 5-6 cm å dom har för stunden massa ägg i en grotta.

                  Kommentar

                  • primox88
                    • August 2009
                    • 75

                    #10
                    Ursprungligen postat av GRIZZLY
                    Mina zebror är max 5-6 cm å dom har för stunden massa ägg i en grotta.

                    Okej, vad roligt. Otroligt nog åt dom ej upp äggen dom lagt och dom kläcktes idag. nu äre bara å vänta tills dom blir frisimmande!

                    Kommentar

                    • GRIZZLY
                      • December 2006
                      • 867

                      #11
                      Härligt. Mina kläcktes i förrgårr så nu väntar ja för fullt med. Va matar du med å så vidare?

                      Kommentar

                      • primox88
                        • August 2009
                        • 75

                        #12
                        Niiice. Lyckades flytta över ett hundratal av ynglena i en plastbägare som jag har i samma akvarium och det fungerar riktigt bra. tog och hängde på kanten av karet och då slapp jag köpa luftpump,doppvärmare och ett litet kar. just för tillfället så matar jag dom med väldigt småa flingfoder samt har jag kläckt artemia och än sålänge har jag inte sett något dödsfall.

                        Och eftersom föräldrarna inte ser att ynglena är kvar i karet då jag har grus i bägaren så tror dom nog att dom är borta så nu är dom väldigt sugna på att leka av sig igen ser det ut som.

                        Kommentar

                        • Fredrik1
                          • February 2009
                          • 305

                          #13
                          Låter bra! Tror att mina Zebror ska till och leka, hanen har gräft in under en sten, och så har dom sitt 'revir' så att säga, hoppas riktigt mycket på att det blir någonting
                          Min Zoon

                          Kommentar

                          • GRIZZLY
                            • December 2006
                            • 867

                            #14
                            Hur gåre med fiskarna?

                            Kommentar

                            Arbetssätt...