Få Påfågelciklider att leka?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tapis
    • May 2009
    • 15

    Få Påfågelciklider att leka?

    Hej

    Jag har ett 720 kar med 4 st påfåglar och lite annat.
    Det är två par 1 lekpar som har lekt förut (inte hos mig), och ett par som inte lekt förut.
    Nu är det så att det paret som inte lekt förut verka som om dom ska leka dom putsar en sten, gräver lite, darrar framför varann och är lite mer aggrssiva än vanligt, så håller dom på i ca 2 dagar sen slutar dom helt detta har dom gjort 3 gånger sen går det ca 2-3 dagar sen börjar dom igen.
    Finns det nått bra sätt att få igång dom till lek eller kommer det komma av sig självt?

    Tacksamm för svar

    MVH

    Patrik
  • Peter Luths
    • November 2008
    • 32

    #2
    Ett sätt kan vara att höja temperaturen till mellan 26-30 grader. Och när du gör ett större vattenbyte låt vattnet strila i akvariet långsamt istället för att hälla i det. Man kan också öka utfodringen till dom så de kommer i form, tar på krafterna att leka.
    För deras lek infaller under regnperioden, och på så vis kan du stimulera dom till att leka.

    Kommentar

    • Tapis
      • May 2009
      • 15

      #3
      Ok .
      Jag har ökat matningen och kör mer med insekter än tidigare men dom får även hikary.
      Jag trodde att vatten tempen sjönk under regnperioden?

      Kommentar

      • Peter Luths
        • November 2008
        • 32

        #4
        Enda svaret på vattentempraturhöjningen är tror jag att de söker sig i de översvämade urskogsområdena, där är det nog lite grundare och därför en högre temperatur.

        Kommentar

        • CuRSeD
          • April 2009
          • 186

          #5
          kan det inte vara så att det är två hannar då?

          Kommentar

          • dezplay
            • January 2008
            • 161

            #6
            Dom kanske inte känner sig helt redo än helt enkelt?

            Det problemet har jag haft i mitt 600liters CA iaf. Har motaguensis, loisellei och fenestrata samtliga par. Inte gjort nåt på flera månader. Och nu på en vecka har samtliga 3 par lekt. Konstigt är det iaf... då jag inte gjort nått annorlunda.
            dra räva i môs, TIAHÔLM!

            Kommentar

            • Shepard

              • March 2003
              • 13992

              #7
              Snarare är det två honor i så fall, eftersom de uppvisar lekbeteende, vilket två hanar nog inte skulle göra. Jag har haft två påfågelshonor som "lekte" tillsammans, trodde det var ett par, tills båda la ägg.

              Men det kan ju vara ett par, men att nå´t gör att de kommer av sig hela tiden.
              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

              Kommentar

              • Tapis
                • May 2009
                • 15

                #8
                Jag tror inte att det är 2 honor för den ena är mer aggressiv än den andra och jagar bort dom andra, medans "honan" är mer inne på att putsa på stenen och inte alls lika aggressiv men man vet aldrig.

                Jag har höjt tempraturen nu till ca 27 grader så får vi se om nått händer

                Om mina 3 lekpar börjar leka samtidigt så blir det väldigt jobbigt för alla i karet har 2 lekpar påfåglar och 1 par jaguarciklider

                Tack för alla svar har blivigt lite klokare i alla fall

                Kommentar

                • CuRSeD
                  • April 2009
                  • 186

                  #9
                  Mina drog ur sig lite ägg dock tror ja då att det är två honor som leker då de käka upp äggen efter två dygn.
                  Bifogade filer

                  Kommentar

                  Arbetssätt...