Ap. cacatuoides

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nubi
    • March 2009
    • 9026

    #16
    Det är bara att lämna tillbaka hanen, han mår nog bäst av det oxå
    du kanske kommer hem med en ny rot istället för nya fiskar
    Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

    Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
    Fiskbloggen

    Kommentar

    • Nubi
      • March 2009
      • 9026

      #17
      Ursprungligen postat av MaxB
      Vill bara böreja med att säga att jag hoppas det är OK för Andrém att jag kontaminerar hans tråd med en massa inlägg, bilder å grejer...

      MKT TEXT
      Jag har många gömställen i 70l och inga fler fiskar än kakaduorna och 4 st rasboras som ska flytta till 40l. I 70l där kakaduorna går finns det massor massor av rötter och gömställen. Det är inte lätt att fånga in några fiskar i det karet.
      Växter finns det gott om, det börjar bli lite igentäppt med växter och det verkar trigga igång de lite

      Tror inte att rasboras stör kakaduorna och deras yngel, men för att vara på den säkra sidan och veta att det bara är kakaduorna som äter upp yngeln. Om de nu gör det denna gång.

      Imorse trodde jag att min hane hade fastnat och dött, man såg bara hans stjärtfenor, dök ner med handen och lyfte roten, då simmade honan ut mot min hand och bet mig!! såg att de låg och fläktade på ägg vissa ägg var rosa och andra vita. Why??

      Har läst och hört att det är en jätte göra med att odla upp yngel på egen hand, utan föräldrar och det låter inte som något för mig. Tar kakaduorna hand om ynglerna så är det kanoners, om inte lär de bli uppätna och så får de försöka igen

      Kull nr 2
      Senast redigerad av Nubi; 02 December 2009, 11:32.
      Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

      Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
      Fiskbloggen

      Kommentar

      • Nubi
        • March 2009
        • 9026

        #18
        MaxB vad har du för temp i karet när kakaduorna har yngel?
        Min ligger mellan 23-25,
        Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

        Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
        Fiskbloggen

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          #19
          Ursprungligen postat av Nubi
          Jag har många gömställen i 70l och inga fler fiskar än kakaduorna och 4 st rasboras som ska flytta till 40l. I 70l där kakaduorna går finns det massor massor av rötter och gömställen. Det är inte lätt att fånga in några fiskar i det karet.
          Växter finns det gott om, det börjar bli lite igentäppt med växter och det verkar trigga igång de lite

          Tror inte att rasboras stör kakaduorna och deras yngel, men för att vara på den säkra sidan och veta att det bara är kakaduorna som äter upp yngeln. Om de nu gör det denna gång.

          Imorse trodde jag att min hane hade fastnat och dött, man såg bara hans stjärtfenor, dök ner med handen och lyfte roten, då simmade honan ut mot min hand och bet mig!! såg att de låg och fläktade på ägg vissa ägg var rosa och andra vita. Why??

          Har läst och hört att det är en jätte göra med att odla upp yngel på egen hand, utan föräldrar och det låter inte som något för mig. Tar kakaduorna hand om ynglerna så är det kanoners, om inte lär de bli uppätna och så får de försöka igen

          Kull nr 2
          http://www.youtube.com/watch?v=mi-KFVUp6sA
          Vita, ogenomskinliga ägg = obefruktade ägg!
          Det är nog en ganska bra och faktiskt bekväm metod att bara låta föräldrarna och ynglen vara. Det är ett ganska krävande jobb att försöka ta hand om yngel själv - och man kan undra varför också? Det är ju en helt annan grej om man verkligen sätter i system att "odla" yngel till försäljning och avel - men då jobbar man ju inte med sällskapskar och liknande.
          Sedan är det en annan grej som jag vill ta upp (hoppas inte du och andra tar illa upp nu!) - och det är detta att röja, flytta och hela tiden gå ner med händerna i karen för att lyfta stenar, rötter o.dyl. Låt i mesta möjliga mån inredningen och fiskarna vara ifred! Det är enormt störande och stressande för fiskarna att få sina ställen flyttade och "kollade" - det blir sällan lugn och ro då och deras lekcykel blir förstörd. Det är mycket sällsynt att fiskar fastnar o.s.v. (jag vet att detta har hänt, men ändå...). Detta sagt enbart som ett tips - jag har "varit där" själv förr i tiden och gjort likadant.
          Det är många som frågar mig; hur i helsike bär du dig åt för att få dina fiskar att hela tiden leka och få yngel? Det enkla svaret är; Låt fiskarna vara ifred! Det är oftast när man inte varit i karet på ett tag, förutom att byta vatten och rensa bort lite skit, som lekarna infinner sig och man kan ta del av fina stunder då yngelsvärmar och härligt beteende infinner sig!
          Som sagt, detta är bara ett råd i all vänskaplighet!

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            #20
            Ursprungligen postat av Nubi
            MaxB vad har du för temp i karet när kakaduorna har yngel?
            Min ligger mellan 23-25,
            Runt 26° ungefär.

            Kommentar

            • Andrém
              • October 2009
              • 1247

              #21
              Ursprungligen postat av Nubi
              Det är bara att lämna tillbaka hanen, han mår nog bäst av det oxå
              du kanske kommer hem med en ny rot istället för nya fiskar
              Jag har för många rötter i akvariet nu Var ju och handlade nästan 10kg rötter i måndags
              Senast redigerad av Andrém; 02 December 2009, 14:00.

              Kommentar

              • Nubi
                • March 2009
                • 9026

                #22
                oooh! bild bild bild!

                Kan du kolla om akvarielagret har Ap. Borelli hane
                Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                Fiskbloggen

                Kommentar

                • Andrém
                  • October 2009
                  • 1247

                  #23
                  Ursprungligen postat av Nubi
                  oooh! bild bild bild!

                  Kan du kolla om akvarielagret har Ap. Borelli hane
                  Gah! Kom precis hem ifrån akvarielagret men jag kan kolla nästa gång jag är där *skriver ner på en lapp*

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    #24
                    Halloj! Jag skrev ett par svar som hamnade precis i slutet av förra sidan... Tänkte bara omutifallatt...

                    Kommentar

                    • Andrém
                      • October 2009
                      • 1247

                      #25
                      Ursprungligen postat av MaxB
                      Halloj! Jag skrev ett par svar som hamnade precis i slutet av förra sidan... Tänkte bara omutifallatt...
                      Jodå, det har jag inte missat! bra med info där och det verkar ha tagit i sig, mina ancistrus sp. har t.ex lekt i en grotta

                      Gjorde mig av med en hanen idag och skaffade in en till hona, hoppas han får det bättre.

                      Lite OT om en annan art: Skaffade 1+1 ap. hongsloi idag och var lite tveksam till pH värdet, enligt zoopet så är det ju 5.5-6.5 men jag har 7 vilket "bara" är 0.5 mer så det borde ju gå men chansen att dom leker har jag hört är mycket mindre. Ligger det något i det?

                      Kommentar

                      • Nubi
                        • March 2009
                        • 9026

                        #26
                        Ursprungligen postat av MaxB
                        Runt 26° ungefär.
                        Ohj! tog temp igår kväll på vattnet och den visade 24. Jag har inte gjort något speciellt och temp har legat stadigt, 24 kanske är lite "kallt" men jag har fått yngel och har ägg nu på 24C.
                        Ska jag höja temp när äggen är kläckt?
                        Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                        Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                        Fiskbloggen

                        Kommentar

                        Arbetssätt...