För få Satanoperca i artbeskrivningarna..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • GöranE
    • November 2008
    • 735

    För få Satanoperca i artbeskrivningarna..

    Tycker det är alldeles för få Satanopercor i artbeskrivningarna är på Zoopet! Kan inte vi som har dessa fiskar sammanställa lite info att lägga in där??
    Dessa finns i artbeskrivningarna här på Zoopet:
    - Leucositcta
    - Daemon


    Här är några "inte allt för ovanliga" * som jag hittat:
    Satanoperca
    - sp "Red Lip" (Tänkte jag skriva om. Återkommer snart..)
    - Juripari
    - Lillith
    - Pappaterra
    - sp "Tocantins"

    * Betyder att jag har sett dom i någon affär/fisklista eller har själv.

    Så finns det några till,
    - Acuticeps
    - Mapiritensis
    - sp "Trombetas"
    - sp "Amapa"
    - sp "Jaru"
    Jordätare................ inget kommer i närheten!!

    Quidquid latine dictum sit, altum videtur
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Jag kan bara göra artbeskrivningar på fiskar som jag har foton på.
    Så vad som behövs är ett artfoto - med bra skärpa i 1250 pixlar - har jag detta så blir det så småningom en artbeskrivning
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • DaRe

      • June 2009
      • 2227

      #3
      Jättebra ide, dessa intressanta och vackra fiskar förtjänar ett större utrymme.

      Finns möjlighet till sammarbete med Ciklid.se?

      Bilden på Deamon här på zoopet är knappast smickrande för fisken just nu.

      Sista kommentaren; är det inte möjligt med artbeskrivning utan bild och istället lägga in en länk till google bildsökning?
      Checking out...

      Kommentar

      • Guy Palm
        • March 2002
        • 5720

        #4
        Ursprungligen postat av Dre
        Sista kommentaren; är det inte möjligt med artbeskrivning utan bild och istället lägga in en länk till google bildsökning?
        Det tycker jag är en mycket dålig lösning.
        Guy
        ,Poecilia,SKS,GOC,

        Kommentar

        • GöranE
          • November 2008
          • 735

          #5
          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
          Jag kan bara göra artbeskrivningar på fiskar som jag har foton på.
          Så vad som behövs är ett artfoto - med bra skärpa i 1250 pixlar - har jag detta så blir det så småningom en artbeskrivning

          Foton och beskrivning kommer på sp "red lips".

          Tror iofs att det kan vara bättre att ha en textbeskrivning än ingenting alls?? På ciklid.org har dom gjort så och det tycker jag är bra.
          Håller dock med om att det är mycket trevligare om det är en bild oxå.
          Jordätare................ inget kommer i närheten!!

          Quidquid latine dictum sit, altum videtur

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Ursprungligen postat av Dre
            Finns möjlighet till sammarbete med Ciklid.se?
            Knappast - de som ställer upp med foton på ciklid.se (vilket även jag gör) gör det för att de bara vill att fotot skall vara där.
            För ett antal år sedan så hade vi en gemensam fototävling (vilket var väldigt tydligt angivet) och då blev det ett jäkla gnäll efteråt när fotona kom på zoopet också trots att Zoopet stord för 90% av priserna.

            Bilden på Deamon här på zoopet är knappast smickrande för fisken just nu.
            Instämmer men man tager vad man haver och dyker det upp ett bättre foto i Goldmedlemmarnas fotoarkiv på denna art (eller för andra arter med samma problem) så ersätter vi de mindra bra fotona med bättre.

            Sista kommentaren; är det inte möjligt med artbeskrivning utan bild och istället lägga in en länk till google bildsökning?
            Då hittar man lika ofta felaktiga foton som korrekta

            Tror iofs att det kan vara bättre att ha en textbeskrivning än ingenting alls?? På ciklid.org har dom gjort så och det tycker jag är bra.
            Det är bra att det finns olika system att lansera artbeskrivningar på - ciklid kör sitt och zoopet sitt.
            Sedan är det också oftast mycket mer jobb att göra artbeskrivningarna på Zoopet efterom de innehåller mer info, har samma bedömningskriterier, är oftast gjorda byggd på info från flera källor, ingår i en omfattande sökdatabas som vi är rätt unika på.
            Så som sagt - dessa bägge databaser kompletterar varandra bra
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • DaRe

              • June 2009
              • 2227

              #7
              Ursprungligen postat av Guy Palm
              Det tycker jag är en mycket dålig lösning.
              Det var förslag till en tillfällig lösning och inte slutgiltig. Jag tycker iofs att det vore bra med ett komplement i form av google bildsök till samtliga artbeskrivningar. Möjligen kan man få sponsring (ören per klick) av google för detta annars kanske samma sak från annan sökmotor.
              Checking out...

              Kommentar

              • GöranE
                • November 2008
                • 735

                #8
                Här kommer mitt bidrag:
                Satanoperca sp "red Lip"

                Köttätare (små ryggradslösa djur) och allätare. Äter i akvarium levande- och smått frysfoder, men även torrfoder och pellets. Den bör även ges ett vegetabiliskt tillskott i kosten.
                Maten bör serveras i rikligt mängd så som kan äta länge från bottnen.
                .
                S. "red lip" är inte revirhävdande eller aggressiv mot andra fiskar. Däremot kan det gå ganska våldsamt till inom den egna arten. Därför är det rekommenderat att ha dom i en grupp om minst 4 men helst 6 djur så aggressionerna sprids inom gruppen.


                Lekbeteendet består av att hanen "kör på"honan i sidan och putter henne framför sig. Dom hugger även tag i munnen på varandra och simmar runt akvariumet medan dom försöker "brotta ner" varandra. Putsar sedan en sten/rot som äggen sedan läggs på.


                Red Lip är en ovofil/larvofil munruvare, vilket innebär att äggen (upp till 200) vid leken läggs på en sten eller rot varvid äggen befruktas och tas sedan direkt upp i munnen av honan.
                Under munruvningen flyttar föräldrarna ynglen mellan sig, så att båda kan äta och efter ca två veckor får ynglen klara sig själva. Ynglen kan matas med artemia så fort dom är frisimmande.

                Det är mycket svårt att se skillnad på könen, men hanarna är i regel större och har något mer utdragna fenor och något högre kropp.


                Det finns flera olika populationer i olika floder som varierar något färgmässigt, speciellt hur röda läpparna är.
                Normal storlek är ca 20-25 cm, men kan bli större än så. Detta är en av dom största Satanopercorna.


                Utbredningsområdet för Satanoperca är norra delarna av Sydamerika begränsat av Anderna i väst och Matogrosso i söder. Hittas för det mesta i lugnflytande vatten som är extremt mjukt och gärna med ett lågt Ph(5.5-6). Det finns dock rapporter om att den hittats i tidvattenzonen i älvar, dvs bräckt vatten, vilket kan peka på ett den kan trivas även i dessa miljöer.
                Bottensubstratet består av fin sand/lera och gärna nedsjunkna löv, nedfallna grenar och trädstammar. Red.lip vill därför ha många gömställen bestående av rötter och gärna flytväxter för att dämpa belysningen.

                Red lip gräver inte särskilt mycket, inte ens vid lek. Däremot letar den gärna mat runt växter och rötter så de bör vara väl rotade/förankrade.

                RedLip äter normalt inte växter aller andra fiskar utan silar bottenmaterialet genom gälarna. Det är därför väldigt viktigt att bottenmaterialet består av natursand och inte krossat material. Det krossade materialet har skarpa kanter som gör sönder gälarna på fisken.
                Jordätare................ inget kommer i närheten!!

                Quidquid latine dictum sit, altum videtur

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #9
                  Ursprungligen postat av GöranE
                  Här kommer mitt bidrag:
                  Satanoperca sp "red Lip"
                  Tack för infon - men jag plockar som sagt in info från flera håll innan jag sammanställer en artbeskrivning - men detta kommer att bli det "ena hållet" när jag väl har ett foto
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • DaRe

                    • June 2009
                    • 2227

                    #10
                    Ursprungligen postat av GöranE
                    Här kommer mitt bidrag:
                    Satanoperca sp "red Lip"
                    ...
                    Mycket bra beskrivning särskilt förklaringen av ovofil/larvofil, hur de flyttar ynglen sins emellan samt hur de markerar mot varandra.


                    Har du dessa själv? Har du egna bilder där man ser deras läppar?

                    Är inte red lips en färgvariant av Juripari, eller är det en helt egen? Jag tror också att den har färgteckning i ansiktet som består av blåaktiga linjer.
                    platser: Guyana, Brasilien
                    Checking out...

                    Kommentar

                    • GöranE
                      • November 2008
                      • 735

                      #11
                      Jo jag har dom själv! Nepp det är ingen färgvariant på Juripari! Däremot är den lik S.Pappaterra. Den har iofs tre svarta horisontella linjer i pannan. Tagit en massa bilder idag, håller på och laddar in på datorn nu! Hoppas någon blir tillräckligt bra!
                      Min akvarieruta lämnar en hel del att önska så det är svårt att få till ett kort som är bra utan att det kommer med repor..
                      Finns dock gamla kort i min fotomapp här på zoopet.

                      Ursprungligen postat av Dre
                      Mycket bra beskrivning särskilt förklaringen av ovofil/larvofil, hur de flyttar ynglen sins emellan samt hur de markerar mot varandra.


                      Har du dessa själv? Har du egna bilder där man ser deras läppar?

                      Är inte red lips en färgvariant av Juripari, eller är det en helt egen? Jag tror också att den har färgteckning i ansiktet som består av blåaktiga linjer.
                      platser: Guyana, Brasilien
                      Jordätare................ inget kommer i närheten!!

                      Quidquid latine dictum sit, altum videtur

                      Kommentar

                      • GöranE
                        • November 2008
                        • 735

                        #12
                        Dom bor numera i ett 720 kar men det fungerade bra även i 400l. Dom lekte till och med, samma dag jag skulle flytta över dom så leken lyckades inte. Nu har jag bara 5 redlips kvar. En av dom dog i en konstig ögonsjukdom. Dom går tillsammans med 6 tapajos orangehead(ca10cm) och 6 Geophagus sp Rio Negro(3-4cm).
                        Senaste veckan har det dessutom tillkommit lite diskusar i karet. Blev lite tomt uppe i karet.
                        Jordätare................ inget kommer i närheten!!

                        Quidquid latine dictum sit, altum videtur

                        Kommentar

                        • DaRe

                          • June 2009
                          • 2227

                          #13
                          Anledningen till att jag frågar är att jag har ett 936 liters och just nu har jag 3 hantlar små samt 4 diademciklider (yngel) Och vill komplettera med både red heads och satanoperca, men är lite osäker om det blir bra. Just nu så ser det helt tomt ut så när som på tetrorna som stimmar vid mellanivå -> ytan. Med dig som referens så antar jag att det skulle fungera. När jag snackade lite om detta på akvarielagret så tyckte de att jag kunde ha massor av mer fiskar. Men det beror ju lite på vilket beteende man vill få möjlighet att se också.

                          Har du inrett med stora öppna sandytor + gömställen, eller mer snårigt med växter?
                          Oops trådkapning...
                          Checking out...

                          Kommentar

                          • Matte&Mia
                            • February 2008
                            • 141

                            #14
                            Grym artbeskrivning, stämmer ju in exakt på hur dom är
                            Bra att du betonat att dom vill ha dämpat ljus & gott om gömställen också, annars blir dom ju väldigt lätt stressade och osäkra.
                            Ciklider is the shit! : )

                            Kommentar

                            • GöranE
                              • November 2008
                              • 735

                              #15
                              Själv har jag en egenhet att jag vill ha FÖR mycket fisk i mina kar Gillar när det är liv och rörelse. Sedan är det ju så j.... svårt att avstå från en fin fisk man vill haaaa....

                              Jag har koncentrerat rötter och gömställen till bakre delen av akvariet och dragit fram ljusrampen lite för att göra det lite dunklare i bakkant. Verkar som dom trivs med detta och är framme och simmar. Jag vill dock ha en öppen yta mot framkant där fiskarna matas så jag kan se att dom kommer fram och äter.
                              Jag har några växter som inte är planterade typ windelöv och Anubias och en jättevallisnera som inte får något fäste då den lossnar från bottnen hela tiden.
                              Jag har Biltemas fina sand med mindre än 1mm kornstorlek som bottensubstrat.
                              Normalt äter inte Satanopercorna mindre fiskar men jag kan inte sätta en peng på att funkar. Geophagusarna däremot vet jag inte. Kan nog vara individuellt från fisk till fisk.
                              Senast redigerad av GöranE; 23 November 2009, 11:53.
                              Jordätare................ inget kommer i närheten!!

                              Quidquid latine dictum sit, altum videtur

                              Kommentar

                              Arbetssätt...