Stim???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ulrika
    • April 2002
    • 5

    Stim???

    Hejsan!

    Tänkte starta upp ett akvarium med Skalar och Diskus.
    Överallt där jag läst om dessa arter står det att man skall skaffa ett stim på ca 5-6 individer för att de sedan skall kunna bilda par. Problemet är att vi ej har möjlighet att skaffa ytterliggare ett "gigantiskt" akvarium, vilket gör att 400-450 l inte räcker till 2 stim + några tetror.
    Min fråga är då om storleken på stimmet har med odling och göra eller om det finns andra saker som ligger bakom detta?
    Kan man ha ett "stim" på 2-3 individer?

  • Shifty
    • February 2002
    • 113

    #2
    Stimfiskar trivs inte om de inte får gå i stim och jag tror att 2-3 fiskar är för lite för att göra ett stim.

    Men är du säker på att det blir för mycket fisk för ditt akvarium? Jag tvivlar.





    ________________________
    Shifty
    If you fight fire with fire you´ll end up with ashes.
    ________________________
    ________________________
    Shifty
    If you fight fire with fire you´ll end up with ashes.
    ________________________

    Kommentar

    • Bobby
      • March 2002
      • 351

      #3
      Hej!

      När man skaffar diskus bör man satsa på att köpa 5-6 st unga individer som får para ihop sig "naturligt". Köper du färre finns alltid risken att de inte går ihop och börjar att bråka.
      Dessutom är det svårt att introducera nya fiskar i gruppen som redan går i akvariet och risken finns att de nya mobbas ut.
      Sen tror jag inte att ditt akvarium är för litet för två grupper, men det beror ju förstås på hur mycket annan fisk som skall finnas i burken.

      MVH

      Morgan från staden vid Bråviken

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Hejn Ulrika,
        Jag kan bara hålla med Morgan och tycker nog att ert akvarium räcker till både en grupp med skalarer och en med diskus.
        Faktum är också att de speciellt när de är unga också håller ihop som ett stim, så det är inte bara för att man skall kunna få fungerande par som man skall satsa på en grupp.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell

        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Hej igen,
          Glömde nämna att det finns en hel del diskusinfo att läsa här
          http://www.zoopet.com/akvarium/artikel_visa.asp?NR=42
          och skalarinfo här
          http://www.zoopet.com/akvarium/artikel_visa.asp?NR=48
          Sen bör väl också nämnas att det inte alltid är så lämpligt att hålla diskus och skalarer ihop, men om detta finns det olika åsikter. Läs den första länken ovan:
          Jag rekommenderar definitivt inte att man köper inte ett s.k. lekpar av diskus eftersom det oftast kostar mer än det smakar. För vem vill göra sig av med ett produktivt lekpar som drar in en hel del pengar i form av yngel?
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell

          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          Arbetssätt...