Hjälp mig välja santanoperca!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • irwin_fletch
    • April 2009
    • 544

    Hjälp mig välja santanoperca!

    Försöker hitta sällskap till mina tapajos red head. Har länge varit inne på Heckelii men nu väger det över mot satanopercasläktet. Mest på grund av att satanoperca inte växer lika fort.

    Har hittat både leucosticta och jurupari (VF). Vilken av dessa tycker ni jag ska välja? Vill gärna ha lite färg på dem (tanken är att de ska lysa upp lite)

    Någon som har erafarenhet av om de gräver mycket eller käkar växter? Om de gräver mer än andra jordätare alltså, mina red head gräver inga stora hålor likt CA-ciklider.

    Tror att de blir ungefär lika stora som vuxna, men kanske någon här som har bättre koll?
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Dessa bägge arter är väldigt lika - t.o.m. så pass lika att det ofta är leucosticta som säljs som jurupari och tvärt om
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • irwin_fletch
      • April 2009
      • 544

      #3
      Tack för snabbt svar Kjell!

      Jag får helt enkelt ringa till leverantören och höra om det är någon stor synbar skillnad på just dessa fiskar han säljer.

      Fick för mig att leucosticta blev mer röd i färgen men är väl från fisk till fisk kan jag tänka mig.

      Kommentar

      • Matte&Mia
        • February 2008
        • 141

        #4
        Tja! Har haft Satanoperca i snart 2 år och läst mkt om dom.
        Har även fått en del yngel på dom.
        Jag tycker att Leucostictian har mkt mer prickar och mönster än vad Juruparin i regel har..
        Sen har mina ett otroligt coolt lekbeteende, lekparet letar upp ett löv / liten rot.
        Sedan putsar dom på dem och flyttar runt dem ett bra tag innan dom lägger ägg på den och gräver ner den, men bara för en stund då dom gräver upp roten / lövet och flyttar den till ett annat ställe.
        När äggen kläcks munruvar honan larverna / ynglen.

        Sen tycker jag att dom gräver ungefär som Orange Heads
        Mitt lekpar är hanen ungefär 20cm och honan ngt mindre, väldigt långa fenstrålar 7-8cm ungefär.
        Otroligt trevliga fiskar, överlägset det fräckaste jag haft.
        Men tänk på att du minst bör skaffa 6st.
        Jag håller 9st i ett 720 ihop med massor med pansarmalar och scalarer. Även en och annan L-mal och det funkar hur bra som helst!
        Senast redigerad av Matte&Mia; 20 November 2009, 21:18.
        Ciklider is the shit! : )

        Kommentar

        • DaRe

          • June 2009
          • 2227

          #5
          Vad jag förstått så är Satanoperca något svårare att få till lek än andra jordätare, men de har ett ascoolt utryck med sitt lutande ansikte och långa fenstrålar.

          Deamon är annars min favorit bland dessa, men de är alla riktigt vackra.

          Som nybörjare har jag inte riktigt vågat mig på dessa utan provar tapajos orange head istället, fast just detta är inte bestämmt till fullo.
          Checking out...

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Ursprungligen postat av Dre
            Deamon är annars min favorit bland dessa, men de är alla riktigt vackra.
            Tycker nog att den är lite svårare än jurupari/leucosticta
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • DaRe

              • June 2009
              • 2227

              #7
              Det är den jag läst mest om och det jag fåt tut är just att den är svår, jag generaliserade lite och drog alla satanoperca över samma kam.

              Jag såg några pappaterra idag som var väldigt fina, vet du hur de ligger till svårighetsmässigt?
              Checking out...

              Kommentar

              • Matte&Mia
                • February 2008
                • 141

                #8
                Pappaterra är i stort sett bara ljusbruna med ränder i ansiktet om jag inte är helt ute o cyklar?
                Tycker alla Satanoperca är skitsnygga!
                Jag har inte haft större problem med att få mina att leka, sköter bara vattenbyten och dom leker med 3-5 veckors mellanrum och då pågår uppvaktandet och leken i säkert nästan en vecka.
                Ciklider is the shit! : )

                Kommentar

                • DaRe

                  • June 2009
                  • 2227

                  #9
                  Skulle du rekommendera dessa framför geophagus tapajos orange heads?

                  hmm, det är klart annars hade du väl inte dem, eller?
                  Checking out...

                  Kommentar

                  • GöranE
                    • November 2008
                    • 735

                    #10
                    Har läst en del om S.Daemon och den lever i svartvatten dvs i vatten som har färg som mörk te och är duktigt surt, typ Ph 3-4. Dom går naturligtvis att ha i högre Ph men blir då känsligare för sjukdomar mm.
                    För att dom skall trivas och att leken skall lyckas krävs det Ph i den regionen. Tror inte det är ett bra sällskap till Orangeheads pga detta.
                    Själv har jag S. sp Redlips, kanske inte den färgstarkaste men en cool firre som liknar pappaterran fast med röda läppar. Enligt vad jag har läst var det denna fisk som är upphovet till just Satanoperca(satansfisk).
                    Tycker du skall köra på Leucosticta lilka mycket pga utseendet som lekbeteendet. Hade jag inte haft fullt i mitt 720 hade jag skaffat såna själv till mina Orangehead.
                    Jordätare................ inget kommer i närheten!!

                    Quidquid latine dictum sit, altum videtur

                    Kommentar

                    • Matte&Mia
                      • February 2008
                      • 141

                      #11
                      Behöver du övertalas mer?
                      Ciklider is the shit! : )

                      Kommentar

                      • irwin_fletch
                        • April 2009
                        • 544

                        #12
                        Tackar för alla svar o info.

                        Skall tänka över det men era svar har ju absolut fått mig att tänka över åt ett håll...

                        Hade gärna skaffat 6 st men eftersom jag redan har en grupp orange head kan jag inte skaffa så många (begränsad pga storlek på kar). Alltid kul med lek men det är inget måste i detta fall.

                        Daemon verkar alltför svår för min del. Vill inte gå ner så pass i ph även om fisken är underbar.

                        Kul med så många svar på jordätare. Ganska tyst om dem annars på detta forum.

                        Kommentar

                        • DaRe

                          • June 2009
                          • 2227

                          #13
                          Den (Deamon) triva bra i ett högre pH, men för att få lek måste du ner. Det är inte så svårt som man kan tro. men om inte lek är avgärande så kanse det fungerar ändå.

                          Men för de du var på lut efter, leucosticta och jurupari. Så är både ett mycket spännande alternativ. bilder när du har dem ikaret vore kul!
                          Checking out...

                          Kommentar

                          • Matte&Mia
                            • February 2008
                            • 141

                            #14
                            http://www.ciklid.org/forum/showthre...=55396&page=96 Där finns massor med bilder på mina firrar! (KuRtaN är jag)
                            Ciklider is the shit! : )

                            Kommentar

                            Arbetssätt...