Juvelceklider och rom ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Matte79
    • October 2009
    • 110

    Juvelceklider och rom ?

    Hej

    Jag såg i morse att mitt ena par som går i ett eget 100L har lagt rom ! =)
    Jag undrar nu lite om hur lång tid det tar innan de kläcks ?
    och hur jag ska vårda dem så bra som möjligt så de flästa eller alla klarar sig !?

    Det är en hona och en hane bara i ett kar
    Så det finns inga andra fiskar som kan störa !

    Tacksam för svar =)
    720L
  • endymion
    • October 2006
    • 680

    #2
    De flesta ciklider tar runt tre dagar för att kläcka äggen sedan kan det gå ytterligare ett tag innan de blir frisimmande.

    Kommentar

    • Matte79
      • October 2009
      • 110

      #3
      Ursprungligen postat av endymion
      De flesta ciklider tar runt tre dagar för att kläcka äggen sedan kan det gå ytterligare ett tag innan de blir frisimmande.

      OK så det blir yngel av dessa på en 3 - 4 dagar då ?
      De äter inte upp romen nu då ?
      De var ganska utspridda innan men ser ut som de har samlat ihop dem i en hög nu på glassboten på baksidan av akvariumet

      Första gången jag kör med Juvelceklider så vet inte hur de gör med sina ägg.
      720L

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Ursprungligen postat av Matte79
        OK så det blir yngel av dessa på en 3 - 4 dagar då ?
        De äter inte upp romen nu då ?
        De var ganska utspridda innan men ser ut som de har samlat ihop dem i en hög nu på glassboten på baksidan av akvariumet

        Första gången jag kör med Juvelceklider så vet inte hur de gör med sina ägg.
        Juvelciklider är afrikanska, men de (och en del andra afrikaner) har samma lekbeteende som många sydamerikaner. Har de samlat ihop dem i en hög så har de redan kläckts (så de lekte nog för ett par dagar se´n), och man kan se dem ligga och sprattla på botten. Efter ca 5 dagar eller så börjar de simma, och båda föräldrar leder runt dem.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • Matte79
          • October 2009
          • 110

          #5
          Ursprungligen postat av Micke_A
          Juvelciklider är afrikanska, men de (och en del andra afrikaner) har samma lekbeteende som många sydamerikaner. Har de samlat ihop dem i en hög så har de redan kläckts (så de lekte nog för ett par dagar se´n), och man kan se dem ligga och sprattla på botten. Efter ca 5 dagar eller så börjar de simma, och båda föräldrar leder runt dem.
          Ser ut som alla ligger stilla och runda som ägg mycket är utspritt men det mesta liger i en hög men inget som rör på sig

          Finns det mer bilder någonstans där man kan se utvecklingen ?
          720L

          Kommentar

          • Matte79
            • October 2009
            • 110

            #6
            Såg ett par bilder där var äggen mer vita
            De som jag har är mer mörk grå med lite svart ton
            Kanske är det så att de endå har kläkts som du sa
            Eller villken färg har dem i utvecklingen ?

            Så här ser äggen ut:


            Senast redigerad av Matte79; 10 November 2009, 20:54.
            720L

            Kommentar

            • Shepard

              • March 2003
              • 13992

              #7
              Om de har flyttat dem och lagt dem i en hög, så har de kläckts. Kan kanske vara lite svårt att se att de rör sig, eftersom de till stor del består av en gulesäck. Efter ett par dagar när gulesäcken är mindre, är det nog lättare att se "svansarna" röra sig.

              Äggen börjar som mer gråvita, men den när ynglen utvecklas i dem kan man se mörka markeringar, syns nog mer hos en del arter än hos andra, osäker hur det är med just juvelcikliden. Helt vita ägg är obefruktade och döda.
              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

              Kommentar

              • Matte79
                • October 2009
                • 110

                #8
                Stängde av pumpen för en liten stund för att kunna se ner och Ja du hade rätt om att de ligger och skakar ! =)
                De såg ut som ägg först när ytan hela tiden röde på sig hehe

                Bara dem inte äter upp alla yngel nu ? när man har stört dem ? :x
                Både honan och hanen är Dörädda bara man närmar sig akvariet !
                De är långt i från så tuffa som det skrivs. Why ?
                720L

                Kommentar

                • Shepard

                  • March 2003
                  • 13992

                  #9
                  Har ynglen väl kläckts så brukar de vakta dem bra se´n. Att de är skygga kan nog bero på olika saker. Några tåliga, snabba fiskar nära ytan kan få dem att känna sig tryggare.
                  "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                  Min profil
                  Mitt galleri

                  Kommentar

                  • Matte79
                    • October 2009
                    • 110

                    #10
                    Ursprungligen postat av Micke_A
                    Har ynglen väl kläckts så brukar de vakta dem bra se´n. Att de är skygga kan nog bero på olika saker. Några tåliga, snabba fiskar nära ytan kan få dem att känna sig tryggare.
                    Okej
                    Ja som det är nu så har dom akvariet för sig själva
                    Är lite orolig för pumpen som jag har i nu Flual +4
                    Den är ganska igensat nu så den flödar inte så mycket
                    Tängte jag skulle rengöra den Men det vågar jag inte göra nu
                    Vågar inte ändra det minsta lilla så de äter sin avkomma
                    och när de blivit lite större att de inte åker med in i pumpen ?

                    Något jag kan göra ?


                    Ge gärna tips och råd ! =)
                    720L

                    Kommentar

                    • Shepard

                      • March 2003
                      • 13992

                      #11
                      En Fluval 4+ i ett 100-liters låter lite som overkill, det blir nog storm om den går för fullt.

                      Är den inte helt igensatt så den knappt går alls, så kan du vänta, eftersom du bara har dem i akvariet. Ynglen kan nog åka in i pumpen annars, särskilt som det är en så kraftig pump.
                      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                      Min profil
                      Mitt galleri

                      Kommentar

                      • Matte79
                        • October 2009
                        • 110

                        #12
                        Jo det är sant !
                        Men den är ganska så tät av växter och gamalt foder som inte ätits upp
                        Så har du nå råd om va jag ska göra ?

                        Har en liten pump som inte drar så mycket
                        Har ett ytterfilter

                        Kanske kan göra något med den ?
                        Något som förhindrar att ynglena åker med och dör !
                        720L

                        Kommentar

                        • Matte79
                          • October 2009
                          • 110

                          #13
                          Jag Stängde av inefilltrett och satte mitt ytterfilter och ströp ner flödet på den så de drar och spolar i från vattenytan !
                          Så nu kan de inte åka med om de inte är vi ytan
                          Men det tar la några dagar till innan de blir frisimmande ?
                          Man kan tydligt se att de simmar runt där de ligger En o annan komer en bot bort då hämtas dem av förälldrarna

                          Vågar man ta upp inefiltrett ?
                          720L

                          Kommentar

                          • Shepard

                            • March 2003
                            • 13992

                            #14
                            Du kan ju göra rent den, och sätta den på lägsta farten, eller byta till den mindre pumpen, om den inte är för liten.
                            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                            Min profil
                            Mitt galleri

                            Kommentar

                            • Shepard

                              • March 2003
                              • 13992

                              #15
                              Ursprungligen postat av Matte79
                              Jag Stängde av inefilltrett och satte mitt ytterfilter och ströp ner flödet på den så de drar och spolar i från vattenytan !
                              Så nu kan de inte åka med om de inte är vi ytan
                              Men det tar la några dagar till innan de blir frisimmande ?
                              Man kan tydligt se att de simmar runt där de ligger En o annan komer en bot bort då hämtas dem av förälldrarna

                              Vågar man ta upp inefiltrett ?
                              Ja, du kan nog ta upp det. Sätt gärna ett finmaskigt nät för insuget till ytterfiltret.
                              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                              Min profil
                              Mitt galleri

                              Kommentar

                              Arbetssätt...