hur får jag mina ciklider att leka?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Chippen81
    • November 2009
    • 87

    hur får jag mina ciklider att leka?

    hej hur får jag mina fjärilciklider att leka? Jag har 3st, 2st honor, en är jätteröd (lila) mage. Kan jag få dom att leka i ett sällskapsakvarium? jag har släta stenar utsatta på flera ställen i akvariumet, de fiskar jag har i akvariumet är blackmolly 8st,specialmolly 2st,blågurami 2st,blå neontetra 9st,guppy 4st + yngel,kampfisk 1st,ansistrus mal 2st. akvariumet är ett 200l hörnakvarium. har jag för många fiskar som kan störa en eventuell lek?
  • tummen
    • March 2005
    • 5199

    #2
    Ursprungligen postat av Chippen81
    hej hur får jag mina fjärilciklider att leka? Jag har 3st, 2st honor, en är jätteröd (lila) mage. Kan jag få dom att leka i ett sällskapsakvarium? jag har släta stenar utsatta på flera ställen i akvariumet, de fiskar jag har i akvariumet är blackmolly 8st,specialmolly 2st,blågurami 2st,blå neontetra 9st,guppy 4st + yngel,kampfisk 1st,ansistrus mal 2st. akvariumet är ett 200l hörnakvarium. har jag för många fiskar som kan störa en eventuell lek?
    Nja, väl utfodrade och med rätt övriga betingelser så borde de leka om de är/blir på humör, men räkna inte med att få så många yngel överlevande med den mixen.....
    Thomas "tummen" Wallén

    Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

    Kommentar

    • Chippen81
      • November 2009
      • 87

      #3
      Ursprungligen postat av tummen
      Nja, väl utfodrade och med rätt övriga betingelser så borde de leka om de är/blir på humör, men räkna inte med att få så många yngel överlevande med den mixen.....
      Oki, så du tror att det finns en chans iallf, vad kul då ska jag ha utskik . Jag matar dom med flingfoder på morgonen och fryst mix på kvällen.

      Kommentar

      • Chippen81
        • November 2009
        • 87

        #4
        Hur lång tid tar det ifrån att de leker från att de lägger rom (ägg)? ser man att de blir tjocka innan? min ciklid är väldigt röd (lila) om magen nu

        Kommentar

        • smurfmats
          • February 2003
          • 3538

          #5
          hej o välkommen till zoopet!

          det har skrivits spaltmeter om fjärilarnas lek och yngelvård. bla i en tråd som jag själv vart med och skrivit i. om du söker på zoopet så kommer du hitta många trådar.


          här är tråden jag skrivit i...http://zoopet.com/forum/showthread.php?t=126051 bara att börja läsa!


          när jag lyckades få lek på mina fjärilar hade jag ett eget inrett kar till dem. med mjukt "gammalt" vaten, massa löv och massa gömställen. deras enda sällskap var amanos som inte rörde varken yngel eller rom

          fjärilar tycker jag tillhör de svåraste fiskarna att få yngel på. att få dem att lägga rom är lätt, men att få yngel är en annan femma!

          jag brukar mata på mycket svarta mygglarver när de ska komma i stämning...

          lycka till!

          edit: ja du ser när honan är på, hon blir knallröd om buken och när det är nära lek så har hon äggläggningsröret ute. en vit liten mask ser det ut som...
          tråden om fjärilars lek!

          Kommentar

          Arbetssätt...