Hjälp! Hur länge vaktar Elliottis sina yngel!!?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Naddiz
    • May 2009
    • 25

    Hjälp! Hur länge vaktar Elliottis sina yngel!!?

    Ynglena har precis kommit fram från sin yngelgrop och mamma och pappa elliotti håller ordning på dem, men hur länge? Vill inte komma hem en dag och se att alla ynglena är borta!
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    De brukar vakta dem tills de börjar bli stora nog att klara sig själva, några månader kan de nog gå med föräldrarna, vissa arter vaktar dem ännu längre har jag för mig. Men håll koll på dem ifall de börjar visa lektendenser igen, då kan de se de äldre ynglen som hot mot de nya ynglen (vilket de nog också är).
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • Naddiz
      • May 2009
      • 25

      #3
      Tack så mycketför svaret, då behöver vi inte oroa oss för att behöva flytta dem till yngelkar första gången vi får yngel, är lite som en nervös mormor tror jag

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Ja, det är kul med yngel, mitt scalarepar har yngel som snart är frisimmande. Men har du andra fiskar i akvariet, särskilt snabba och glupska typer, så kan ynglen gå åt ändå.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • Banderad
          • January 2006
          • 358

          #5
          Jag flyttar alltid mina eliottiyngel när de har blivit frisimmande (när jag vill behålla en kull). I mitt 222-liters kars med 6 eliottis och 7-8 svärdbärare fixar föräldrarna att vakta sina yngel i ungefär 4-5 dagar (som frisimmande). Sedan blir de små lite väl modiga och håller inte ihop tillräckligt mycket. De kommer dock att leka ofta. Mina snittar på var 25 dag eller något sådant...

          /Jocke

          Kommentar

          • Naddiz
            • May 2009
            • 25

            #6
            oj det var ju väldigt ofta ja de är frisimmande dag två nu och redan väldigt mycket mer modiga än igår, får väl se om vi kan få tag i några isåfall

            Kommentar

            Arbetssätt...