Går det få slut på grävandet?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • irwin_fletch
    • April 2009
    • 544

Går det få slut på grävandet?

Jag har ett sajicapar som gått i mitt kar i 1 år. Pappa sajica är rejält stor (köpte honom som vuxen) och börjar få en fin puckel i pannan. Jag vill gärna behålla honom just för att han är ett sådant praktexemplar.

Nu till problemet, detta är grävmaskiner och förstör en hel del av min fina inredning. De leker var tredje vecka och gräver därför nya lekplatser ganska ofta.

Tror ni att hanen slutar gräva lika mycket om jag plockar bort honan? Någon som har erfarenhet av detta?

Min tanke är att han kanske inte borde gräva lika mycket eftersom han inte har någon hona att leka med. Men ligger väl i deras natur att förstöra...
  • Mats Bryzell
    • February 2007
    • 18959

Ursprungligen postat av irwin_fletch
    Jag har ett sajicapar som gått i mitt kar i 1 år. Pappa sajica är rejält stor (köpte honom som vuxen) och börjar få en fin puckel i pannan. Jag vill gärna behålla honom just för att han är ett sådant praktexemplar.

Nu till problemet, detta är grävmaskiner och förstör en hel del av min fina inredning. De leker var tredje vecka och gräver därför nya lekplatser ganska ofta.

Tror ni att hanen slutar gräva lika mycket om jag plockar bort honan? Någon som har erfarenhet av detta?

Min tanke är att han kanske inte borde gräva lika mycket eftersom han inte har någon hona att leka med. Men ligger väl i deras natur att förstöra...

Halloj Fletch!
    Det kan nog vara så att din sajicahane slutar upp med grävandet och går in i ett apatiskt, trist läge om du avlägsnar honan... Men, varför vill du att han skall vara ensam? De här fiskarna kommer till sin rätt om de får ha en partner, bilda revir, leka och trivas. Om din inredning inte passar dessa ciklider så kanske ett annat kar med paret vore att föredra - eller att bara låta dom hålla på och anpassa karet efter deras grävande. Hoppas att du låter dom få vara tillsammans!

Kommentar

• Shepard
      • March 2003
      • 13992

Och ändå ligger de rejält i lä när det gäller att gräva och ändra i sin omgivning, det finns en art som gör det i större omfattning än nå´n annan art, och t.o.m förstör för andra arter med sitt grävande och skövlande Gissa vilken.

Men hur som helst, ja, jag tror att hanens grävande avtar om du flyttar honan, samtidigt är det lite tråkigt att sära på dem. Men du kan ju ha dem i separata akvarier ett tag, om inte annat för att de ska få vila upp sig mellan lekarna, och sätta ihop dem igen om du vill ha yngel.
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

Kommentar

• irwin_fletch
        • April 2009
        • 544

Självklart har du rätt Maxb. Hanen är ju som vackrast när han har en hona att spänna upp sig för. Och ärligt talat har jag nog inte hjärta att sära dem. Blev bara arg idag efter nymöblering och de hade grävt på ett ställe där jag inte tänkt mig att de skulle gräva... (blir ofta så)

Hade ett CA kar som nu har gått åt SA hållet men jag vill ha kvar paret för att se hur stor o fin hanen kan bli. Tänte lägga ut bilder på honom när tiden är inne och se om någon annan kan matcha honom..

Vet att du micke håller zebraciklid så kanske den firren du syftar på? Annars är väl JD en bra grävare.

Men, men...jag får leva med grävandet och njuta av snygga fiskar. Har även 6 tapajos orange head. De gräver inga gropar även om de vänder sanden. Börjar dessa gräva när de blir större?? I så fall är de i rätt sällskap.=)

Kommentar

• Shepard
          • March 2003
          • 13992

Vet att du micke håller zebraciklid så kanske den firren du syftar på? Annars är väl JD en bra grävare.
          Nej, syftade på människan Och just nu har jag inga zebror, däremot ett nyckelhålspar med yngel.
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

Kommentar

• Mats Bryzell
            • February 2007
            • 18959

Självklart har du rätt Maxb. Hanen är ju som vackrast när han har en hona att spänna upp sig för. Och ärligt talat har jag nog inte hjärta att sära dem. Blev bara arg idag efter nymöblering och de hade grävt på ett ställe där jag inte tänkt mig att de skulle gräva... (blir ofta så)

Hade ett CA kar som nu har gått åt SA hållet men jag vill ha kvar paret för att se hur stor o fin hanen kan bli. Tänte lägga ut bilder på honom när tiden är inne och se om någon annan kan matcha honom..

Men, men...jag får leva med grävandet och njuta av snygga fiskar. Har även 6 tapajos orange head. De gräver inga gropar även om de vänder sanden. Börjar dessa gräva när de blir större?? I så fall är de i rätt sällskap.=)

Ja, jag kände på mig att det var så att du kanske var på väg att byta inriktning i karet - från CA till SA - eller något annat. Jag skulle vilja säga såhär; om du vill se hur stor och fin hanen kan bli - låt honom gå med käringen.
            Tro mig - jag är ombytlig som bara den, också - men det är här de olika karen kommer in i bilden (jag själv har ett antal...). Har man bara ett enda kar så låt det karet och dess inriktning "göra sin grej". Självklart blir man sugen på att byta biotop eller att byta till andra fiskar - men se till att ha en "klar" bild på vad du vill uppleva med ditt kar. Om sajica-cikliderna inte uppfyller de krav och behov du har av dom, så kanske du kan ge eller sälja dom till någon som uppskattar dom bättre istället - det är inget fel i det! Eller skaffa ett annat kar och sätt dom där i stället.
            Att bryta fiskars "naturliga" mönster i våra kar är något jag personligen har jädrigt svårt för - till exempel att låta en hane av någon sort gå själv bara för att han gräver gropar för att hans hona skall känna sig "skön" och komma "in the mood" - är inte bra akvaristik. Då är det bättre att fixa till ett kar just för dessa individer - och bli hänförd över hur fint de interagerar med varandra.

Zebraciklider, måste jag säga, är en vansinnigt underskattad ciklid - visst, de gräver och håller på - but what the fuck - det är deras natur! De är vackra och otroligt intressanta ciklider att ha. Jag skulle mycket väl kunna byta ut mina vilda Discusar i 960-baljan - och istället köra en grupp Zebraciklider där - eller varför inte Sajica kanske...?
            Hoppas att du inte tycker att jag är tyken som skriver såhär till dig - jag menar bara att det finns så många olika områden av akvaristiken att upptäcka och njuta av - och det viktigaste är att man, i alla de olika stadier man hamnar i, tycker jag, skall försöka att se till att fiskarna trivs - för då trivs man själv!
            Lycka till med dina kar och fiskar!
            Senast redigerad av Mats Bryzell; 04 November 2009, 08:17.

Kommentar

• Azur
              • March 2003
              • 12946

Skippa sand och inred med sten och rötter. Det går att göra snyggt, fast det kräver lite mer eftertanke om man ska undvika "staplad sten"-looken och få det att se naturligt ut.
              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

Kommentar

• irwin_fletch
                • April 2009
                • 544

Tar inte illa upp maxb. Seriösa och uppriktiga svar är ju det man vill ha..
                Hade gärna haft fler kar men min lägenhet kan inte ta fler än de 3 jag har. Malawi, SA/CA och yngelkar får räcka i lägenheten (hade haft ett till om sambon tillåtit).

Håller absolut med om vad du säger. Jag skulle aldrig göra så en fisk inte trivs och eftersom både SA-ciklider och CA leker så hoppas jag de trivs bra. Inredning och växter i mitt kar stämmer okej med både CA och SA, är väl ph som skulle kunna ligga lite lägre för SA och lite högre för CA.

Paret får gå kvar, nu har de börjat gräva där jag vill att de ska gräva, deras vanliga leksten får ställa upp igen..

Kommentar

Arbetssätt...