Zebraciklider med ändrat beteende?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • perfetto
    • March 2008
    • 1593

    Zebraciklider med ändrat beteende?

    Ja, jag har ett par Zebraciklider som alltid varit gosiga mot varandra från första stund de släpptes ner tillsammans i 375:an för några månader sedan. En kull på sådär 25 yngel har de hittills tillverkat, och samtliga är nu över en centimeter långa. De har dessutom sedan några dagar börjat gräva ny grop intill bakgrundsväggen precis som äggen lades senast.

    Idag noterade jag att hannen plötsligt jagade honan ganska häftigt, och det såg ut som att han nafsade henne också. Nu ikväll håller hon sig i andra änden av akvariet, lätt gömd bland klippskrevorna.

    Kort och oroligt - vad har hänt här med de lyckliga tu?
  • JeBoro

    #2
    Jag vet inte riktigt men kanske är det så att hanen vill leka igen men inte honan

    Kommentar

    • perfetto
      • March 2008
      • 1593

      #3
      Ja det verkar ha lugnat ner sig en smula nu, men ännu kan jag notera en o annan rusning mot honan.

      Kommentar

      • macke_fisk
        • December 2005
        • 4442

        #4
        jag tror till 100% jeboro sa att hanen är redo för nästa lek men det är inte honan och det är därför han är efter henne. hon blir nog snart redo för lek nr 2 ska du se .
        MVH macke_fisk

        Kommentar

        • Williamberg
          • October 2009
          • 12

          #5
          Jag instämmer med ovan talare men vill tillägga att du bör hålla noga uppsyn över dem för att om honan inte blir redo snart kan hanen komma att döda henne.
          Certifiable fishaholic!

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #6
            Det kan nog också vara så att ingen av dem är redo att leka, och då vill hanen inte ha henne på sitt revir, hon ses kanske mer som en konkurrent om mat och utrymme än som en partner för tillfället.
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • perfetto
              • March 2008
              • 1593

              #7
              Hm..ja, jag får nog hålla lite koll tror jag. I synnerhet nu när de samsas i bara 110 liter pga flytt av stora tanken.

              Men jag ser den lika ofta glida tätt förbi varandra utan gnabb, och honan verkar stundtals helt orädd. Som sagt - ändrat beteende hursomhelst.

              Kommentar

              Arbetssätt...