Hjälp mina Diskusar har lagt rom what to do??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • battle_royal
    • March 2008
    • 60

    Hjälp mina Diskusar har lagt rom what to do??

    Hejsan! nu har mina fina diskusar lagt rom! köpte dom 6 st från början då dom var små! nu har det äntligen bildats ett par efter ca 1 år igår så såg jag dom började putsa på en kokosnöt då tänkte jag; Hoppas* men trodde ju aldrig det..men nu vaknade till min förvåning att det e massa ägg på den kokosnöten

    jag har dom i ett 540 l med 4 andra diskusar 4 ancistrus malar 50 tal neon tetror och 5 svärdbärare..
    så hur ska jaggå till väga? ska jag flytta på paret och äggen?
    eftersom det e deras första kul så tänkte jag låta dom vara och se vad som händer..men ser också att ancistrus malarna är farlig nära och brukar tom åka in i kokos nöten..men domjagar inte bort dom som dom gör med dom andra diskusarna! är malarna något hot?

    är tacksam för svar..Mvh Micke
  • Lilla Damen
    • February 2008
    • 2649

    #2
    Grattis... då vet du iallafall att du har ett par !

    Jag är fel person att råda dig till vad du ska göra... men jag hade inte gjort något. Är rommen kvar i kväll hade jag låtit ett rör vara tänt i natt...

    Huruvida ancistrus malen är farlig vet jag inte, men tror varken den eller tetrorna skulle tacka nej till lite rom... vilket föräldrarna inte heller gör.

    Mina diskusar har haft rom tre gånger (samma hane, men två olika honor)... två dygn ligger "romrekordet" på... sedan har föräldrarna själv kalasat ...

    Kommentar

    • Ouscazz

      • February 2009
      • 910

      #3
      Grattis!

      Sannolikheten att de ska lyckas dra upp yngel i ett sällskapskar med andra fiskar är i princip noll och ingenting. Jag har själv två lekpar i mitt sällskapskar och leken lyckas aldrig komma längre än till larver/sprattlare sen blir de uppätna. Om du vill dra upp diskusyngel måste du ge dem en egen lektank att gå i. Lektanken bör vara BB (Bare Bottom) helt ren från sand osv och utrustad med ett rejält luftdrivet svampfilter. Sök här på forumet eller på www.diskusforum.se för mer information.
      www.diskusforum.se
      www.loricariidae.se

      Kommentar

      • sagittarius

        #4
        Vad för kokosnöt? Är det inte lekkorn man ska ha för discus?
        OCh hur upptäcker man att "ett par" har bildats?
        Jag har själv 7 st discus i karet men ser ingen skillnad på fiskarna. Kan man hitta skillnad mellan hane o hona?

        Kommentar

        • Lilla Damen
          • February 2008
          • 2649

          #5
          Syns nog ingen skillnad förän de är lektagen... men annars bråkar nog ett par mindre, åtminstonne mina. Därimot munhöggs de en hel del med individer av samma kön.

          Har heller ingen lekkon, mina sätter rommen på ett stort trästycke .

          Kommentar

          • kaj.p
            • June 2002
            • 2952

            #6
            De kan leka var som helst o det är inget som säger att de tycker en lekkon är det optimala.
            Sedan skall du heller gynna en förening så är det detta foum som gäller www.ndss.se + info sidan http://ndss.se/discusfish/
            Senast redigerad av kaj.p; 02 October 2009, 20:46.
            Nordiska Diskus Sällskapet
            Hallandsakvaristerna
            BAK Gcg Maf NCS

            Kommentar

            Arbetssätt...