Altum? på Torp Uddevalla

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • benno
    • August 2009
    • 125

    Altum? på Torp Uddevalla

    Var en sväng på zoobutiken Torp Uddevalla och fick se ett kar märkt: P. altum,VF, pris: 269:-/st. Det var 5st små, ca:4cm långa och ganska höga för sin längd. Dom såg ut att ha dom rätta bruna ränderna och en ordentlig knäck på näsan. Var lättskrämda och mycket pigga.
    Är det äkta så är det väl ett bra pris. Värt att kolla för den scalarintresserade.
  • Ancristus <3
    • July 2009
    • 277

    #2
    Får inte mitt stora kar än på ett tag :/
    Men annars skulle jag tatt dom direkt!
    I China och Ost Indjen hålles den tam i husen. Och hafwa de den framme i rummen i stora Porcellains kärl, då de lägga lite gräs åfwan på wattnet till skuga, och går då fisken der. Och när solen skinner på honom lyser den rätt wakert.- Carl Von Linné

    Kommentar

    • drd
      • March 2004
      • 5586

      #3
      Hade man vågat köpa dom så.....har en polare som tagit hem en låda altum från s.a nu i höst men hans hade sjuka med sig så nu e 18 vuxna altum hemma hos han oxå sjuka och alla dom importerade har dött och andra ciklider oxå, allt karantänat och avdelat och det tyder på luftburet skit som kommit med dom.
      E en chansning att köpa små altum nuförtiden tyvärr som jag inte är säker på att jag vågat.
      ________________________________________________

      Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

      Kommentar

      • benno
        • August 2009
        • 125

        #4
        Känner igen detta. Köpte 4st manacapuru red back scalarer för nån månads sedan. Var pigga i ett par dar sedan slutade dom äta. Efter två veckor var dom döda. Hade troligen parasiter och smittade ner några 5mån scalaryngel jag hade sen tidigare. Dessa började äta först efter ett par veckor men dom klarade sig.
        Vill nu ha nya redback men är livrädd för parasiter så man får nog ha rätt bra kunskaper när man köper speciellt VF. Även om mina var odlade så kan ja handlaren haft VF i karen sen tidigare.

        Kommentar

        • rsoderberg
          • February 2007
          • 954

          #5
          Sätt dom i ett eget kar i några månader, för det priset hade jag inte tvekat om de verkar pigga.

          Kommentar

          • Ouscazz

            • February 2009
            • 910

            #6
            Ursprungligen postat av rsoderberg
            Sätt dom i ett eget kar i några månader, för det priset hade jag inte tvekat om de verkar pigga.
            Hjälper inte det minsta, smittan som Altum kan bära med sig är luftburen.
            www.diskusforum.se
            www.loricariidae.se

            Kommentar

            • kaj.p
              • June 2002
              • 2952

              #7
              Problemet är som alltid mycket okunskap. Så kort för lite kunskap, för lite karantän och inga handlingsplaner för vad man kan göra om det går fel.
              Nordiska Diskus Sällskapet
              Hallandsakvaristerna
              BAK Gcg Maf NCS

              Kommentar

              • rsoderberg
                • February 2007
                • 954

                #8
                Ursprungligen postat av Ouscazz
                Hjälper inte det minsta, smittan som Altum kan bära med sig är luftburen.
                Den doktorsavhandlingen skulle jag vilja se och läsa.

                Kommentar

                • Ouscazz

                  • February 2009
                  • 910

                  #9
                  Doktorsavhandling?
                  www.diskusforum.se
                  www.loricariidae.se

                  Kommentar

                  • rsoderberg
                    • February 2007
                    • 954

                    #10
                    Ursprungligen postat av Ouscazz
                    Doktorsavhandling?
                    Ja en avhandling där det visar att den sjukdomen är luftburen.

                    Kommentar

                    • Ouscazz

                      • February 2009
                      • 910

                      #11
                      Det räcker att höra med de som har tappat hela eller stora delar av sina Altumbesättningar efter importer. En känd akvariebutik i Bromma fick in smittan efter en Altumimport och smittade ner bl.a. diskusbesättningen. I helgen gick en hel Altumimport plus stora delar av en fin fisksamling åt skogen i Trollhättan. Fiskarna hade inte någon som helst kontakt med varandra, smittan överfördes från kar till kar genom luften.

                      Du kan ju börja prata avhandlingar med de olyckliga ägarna om du känner för det...
                      www.diskusforum.se
                      www.loricariidae.se

                      Kommentar

                      • kaj.p
                        • June 2002
                        • 2952

                        #12
                        Har nog mer med luftfuktigheten o göra. Flera sjukdommar gynnas av hög luftfuktighet vilket det ofta är i lokaler med akvarium. Du har t.ex TBC, mässling o legionärsjuka. Sedan finns det andra typ den nu florerande bacon sjukan som vill ha kall o torr luft.
                        Så det finns en hel del forskning kring detta, säkert också en hel del doktorsavhandlingar.
                        Nordiska Diskus Sällskapet
                        Hallandsakvaristerna
                        BAK Gcg Maf NCS

                        Kommentar

                        • Ouscazz

                          • February 2009
                          • 910

                          #13
                          Ursprungligen postat av kaj.p
                          Har nog mer med luftfuktigheten o göra. Flera sjukdommar gynnas av hög luftfuktighet vilket det ofta är i lokaler med akvarium.
                          Du nog rätt Kaj, hög luftfuktighet hjälper säkerligen till.
                          Skiten jag fick på mina Hecklar spreds inte via luft trots att de visade samma symptom som H.T's Altum. Hecklarna har förresten precis börjat hämta sig och de ser ut att må bra nu, det har tagit 4 månader och jag har tappat 4 st under tiden de var sjuka. Mina Altum eller andra fiskar i samma kar har inte smittats.
                          www.diskusforum.se
                          www.loricariidae.se

                          Kommentar

                          Arbetssätt...