Discus + Sajica = ???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sagittarius

    Discus + Sajica = ???

    Hej!

    Jag undrar bara om man kan ha discus i samma akvarie som Sajica ciklider...???
    Någon som har gjort det?
    Hur aggresiva kan de vara emot varandra?

    De på djuraffären säger att de har olika simbeteenden, sajica simmar snabbare till maten t.ex. Det gör att discusarna blir stressade... Vet inte om jag ska tro på de... eftersom sajican är fredlig av sig.

    Om om så är fallet, att detta blir en dålig kombination, vilka ciklider kan jag ersätta sajica med till mina diskusar i karet (160 liter)?

    Finns det någon som har diskus med andra ciklider? eller kanske just sajica?

    Finns det ciklider som t.ex. är lika roliga, fina och tar hand om sina små fiskar som sajican?

    Tack på förhand
  • irwin_fletch
    • April 2009
    • 544

    #2
    Jag har inte mycket erfarenhet av discus men en hel del av sajica.
    Problemet som jag ser det är att sajican leker mest hela tiden och är vid dessa tillfällen lite aggresiv vilket kan stressa discus.

    Du kanske kan ha fiskar av samma kön men det är ju inte lika roligt.
    Multispionsa är en ännu lugnare ciklid men det är samma problem där. Leker ofta och försvarar då yngel. Jordätare av olika slag brukar ju funka med discus men vet inte om din akvariestorlek tillåter det.

    Fjärilciklid borde väl funka. Men det låter jag någon annan svara på.

    Kommentar

    • sagittarius

      #3
      ehh... läste en hel om det också... det verkar inte fungera med dessa två tillsammans... så jag köpte till slut 4 apistogrammor... regnbågsciklider...

      Kommentar

      • SuperAquaMan
        • August 2009
        • 245

        #4
        jag har palettciklid, fjärilsciklid och bågfensciklid tillsammans med mina diskusar. är inga problem i mitt 240 kar.

        Kommentar

        Arbetssätt...