Scalarer som lagt ägg?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Esja
    • January 2008
    • 44

    Scalarer som lagt ägg?

    Hej, jag är en aning stressad just nu. Jag fick hem ett gäng firrar i fredags som jag ska ta hand om åt min kompis medan hon flyttar. Bland annat 4 scalarer (två randiga och två gula, jag har noll koll på scalarer ) och 2 palettciklider, 1 ancistrus och 1 liten gibbiceps.

    Detta gäng tryckte jag i brist på bättre ner i mitt 90L som står tomt just nu, hennes stim med corydoras och en annan ancistrus fick flytta in i mitt 180L, vågade inte stoppa ner scalarerna där för det bor en massa småfisk däri. Och ja, jag vet att 90L är på tok för litet för scalarer men det är som sagt bara tillfälligt de bor där.

    Nu när jag kom hem ligger det flera hundra ägg uppe på ett blad på en växt, med de båda randiga scalarerna hetsigt vaktandes bladet. Finns det något som helst som jag kan göra för att det ska finnas minsta chans att det blir några yngel, och att dessa sedan överlever? Har ett 60L också att vifta med, om det går att flytta ägg/yngel menar jag, där bor ett gäng endlers och några neontetror men de kan få flytta till 180L... Det ingick liksom inte riktigt i min världsbild att dessa scalarer skulle börja lägga ägg medan de var nerslängda i min lilla burk!
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Störst schans har de nog om du kan flytta de andra fiskarna, och låta paret vara ensamma med äggen och ynglen, kanske med nå´n enstaka fisk som de kan vakta mot.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    Arbetssätt...