Bråkig discushanne

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • SuperAquaMan
    • August 2009
    • 245

    Bråkig discushanne

    Jag skrev innan om att att jag skaffat ett 240 liters akvarium där det följde med ett blue diamond discuspar. Hanen har blivit ganska bråkig mot "honan" (jag ser inte skillnad på kön men han är större än "henne" och han jag köpte av sa att det var ett par). Någon som vet varför han försöker mobba ut "henne"? Framför allt när det är matdags och han börjar bli mätt då jagar han bort "henne" från maten. Hon blir blek och får mörka ögon och får för sig att gömma sig under filtret Tycker det är synd på en så fin fisk.

    Länk på han som bråkar: http://www.youtube.com/watch?v=sLNg5_mz6BM
    Senast redigerad av SuperAquaMan; 25 August 2009, 00:48.
  • kaj.p
    • June 2002
    • 2952

    #2
    Hannen verkar vara redo för lek ean honan inte är det.
    Nordiska Diskus Sällskapet
    Hallandsakvaristerna
    BAK Gcg Maf NCS

    Kommentar

    • Ouscazz

      • February 2009
      • 910

      #3
      Båda är våldsamt undernärda sedan lång tid tillbaka, kolla in deras rakbladspannor.. de behöver fodras upp rejält!
      www.diskusforum.se
      www.loricariidae.se

      Kommentar

      • SuperAquaMan
        • August 2009
        • 245

        #4
        Ursprungligen postat av Ouscazz
        Båda är våldsamt undernärda sedan lång tid tillbaka, kolla in deras rakbladspannor.. de behöver fodras upp rejält!

        Okej jag har tänkt på varför dom ser ut så. När jag köpte akvariet så såg det inte direkt så städat ut som man tänker att ett discusakvarium brukjar vara. Mycket smuts på botten och en växt med mycket alger på. Han jag köpte av har väl förmodligen vart lat med matningen. Går det att åtgärda genom att mata upp dom nu?
        Vad är anledningen till att han är så störig? vill han leka? I början så var det hon som startade och då höll båda på i några minuter sen var dom kompisar. Nu är det bara han som kör iväg henne.

        Kommentar

        • Ouscazz

          • February 2009
          • 910

          #5
          Mata på ordentligt och håll rent, sug upp all överbliven mat efter varje utfodring samt allt de lämnar efter sig ur "andra änden". Som Kaj skrev, det är nog så att hanen vill leka men honan är inte intresserad. Är du helt säker på att det är hona/hane och inte två av samma kön som bråkar? Stoppa gärna ner ytterligare tre-fyra diskus av samma storlek så lugnar han nog ner sig.
          www.diskusforum.se
          www.loricariidae.se

          Kommentar

          • SuperAquaMan
            • August 2009
            • 245

            #6
            Nej jag är inte säker på könen, som jag sa i mitt första inlägg. Men han jag köpte av uppgav att dom var ett par. Tips på hur jag ska se skillnad???

            Nu har jag suttit och matat upp dom med MYCKET röda mygglarver och lite oxhjärta till.
            Jag höll undan hannen med en pinne och lät honan äta tills hon blev riktigt rund om magen sen fick han komma och äta och nu har hon fått tillbaka färgen på ögonen och kroppen. Sen började dom pussas så där karaktäristiskt och våldsamt. Tror det är ett gott tecken. (gör även bara hannar så här emot varandra? för annars så är det ju väl ett par?) men hon står fortfarande och gömmer sig vid filtret när han kommer.

            Jag brukar inte städa undan om det hamnar något på botten för dom andra invånarna äter upp det innom loppet av några minuter.
            Vattenbyten gör jag 1 gång i veckan 35%.

            Jag har funderat på att skaffa iaf 2 st till och ha i. Men jag vet inte om det blir lite väl trång i ett 240 liters kar? Jag har ju som sagt en del andra fiskar i som t.ex: 2 guldgurami, 3 kampfiskar, 2 regnbågsfiskar, 3 st Araguaia-pansarmal,1 ancistrusmal, 1 golden nugget, 1 blå fjärilsciklid, 1 bågfensciklid, 2 palettciklider, 20 kardinaltetror, 10 rödmunstetror, 6 svarta neontetror.

            Mycket frågor på en gång men hoppas på svar
            Senast redigerad av SuperAquaMan; 25 August 2009, 15:51.

            Kommentar

            • Ouscazz

              • February 2009
              • 910

              #7
              Ett tips, gör dig av med gurami, kampfisk och ciklider, de hör inte hemma i ett diskuskar. Jag har tio vuxna diskus i ett 350L och det är inga problem, bara man håller rent och byter vatten. Oftast är det två av samma kön som "pussas", jag tror att de mäter varandras krafter.
              www.diskusforum.se
              www.loricariidae.se

              Kommentar

              Arbetssätt...