Apistogramma

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Christerhedberg
    • August 2008
    • 624

    Apistogramma

    Har blivit väldigt intresserad av Apistor sen alla trådar jag läst Tyckte det lät kul att dom är haremruvare. Så jag införskaffade mig agassizi, en hane och två honor för ungefär två veckor sedan.

    Alltså såg bra ut, fiskarna började känna sig som hemma och vara i krukorna jag lagt i.
    Men nu så stöter hanen och honan bort den tredje fisken, så den är liksom utanför de andra. Det är inte en hane, det vet jag. Så vad kan det vara för fel? Är det bara att flytta den till ett annat kar?
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Hur långt är akvariet?
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Christerhedberg
      • August 2008
      • 624

      #3
      Det är bara ett 105l på 75cm. Men jag tycker det borde räcka till två honor?

      Kommentar

      • kaj.p
        • June 2002
        • 2952

        #4
        Långt ifrån alla apistogrammor är haremruvare. Ibland känns det också som att hanen är en glidare som lätt byter sida om det finns en villig hona.
        Så fixa mycket gömställen i karet försök göra så det blir en naturlig revirgräns i mitten Typ rötter, kruka, javamossa, löv på högra o vänstra sidan men tomt i mitten. Honorna kommer då att ta var sin halva medan hannen glider runt som han vill
        Nordiska Diskus Sällskapet
        Hallandsakvaristerna
        BAK Gcg Maf NCS

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Ursprungligen postat av kaj.p
          tomt i mitten.
          Eller tvärtom ha en synbarriär i mitten så att de inte kan se varandra från resp. sida - detta funkar i alla fall bäst på afrikanska ciklider.

          Men som Kaj skriver ha gott om grottor att välja på så att de kan hålla sina egna revir.
          Är akvariet 75 cm så borde det funka med 2 honor
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Christerhedberg
            • August 2008
            • 624

            #6
            Okej, härligt att höra. Skönt att slippa flytta en fisk
            Har försökt att skärma av akvariet med en rot, grottor och krukor i varsin ände men för göra ett nytt försök
            Löv på botten har jag inte än för jag har inte, har inte varit säker på om jag ska torka dom först eller om det bara går att stoppa i färska. Flyter löv?

            På tal om att skärma av akvariet så har jag 2lekpar zebraciklider i ett annat 100l kar. Har en glasskiva som skärmar av just nu men jag vill plocka bort den för att jag bara har ett filter på ena sidan, och för att det inte är så jättesnyggt. Men akvariet kanske är för litet för zebror att göra så?
            En hona är flyttat till en 23l balja med ett fluval 1 plus filter, på återhämtning. Hanen har nästan ihjäl henne p.g.a att hon inte leker var och varannan dag. Går det att ha tillhörande hane i den lilla baljan med henne, och så får det andra paret hela 100l för sig själva? Men 23l är väl på tok för litet antar jag.
            Osäker på hur jag ska göra, kan ju inte heller fylla rummet men kar till varje fisk, även fast jag vill :P

            Kommentar

            • c90368

              • September 2006
              • 5973

              #7
              Apistogramma som alla våra andra husdjur och oss själva inräknade är individer. Ibland fungerar det utmärkt med flera honor, men med en annan hane är det stört omöjligt.

              Ovanstående tips är helt rätt, men bli inte besviken om det inte fungerar. Det är inte du som gör fel, du har fått tag på "fel" hane!
              Senast redigerad av c90368; 21 August 2009, 17:13.
              Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
              http://www.youtube.com/user/c90368
              /Maths

              Kommentar

              • kaj.p
                • June 2002
                • 2952

                #8
                Ja detta med fiskpsykologi I min bara kar ser jag ofta att denna silikonsträng funkar som revirgräns. I brist på andra hållmärken gissar jag men kul är det.
                Annat är ju också när man sätter in ny fisk En om möblering i karet underlättar för den nya individen då alla för en stund är lika vilsna.
                Jag har kört samma grej på jobbet då alla har sina "obligatoriska" platser.
                Möblera om när de är på rast så skall du se.
                Gjorde det för många år sedan Och har fortfarande personal som pratar om akvariefisk tricket
                Bifogade filer
                Senast redigerad av kaj.p; 21 August 2009, 17:30.
                Nordiska Diskus Sällskapet
                Hallandsakvaristerna
                BAK Gcg Maf NCS

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #9
                  Ursprungligen postat av Christerhedberg
                  Okej, härligt att höra. Skönt att slippa flytta en fisk
                  Har försökt att skärma av akvariet med en rot, grottor och krukor i varsin ände men för göra ett nytt försök
                  Löv på botten har jag inte än för jag har inte, har inte varit säker på om jag ska torka dom först eller om det bara går att stoppa i färska. Flyter löv?
                  Man plockar löv på hösten - t.ex. bok eller ek - som har blivit bruna och fallit till marken.
                  Ta in dom och skölj av dom rejält och låt dom torka. Sedan tar man fram när man behöver - vill man att dom skall sjunka direkt så doppa dom i kokande vatten först.
                  Senast redigerad av Kjell Fohrman; 21 August 2009, 17:47.
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • kaj.p
                    • June 2002
                    • 2952

                    #10
                    Sorry missade bilden o som Kjell säger De gillar löv
                    Nordiska Diskus Sällskapet
                    Hallandsakvaristerna
                    BAK Gcg Maf NCS

                    Kommentar

                    • c90368

                      • September 2006
                      • 5973

                      #11
                      Ursprungligen postat av kaj.p
                      Sorry missade bilden o som Kjell säger De gillar löv
                      Jo, jag undrade över vilken silikonsträng du skrev om, tänkte att det är ju lite tidigt på fredan fortfarande
                      Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                      http://www.youtube.com/user/c90368
                      /Maths

                      Kommentar

                      • Christerhedberg
                        • August 2008
                        • 624

                        #12
                        Ah okej jo förstår att det är lite från individ till individ hur dan dom är. Jag ska försöka med det ni har sagt sen får man hoppas på det bästa.

                        Kommentar

                        • Christerhedberg
                          • August 2008
                          • 624

                          #13
                          Då sitter jag här och väntar tills löven faller :P Går det inte att plocka från trädet nu för tiden och bara torka? världslig fråga kanske

                          Kommentar

                          • c90368

                            • September 2006
                            • 5973

                            #14
                            Ursprungligen postat av christerhedberg
                            då sitter jag här och väntar tills löven faller går det inte att plocka från trädet nu för tiden och bara torka? Världslig fråga kanske
                            Nej!
                            Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                            http://www.youtube.com/user/c90368
                            /Maths

                            Kommentar

                            • Christerhedberg
                              • August 2008
                              • 624

                              #15
                              Ursprungligen postat av c90368
                              Nej!
                              Okej vad synd Då väntar jag med löven då

                              Kommentar

                              Arbetssätt...