Hur gammal blir en oscar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Metalbitch
    • June 2009
    • 118

    Hur gammal blir en oscar?

    Har 2 st i storlek 25 cm, och undrar hur gamla dessa bjässar kan bli?
    har dom tillsammans med min gibbiceps och det funkar hur bra som helst, så en annan fråga till.

    Vill ha ett par ciklider till i karet, och undrar vilka firrar dessa bjässar kan gå ihop med? vet att dom kan äta mindre ciklider, så vilka skulle passa som inte blir väldigt stora.

    Har haft dom med 4 st blåciklider men det funka inte pga av att cikliderna försvarade sitt revir hela tiden.

    Tips???
    Everything you have touched is fu**ed
  • Guest

    #2
    Jag känner en som hade sin i 9år.
    Guldsömmar funkar bra, jack dempsey ja beror lite på vad du vill ha.

    Kommentar

    • Metalbitch
      • June 2009
      • 118

      #3
      Ursprungligen postat av Narii
      Jag känner en som hade sin i 9år.
      Guldsömmar funkar bra, jack dempsey ja beror lite på vad du vill ha.
      jag har funderat på dempseyn, tycker dom verkar ursöta...men frågan är om oscar ser dom som mat...hur stora skall firrar vara för att inte bli uppätna?
      Everything you have touched is fu**ed

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        En halvvuxen JD är för stor för att gå in i munnen på en normalstor påfågel. För längese´n hade jag ett JD-par på ca 15 cm med några påfåglar som var ca 25-30 cm, och JD-paret lekte, och det funkade bra, även om ynglen inte klarade sig. En annan snygg ciklid, men som jag misstänker är lite för bitsk, och skulle kunna gå hårt åt påfåglarnas fenor, är salvini.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • Guest

          #5
          cichlasoma festae funkar oxo, svåra att få tag på men funkar.

          Kommentar

          • Metalbitch
            • June 2009
            • 118

            #6
            hur stor skall en firra vara för att ej bli mat till oscar? har sett dessa firrar käka upp levande grodor och guldfiskar på nätet, så man e lite orolig för att köpa alldeles för små firrar
            Everything you have touched is fu**ed

            Kommentar

            • Guest

              #7
              Min största är väl 20cm nu, går tsm me en guldsömm på 7-8cm. Har inte blivit mat än. (ska ge bort den.. Guldsömmen)

              Kommentar

              • Maria - Sjöjungfru

                • January 2004
                • 4236

                #8
                Se till att har plats bara om du tänkter stoppa i nå't mer. Oscar behöver mycket utrymme.
                Maria - Sjöjungfru

                Kommentar

                • Metalbitch
                  • June 2009
                  • 118

                  #9
                  jodå utrymme har dom nu efter att jag fick sålt 4 st blåciklider i 15 cm storlek,
                  så dom har ett 400 l kar tillsammans med gibbicepsen, och nu ser jag deras rätta natur...dom skopar upp sand i munnen,viftar på stjärtfenan när jag kommer,simmar fram och tillbaka som galningar och verkar må allmänt jättebra..innan så va dom bara i ett hörn då ciklider försvarade sitt revir riktigt elakt mot dom
                  Everything you have touched is fu**ed

                  Kommentar

                  • Christerhedberg
                    • August 2008
                    • 624

                    #10
                    Livslängserfarenhet: 19cm tills en morgon då han hoppat ur och vilade i frid under sängen xD

                    Kompis: En relativt liten fredlig nyckelhålsciklid funkade hur bra som helst, eftersom nyckelhålaren är rätt hög så gick den inte in i munnen på oscarn.

                    Hoppas du blir nöjd med dina nya firrar iaf

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48148

                      #11
                      Har man ett gammalt inkört par så är det svårt att släppa ner nykomlingar i akvariet - oavsett art.
                      Låter man olika arter växa upp ihop funkar det oftsat mycket bättre.

                      Skulle tro att påfåglar blir ungefär 15 år.
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • Keibo
                        • November 2008
                        • 468

                        #12
                        Om du funderar på jack dempseys skulle jag definitivt tipsa om den sjukt snygga varianten Blå Jack Dempsey. Lite dyrare (okej ganska mycket dyrare här uppe i norr ) men mycket snyggare! Dessutom har jag hört att den ska vara lite snällare mot andra fiskar, vilket kan behövad med tanke på hur fina tänder dessa fiskar får. Till 25cm Oscar skulle jag säga att 10-15 centimeters fiskar skall fungera.

                        Angående livslängden på Oscarn så är mina ca. 15 månader och 20 centimeter stora, och som Kjell säger så kan de nog leva i 15 år under gynnsamma förhållanden. Så dina har nästan hela livet framför sig.
                        Mvh. Peter

                        500L - Pelarakvarium

                        1500L - Under förändring

                        Kommentar

                        Arbetssätt...