Hur skall jag mata mina diskusar?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • SuperAquaMan
    • August 2009
    • 245

Hur skall jag mata mina diskusar?

Jag gick från att ha haft ett litet 70 liters akvarium hos min flickvän och uppdaterade det till ett 240 liters förra helgen. När jag köpte det följde det med (tyvärr tyckte jag först) ett blått diskuspar och diverse tetror och malar. Jag har haft akvarium så länge jag kan minnas (22 år) men aldrig haft diskusar för min far har varnat mig om att dom är som att skaffa barn

Jag undrar bara hur jag skall mata dom och med och vad? Jag har gjort räkmix med spenat, köpt TetraDiskus och Sera blått granulat och även frysta mygglarver.
    Mygglarverna verkar vara det enda dom verkligen går igång på. TetraDiskus maten var ju sämst investerade pengar på länge. Vad ska jag mata dom med och fram för allt hur mycket? Honan är ca 12 cm och hannen ca 15.

Akvariet har ju bara vart igång en vecka så jag vet att man ska ta det lugnt med matandet för bakt. floran.
  • HerrJesper
    • August 2008
    • 19

Mina diskus är helt tokiga i oxhjärta. De tar även flingor till discus men de hoppar inte av glädje då precis.

Kommentar

• oscar_andersson
      • August 2005
      • 123

mina diskusar är också tokiga i oxhjärta men främst använder jag granulat det funkar riktigt bra för min del.
      "Rimma på silver"

Kommentar

• SuperAquaMan
        • August 2009
        • 245

Jag läste någonstans att man måste vara väldigt noga med att få upp dom bitar med oxhjärta som dom inte äter upp för annars går det åt skogen med vattnet.
        Och att oxhjärtat skulle innehålla fel sorts protein?
        Finns det flingfoder för diskus alltså?

Jag gjorde ett försök att mäta dom igår med en tumstock när dom va vid glaset och hannen var runt 11-12 cm och "honan" är 9-10 cm.

Någon som vet va dom håller på med när dom typ biter varandra på munnen?
        Han jag köpte dom av sa att det var ett par men jag har ju ingen aning. Dom simmar med varandra men blir lite tjuriga på varandra ibland ser det ut som.

P.S hur bifogar man bilder i forumet?

Kommentar

• Ouscazz
          • February 2009
          • 912

En bra oxhjärtmix är basmat till diskus. Variation av kosten är viktig, t.ex. i form av flingor, granulat, mygglarver, mysis, artemia.

Rent vatten är en förutsättning för att lyckas med diskus, slammsug om de lämnar matrester. Ha även ett gäng bottenstädare som Corydoras (C. Sterbai tål höga temperaturer) eller små L-malar som plockar överbliven mat.

Inom en diskusgrupp råder oftast en stark hierarki, "pussandet" är säkerligen en form av kraftmätning.

Längden på diskus mäts från mun till stjärtfenans rot, alltså inte totallängd.
          www.diskusforum.se
          www.loricariidae.se

Kommentar

• SuperAquaMan
            • August 2009
            • 245

Vart köper man oxhjärta? jag var precis borta på ett av göteborgs större slakthus och dom kolla på mig som om jag va dum i huvudet när jag fråga efter det.

Jag läste att oxlever skulle vara ett bättre foder än oxhjärta föra att det innehåller mindre mättade fetter och mer vitaminer. Och lever skall väl inte vara så svårt att få tag i.

Kommentar

• macke_fisk
              • December 2005
              • 4442

oxhjärta kan man köpa i djuraffärer bland all annan fryst mat . När jag hade diskus så var de tokiga i det med.
              MVH macke_fisk

Kommentar

• Tony Johansson
                • February 2008
                • 44

Ursprungligen postat av SuperAquaMan
                Vart köper man oxhjärta? jag var precis borta på ett av göteborgs större slakthus och dom kolla på mig som om jag va dum i huvudet när jag fråga efter det.

Jag läste att oxlever skulle vara ett bättre foder än oxhjärta föra att det innehåller mindre mättade fetter och mer vitaminer. Och lever skall väl inte vara så svårt att få tag i.
                Att man använder oxhjärta i en mix beror på att man vill ha ett högt protein värde i maten.En diskus äter i princip allt.Låt diskusarna vara utan mat några dagar så är det lätt att vänja in dem med den nya fodret.

Oxhjärta kan du beställa på de flesta ställen som har en chark.Det du får göra är att rensa samt mala hjärtat själv.Ta bort alla senar samt annat så du har bara själva köttet kvar.

Blanda sedan i räkor,spenat,frukt (bann,kivi,morötter).Använd sedan tetra bitsen för att hålla ihop mixen bättre så den inte sprids i karet så lätt.Krossa det med en mortel strö det sedan över allt tills du har en bra sammanhängande smet !!

Det är lätt att göra några kilon för dina fiskar !!! de kommer att älska det!!
                www.tonysdiskus.se

Kommentar

Arbetssätt...