Kurvcikliden

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MissB
    • May 2009
    • 502

    Kurvcikliden

    Någon här som har erfarenhet av denna ciklid och kan berätta lite om hur den är att hålla.

    Tänkte eventuellt skaffa mig ett par sådana.
    Har ett kar på 180 L med mycket rötter och gömmor samt en del tätt växtlighet och finkornig sand
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Låter som att du har bra förhållanden för dem

    De är rätt lugna och fredliga, och bör inte hållas med tuffa arter. Små stimfiskar, pansarmalar, och andra lugna ciklider (som nyckelhål, och Apistogramma) är bra sällskap.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • MissB
      • May 2009
      • 502

      #3
      Nu har jag ett gäng guppys som kan vara lite aktiva, men de håller sig mest vid ytan. Borde väl funka

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Jodå, det funkar nog, tror inte kurvcikliderna kommer att gå på dem.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • MissB
          • May 2009
          • 502

          #5
          Är som att leta efter en nål i en höstack
          Efterfrågan är för liten så många affärer tar inte in dem

          Funderar på scalarer istället

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #6
            Av nå´n anledning verkar kurvciklidens nära släkting Laetacara dorsiger vara vanligare än kurvcikliden (L. curviceps) numera. Dorsiger är snarlik, men ger ett knubbigare intryck, och är mer rödbrun/svart i färgen (betydligt färggrannare än på bilden på zoopets artbeskrivning), medan kurvcikliden ser lite mer långsmal ut, och är mer blågrön/svart. Båda är jämförbara i storlek och temperament. En annan "Acara" som är trevlig, och en av mina favoritciklider, är nyckelhålscikliden (Cleithracara maronii), också ett bra substitut för kurvcikliden om du inte får tag i den.
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • Erik Åhlander
              • January 2006
              • 1881

              #7
              Laetacara dorsigera är lättare att hålla eftersom den är aningen mindre. Det är troligen flera olika arter som säljs under namnet L. curviceps, några är ganska aggressiva för sin storlek.

              Kommentar

              Arbetssätt...