Papegojciklid är ett odjur?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jejja2
    • April 2007
    • 87

    Papegojciklid är ett odjur?

    Okej. Nu kom det jag befarat. Som jag tror jar mina papegojciklider bitit ighäl min enda eldstjärt: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=272.

    Fasen vad sur jag är!

    Jag blev varnad att ha papegojciklider då de när de blir större som mina är snart 1 år så blir de mera aggresiva och äter upp andra fiskar och är arga. Hur ska jag göra med detta??? Vad för fiskar kan jag ha tillsammans med papegojciklider och varför kan de har ätit upp min eldstjärt? *ledsen*
  • Guest

    #2
    Andra ciklider?

    Kommentar

    • Jejja2
      • April 2007
      • 87

      #3
      Ursprungligen postat av Narii
      Andra ciklider?
      Nej bara de två papegojcikliderna. Sedan har jag 3 malar (1 av dem är gammal) och 1 colombiatetra (gammal fisk) och 1 kampfisk (gammal fisk). De lever fortfarande. Dock för 1 vecka sen hittade jag min bulldog-mal död också. Vet inte vad som hänt där. Om han blev dödad av någon eller dog av annat.

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Förmodligen menade han att du kan ha andra ciklier. Att "papegojcikliden" kan vara aggressiv är inte så konstigt, med tanke på att den troligtvis är en missbildad och muterad form av Amphilophus citrinellum/labiatus (Midasciklid/Red Devil), som är två av de största och aggressivaste centralamerikanska cikliderna.

        Andra centralamerikaner kan funka med dem, men de bör nog inte vara för aggressiva, eftersom jag tror att "papegojans" klumpiga kropp, och missformade mun kanske gör att de inte kan hävda sig så bra mot normalformade släktingar.

        Att eldstjärten strök med beror nog på att "papegojorna" började hävda revir. Kanske eldstjärten försökte bråka med dem, då även eldstjärtar kan vara ganska aggressiva och revirhävdande.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • Guest

          #5
          Ja, jag hade lite bråttom. Menade att du kan ha andra CA-ciklider med dina papegojor.

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Alla ciklider är revirhävdande och tuffa.
            Speciellt stora ciklider som har sitt ursprung i centralamerika är väldigt tuffa. Jag har haft flera arter sådana och det funkar max. med ett par av sådana (och kanske ihop med någon stor pleco) även om akvariet är stort (mer än 400 L)

            Däremot så skulle jag vilja påstå att avelsformen papegojcikliden normalt är mindre aggressiv än övriga centralamerikanska ciklider. Att Micke_A skriver att den skulle vara aggressivare bara för att det är en avelsform stämmer inte.
            Dock även om den i genomsnitt är mindre aggressiv än sina "natursläktingar" så innebär det dock fortfarande att den ändå är rätt tuff vilket man för tänka på vid val av storlek på akvariet (hur stort är ditt), inredning och vid val av andra fiskar i akvariet.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Shepard

              • March 2003
              • 13992

              #7
              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
              Alla ciklider är revirhävdande och tuffa.
              Speciellt stora ciklider som har sitt ursprung i centralamerika är väldigt tuffa. Jag har haft flera arter sådana och det funkar max. med ett par av sådana (och kanske ihop med någon stor pleco) även om akvariet är stort (mer än 400 L)

              Däremot så skulle jag vilja påstå att avelsformen papegojcikliden normalt är mindre aggressiv än övriga centralamerikanska ciklider. Att Micke_A skriver att den skulle vara aggressivare bara för att det är en avelsform stämmer inte.
              Dock även om den i genomsnitt är mindre aggressiv än sina "natursläktingar" så innebär det dock fortfarande att den ändå är rätt tuff vilket man för tänka på vid val av storlek på akvariet (hur stort är ditt), inredning och vid val av andra fiskar i akvariet.
              Hmm, att jag skulle ha skrivit att de är aggressivare för att det är en avelsform har du nog fått om stjärtfenan Jag menade att på grund av att det är en avelsform av en aggressiv och storvuxen art, alltså är det inte så konstigt att även "papegojan" kan vara aggressiv och revirhävdande, och nå en rätt ansenlig storlek. Men som jag sa, på grund av dess krumma form så har den nog svårt att hävda sig mot t.ex en normal Midas eller Red Devil.
              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #8
                Ursprungligen postat av Micke_A
                Hmm, att jag skulle ha skrivit att de är aggressivare för att det är en avelsform har du nog fått om stjärtfenan Jag menade att på grund av att det är en avelsform av en aggressiv och storvuxen art, alltså är det inte så konstigt att även "papegojan" kan vara aggressiv och revirhävdande, och nå en rätt ansenlig storlek. Men som jag sa, på grund av dess krumma form så har den nog svårt att hävda sig mot t.ex en normal Midas eller Red Devil.
                Ok då missförstod jag dig och vi är överens
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • Shepard

                  • March 2003
                  • 13992

                  #9
                  Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                  Ok då missförstod jag dig och vi är överens
                  Skönt att höra
                  "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                  Min profil
                  Mitt galleri

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    #10
                    Ställde en fråga ovan - hur stort akvarium har du?
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • Shepard

                      • March 2003
                      • 13992

                      #11
                      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                      Ställde en fråga ovan - hur stort akvarium har du?
                      Till mig?
                      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                      Min profil
                      Mitt galleri

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48148

                        #12
                        Ursprungligen postat av Micke_A
                        Till mig?
                        Knappast det är väl inte "din tråd" och jag tror inte att du har papegojciklider i ditt akvarium
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • Jejja2
                          • April 2007
                          • 87

                          #13
                          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                          Ställde en fråga ovan - hur stort akvarium har du?
                          90l. Så inte så stort. De är inte agressiva mot andra fiskar. De är nära och bra ihop med kampfisken och de andra malarna simmar de ihop med sida vid sida. Men eldstjärten gick bort

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48148

                            #14
                            Ursprungligen postat av Jejja2
                            90l. Så inte så stort. De är inte agressiva mot andra fiskar. De är nära och bra ihop med kampfisken och de andra malarna simmar de ihop med sida vid sida. Men eldstjärten gick bort
                            Det är på tok för litet - antingen växer de till sig och då kommer de att ta livet av det mesta i akvariet, eller så växer de inte till sig - dvs de blir krymplingar.

                            Så mitt förslag är -
                            antingen skaffa ett betydligt större akvarium
                            eller gör dig av med papegojcikliderna
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            • macke_fisk
                              • December 2005
                              • 4442

                              #15
                              gör dig av med papegojerna och skaffa något annat istället, typ kanske någon fin tetra, typ neontetra .
                              MVH macke_fisk

                              Kommentar

                              Arbetssätt...