Varför leker inte mina diskusar lr bildar par??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • battle_royal
    • March 2008
    • 60

    Varför leker inte mina diskusar lr bildar par??

    Hej!

    har 6 st diskusar 2 blue diamond och 4st pigeon blood!

    så jag undrar varför dom inte bilda par! köpte dom när dom var relativt små.. men nu har dom växt till sig och ca 10- 15 cm breda över ryggen till buken..har läst att dom ska bilda par o leka vid storleken ungefär som en snusdosa och dom är en bit större än det nu..väntat så länge ju!

    tacksam för svar! Mvh Micke
  • kaj.p
    • June 2002
    • 2952

    #2
    Fortfarande för små o var glad för det. Jag vill ha upp mina till 15-18 cm innan de börjar leka.
    Nordiska Diskus Sällskapet
    Hallandsakvaristerna
    BAK Gcg Maf NCS

    Kommentar

    • battle_royal
      • March 2008
      • 60

      #3
      Ursprungligen postat av kaj.p
      Fortfarande för små o var glad för det. Jag vill ha upp mina till 15-18 cm innan de börjar leka.

      Jasså? men vill ju att dom ska lekavarför vill du upp dom till den storleken för? nae men bara tänkte så man inte har fått bara honor lr hanar! skulle vara bra mkt otur:S

      Kommentar

      • kaj.p
        • June 2002
        • 2952

        #4
        Av flera skäl
        - Oftast är honan könsmogen betydligt tidigare än hanen. Vilket innebär att hanen är oförmögen o befrukta.
        - Honans tillväxt avtar när hon börjar leka.
        - En större hona ger lägger större ägg.
        - Större ägg ger större larver vilka har bätte förutsättningar för överlevnad..
        Nordiska Diskus Sällskapet
        Hallandsakvaristerna
        BAK Gcg Maf NCS

        Kommentar

        • battle_royal
          • March 2008
          • 60

          #5
          Ursprungligen postat av kaj.p
          Av flera skäl
          - Oftast är honan könsmogen betydligt tidigare än hanen. Vilket innebär att hanen är oförmögen o befrukta.
          - Honans tillväxt avtar när hon börjar leka.
          - En större hona ger lägger större ägg.
          - Större ägg ger större larver vilka har bätte förutsättningar för överlevnad..

          Ah okej då e jag med tack så mkt för alla tipsen! då e det bara att fortsätta hoppas då trodde det nästan var kört för min del! och du hade väldigt fina diskusar! Mvh Micke

          Kommentar

          Arbetssätt...