Parachromis loisellei

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • irwin_fletch
    • April 2009
    • 544

    Parachromis loisellei

    Har ett 325 liters CA-kar med sajica och multispinosa. Letar efter en tredje art och har sett underbara loisellei i butiken.

    Jag vet att 325 liter är litet när dessa fiskar är fullvuxna men nu är de inte större än 10 cm. Hur lång tid tar det innan de når låt oss säga 20 cm?
    Är de likt sina släktingar allt för aggresiva för mina sajicor och multisar? De fiskar jag har nu är mellan 10-15 cm (4 st).

    Tar gärna emot all info ni har om denna underbara firre.
  • irwin_fletch
    • April 2009
    • 544

    #2
    Ojdå. Ingen som vet något om denna firre alltså???

    Kommentar

    • rick
      • April 2005
      • 1012

      #3
      Känner inte till just den arten men med tanke på dens närbesläktade fiskar som jaguar osv skulle jag aldrig släppa ner såna fiskar om du har 325 liter... Inte ens som små.. Köp någon lugnare firre istället typ nyckelhål eller flaggciklider
      / Rickard

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Har för mig att jag har läst att loisellei är rätt fredliga för att vara Guapotes, de är alltså inte i samma klass som t.ex dovii och managuense (managuenseparet jag hade ställde heller aldrig till några problem), och jag tror inte de blir lika stora som dessa heller, ca 20 cm för honan och 25 för hanen. Just 325 liter anges som ungefärligt minimimått i NCS:s artikel om den. Men googla på dem och se om du kan hitta mer info.

        Jag har eldbuk, zebra, och multispinosa ihop, och det funkar bra. Zebrorna håller till på högerkanten med sina yngel (och sköter sig faktiskt riktigt bra!), eldbukarna samsas om vänsterkanten och mitten med multispinosorna. De som rör sig mest runt akvariet, och är mest framåt är multispinosorna.
        Senast redigerad av Shepard; 25 July 2009, 18:01.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • irwin_fletch
          • April 2009
          • 544

          #5
          Jag har också hört att den ska vara den fredligaste i släktet men det kanske inte säger så mycket i detta fall. Just nu hittar jag bara massa fina men allt för stora och aggresiva firrar. Får helt enkelt uppgradera...

          Ska jag gå den lugna vägen blir det nog till att köpa Bujurquina Apoparuana....lugn munruvare som är rätt läcker. Dock inte lika spännande som loisellei..=9

          Kommentar

          Arbetssätt...