Guldsöm

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Chese
    • October 2007
    • 143

    Guldsöm

    Efter att ha blivit besviken på mig själv efter att ha köpt malawi av en privatperson som har sannolikt övermatat sina fiskar för en del är väldigt stora och över sin mått här på zoopet den största är en rödzebra som är runt 25 cm stor. Och tror jag ska testa med en annan art som inte är malawi. Jag matar sparsamt. Jag saknar yngelvården riktigt mycket och letar efter en som är stor och som är romläggande art. Jag letade runt här på arbeskrivningarna och sog guldsömmen och den är riktigt fin. Men finns det någon mer lika stor som den kan vara med i ett 375 liters som mal vill jag gärna ha corydoras leopard. Någon som kan vägleda mig?
  • Chese
    • October 2007
    • 143

    #2
    Ni brukar ju svara fort, Ogillar ni att jag ska byta?

    Kommentar

    • rick
      • April 2005
      • 1012

      #3
      Finns mycket, Guldsöm, Hantelciklid osv.. Dock tror jag guldsömmarna kommer att äta upp dina corys.
      / Rickard

      Kommentar

      • Chese
        • October 2007
        • 143

        #4
        Kan zebraciklider vara med guldsöm.. Jag skippar då corys

        Kommentar

        • rick
          • April 2005
          • 1012

          #5
          ja fast lär bli krig vid de olika parens lekar
          / Rickard

          Kommentar

          • Rooster
            • March 2006
            • 1468

            #6
            Gruff par eller ciklider mellan öht går typ inte att undvika, men mina erfarenheter är att det brukar lösa sig rätt bra ändå. Som sällskap till dina guldsömmar skulle du säkert kunna ha zebraciklid. Andra alternativ är väl eldbukar, blå ciklid eller någon annan parbildande medelstor till stor art. Du har ändå ett såpass stort akvarium så båda paren torde få plats. Att välja en parbilande art är helt klart en födel då de gemensamt kan försvara sig mot varandra.

            Ett tips är att inreda tanken så att det blir som två "vikar" i den med nån typ av barriär tex. i mitten av akvariet. När fiskarna inte hela tiden "ser" varandra blir ofta aggressionerna sinsemellan mindre.

            Lycka till, (hade vart lite kul om du berättade vad det tillslut blev och hur det går).
            Fish for Life!!!

            Kommentar

            • Shepard

              • March 2003
              • 13992

              #7
              Jag har eldbukar och multispinosa ihop med zebror, och det funkar faktiskt bra, zebrorna har yngel nu, men alla tre paren får nog anses som jämspelta, och de gör inte mer än hotar varandra nos mot nos, och gör skenanfall.

              Så alla dessa tre skulle nog funka som sällskap åt guldsömmar. Blåciklider skulle jag nog inte rekommendera, på grund av korsningsrisken.
              Senast redigerad av Shepard; 12 July 2009, 21:04.
              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

              Kommentar

              • Rooster
                • March 2006
                • 1468

                #8
                Nä jag funderade på just den korsningsrisken och ja det finns förmodligen bättre alternativ än blå ciklid men troligtvis skulle fiskarna nog föredra "sin egen sort" men men...
                Fish for Life!!!

                Kommentar

                • Shepard

                  • March 2003
                  • 13992

                  #9
                  Var i en affär för några år se´n, där de hade VF guldsömmar ihop med VF blåciklider, och en guldsömshane hade parat ut med en blåciklidhona. Men visst, introducerar man paren för sig, så håller de sig nog till den partner de har.

                  Däremot har jag varit med om att en zebrahane smygbefruktade en Jack Dempseylek, märkte det inte förrän ynglen hade vuxit till sig. Jack Dempsey skulle nog förresten funka med guldsöm.
                  "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                  Min profil
                  Mitt galleri

                  Kommentar

                  Arbetssätt...