Bästa nybörjar discusen?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • wallström
    • March 2009
    • 1092

    Bästa nybörjar discusen?

    Som rubriken lyder, vilken är den bästa nybörjar diskusen?
    Har läst på nåt amekanskt forum att dom framavlade varianterna ska vara mer tåliga. Är det sant eller ska jag satsa på VF?
    Senast redigerad av wallström; 11 July 2009, 22:26.
    Emil

  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Vad jag har förstått är de tåligaste de som är odlade i Europa, följda av VF, de Asienodlade är känsligare har jag för mig, för att de är odlade under andra förhållanden, med hjälp av kemikalier. Har fattat det så i alla fall. Se´n spelar det nog en stor roll om det är en hårt odlad linje, med mycket inavel.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • rick
      • April 2005
      • 1012

      #3
      Köp stora. Små är mycket krångligare med alla vattenbyten och matning.
      / Rickard

      Kommentar

      • kaj.p
        • June 2002
        • 2952

        #4
        Ursprungligen postat av Micke_A
        Vad jag har förstått är de tåligaste de som är odlade i Europa, följda av VF, de Asienodlade är känsligare har jag för mig, för att de är odlade under andra förhållanden, med hjälp av kemikalier. Har fattat det så i alla fall. Se´n spelar det nog en stor roll om det är en hårt odlad linje, med mycket inavel.

        Tjosan Det var generalisera o dra alla asiater över en kam. Givetvis skiljer det på hur olika odlare håller sin fisk både i Asien o Europa.
        Och som Rick skriver ju större dessto lättare.
        Nordiska Diskus Sällskapet
        Hallandsakvaristerna
        BAK Gcg Maf NCS

        Kommentar

        • Ouscazz

          • February 2009
          • 910

          #5
          Ursprungligen postat av wallström
          Som rubriken luder, vilken är den bästa nybörjar diskusen?
          Har läst på nåt amekanskt forum att dom framavlade varianterna ska vara mer tåliga. Är det sant eller ska jag satsa på VF?
          Odlad! Asien eller Europa kan kvitta.

          Jag gissar att du har ett akvarium på 300 liter eller större, det krävs nästan för att lyckas med diskus. Köp en grupp om 6-8 djur i storleken 12 cm. Köp alla av samma leverantör så är det större chans att det funkar.
          Bra ytterfilter med stor filtervolym är att rekommendera vid all diskushållning, de är nämligen ena riktiga skitgrisar.
          www.diskusforum.se
          www.loricariidae.se

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #6
            Ursprungligen postat av kaj.p
            Tjosan Det var generalisera o dra alla asiater över en kam. Givetvis skiljer det på hur olika odlare håller sin fisk både i Asien o Europa.
            Och som Rick skriver ju större dessto lättare.
            Tja, är ingen expert, var så jag hade förstått det bara
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • Ouscazz

              • February 2009
              • 910

              #7
              Ursprungligen postat av Micke_A
              Tja, är ingen expert, var så jag hade förstått det bara
              Då är det bättre att låta bli att ge råd, det uppstår en massa skit om man blandar sig i och ger råd till andra utan att ha torrt om fötterna!
              www.diskusforum.se
              www.loricariidae.se

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                #8
                Ursprungligen postat av Ouscazz
                Då är det bättre att låta bli att ge råd, det uppstår en massa skit om man blandar sig i och ger råd till andra utan att ha torrt om fötterna!
                Ja, och jag tror det framgick av det jag skrev att jag inte var säker, och helt okunnig om discus är jag inte, har haft discus till och från!
                Senast redigerad av Shepard; 11 July 2009, 22:18.
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                • Ouscazz

                  • February 2009
                  • 910

                  #9
                  Ursprungligen postat av Micke_A
                  Ja, och jag tror det framgick av det jag skrev att jag inte var säker,
                  Som sagt var, låt då skrivklådan stanna i fingrarna istället för att dumpa den här.
                  www.diskusforum.se
                  www.loricariidae.se

                  Kommentar

                  • Rooster
                    • March 2006
                    • 1468

                    #10
                    Hej jag först klargöra att jag är absolut ingen expert på discus men har åtminsone lite discus hemma.
                    Åsikterna vad gäller svenskodlade vs asienodlade skiljer sig en del åt. tex. vägrar vissa zoohandlare att köpa in asienodlade fiskar pga dåliga erfarenheter, medan andra inte ser det som ett problem.

                    Det finns även mer eller mindre "svårskötta" varianter. Enligt vissa experter är tex. Snakeskin-varianter ofta genetiskt klenare än tex. pidgeonblood-varianter. Enligt de få erfarenheter jag har själv är jag beredd att hålla med om detta påstående.

                    Har föresten själv en grupp asienodlade ganska små discusar, dvs en kombination som ibland anses lite "klurig" och jo visst det är en del meck med dem men de absolut inte omöjliga att sköta.

                    I litteraturen varnar man ofta för VF (speciellt Heckel) för nybörjare, men som sagt egna erfarenheter är tycker jag eg. "the shit" ,och nått som funkar för en person kanske skiter sig för en annan...

                    Men det bästa råd jag kan ge om du vill skaffa discus är att titta runt i lite olika butiker innan du bestämmer dig, kanske tillochmed ta kontakt med odlare som vet vad de håller på med och kan ge en massa bra tips och råd och titta lite på deras fiskar.Studera noggrant fiskarna och kolla deras hälsa (finns tips på hur man gör detta under nedanstående länkar).

                    En annan sak som man ofta rekommenderar är att köpa alla sina individer från samma tank och heller inte för få.
                    Fiskar från olika tankar kan ha olika bakt.flora och kan ge varandra sjukdomar. Discus tycker jag är normalt mkt fredliga fiskar men det är ändå inte lämpligt att skaffa för få, lite av samma skäl som varför man inte skall skaffa för få mbunas tex.

                    Det finns dessutom olika forum på nätet som är bra både för införskaffande av fisk, men inte minst i fortsättningen när du väl håller dina discusar. Här är två bra länkar (medlemskap är för övrigt gratis) www.ndss.se och http://ndss.se/discusfish/.

                    Lycka till! (Hade föresten vart kul å höra hur det går framöver, här på tråden)
                    Fish for Life!!!

                    Kommentar

                    • Shepard

                      • March 2003
                      • 13992

                      #11
                      Ursprungligen postat av Ouscazz
                      Som sagt var, låt då skrivklådan stanna i fingrarna istället för att dumpa den här.
                      Jaha, man "dumpar" när man berättar vad man har hört om ämnet i fråga, såg ingenstans att man var tvungen att vara expert för att få skriva vad man hört. Men lämnar väl tråden åt experterna då...
                      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                      Min profil
                      Mitt galleri

                      Kommentar

                      • Shepard

                        • March 2003
                        • 13992

                        #12
                        Ursprungligen postat av Rooster
                        Hej jag först klargöra att jag är absolut ingen expert på discus men har åtminsone lite discus hemma.
                        Åsikterna vad gäller svenskodlade vs asienodlade skiljer sig en del åt. tex. vägrar vissa zoohandlare att köpa in asienodlade fiskar pga dåliga erfarenheter, medan andra inte ser det som ett problem.
                        Ja, det är nog bäst att klargöra det...

                        Ok, om vissa handlare vägrar ta in Asienodlade hade jag kanske inte inte hört helt fel i alla fall (om jag inte minns helt fel var det just en zoohandlare jag hörde det av), även om det såklart kan finnas även Asienodlade som är tåligare (här i Europa) än vissa Europaodlade, kanske skulle ha sagt det i mitt första inlägg
                        Senast redigerad av Shepard; 12 July 2009, 20:32.
                        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                        Min profil
                        Mitt galleri

                        Kommentar

                        • Rooster
                          • March 2006
                          • 1468

                          #13
                          Ursprungligen postat av Micke_A
                          Ja, det är nog bäst att klargöra det...

                          Ok, om vissa handlare vägrar ta in Asienodlade hade jag kanske inte inte hört helt fel i alla fall (om jag inte minns helt fel var det just en zoohandlare jag hörde det av), även om det såklart kan finnas även Asienodlade som är tåligare (här i Europa) än vissa Europaodlade, kanske skulle ha sagt det i mitt första inlägg
                          Hehe ja...
                          Ja som sagt olika människor har ju ofta olika erfarenheter. Samtidigt så köpte jag ju mina asienodlade fiskar från en annan zoohandlare så han anser väl inte att det är några problem. Men det finns ju andra aspekter när man skaffar discus som är viktigare än från vilken kontinent de fr. början kommer ifrån tycker jag.

                          (Hur som helst, "påhopp" eller kritisering av andras inlägg ger väl oftast inte så mkt... Alla bör ju respektera varandras åsikter/erfarenheter, vi vill ju inte att det blir som på vissa andra forum där det ofta kan bli en mkt hetsk debatt om frågor som inte ens alltid gäller rena fakta utan där man kanske bara har olika refarenheter om ämnet ifråga osv...)
                          Fish for Life!!!

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48148

                            #14
                            Ursprungligen postat av Rooster
                            Hur som helst, "påhopp" eller kritisering av andras inlägg ger väl oftast inte så mkt... Alla bör ju respektera varandras åsikter/erfarenheter, vi vill ju inte att det blir som på vissa andra forum där det ofta kan bli en mkt hetsk debatt om frågor som inte ens alltid gäller rena fakta utan där man kanske bara har olika refarenheter om ämnet ifråga osv...
                            Instämmer till 100%.

                            Jag är definitivt inte heller diskusexpert - men har följande synpunkter i ämnet.

                            1/ Vildfångat eller odlat. Ofta är det väl ändå som så att VF är lite mindre känsligare.
                            2/ Storlek. Lagom är väl bäst. Väldigt små och även fullvuxna är känsligare - mellanstorleken är bäst. Fast där är väl alla ense.
                            3/ Asien eller Europa.
                            Transporten. En lång transport är aldrig bra - fast en transport med bil från Tjeckien till Sverige tar lika lång tid (om inte längre) än en flygtransport från Asien.
                            Vattenvärdena. Av klart intresse är ju i vilket vatten som yngeln har dragits upp i. Fiskar som dragits upp i extremt surt vatten är säkert känsligare än de som dragits upp i vanligt vatten. De som dragits upp i Asien har oftast dragits upp i tämligen normalt vatten, men det kan säkert de svensk, tysk, tjeckodlade varianterna också ha gjorts. Värt att kolla upp.
                            Olika stammar. Väldigt viktigt är att fiskarna dragits upp av en duktig odlare som sköter avelsarbetet på ett bra sätt. Odlas det från en dålig stam blir fiskarna dåliga och tvärtom. Detta är Asienodlarna ofta noga med och självklart även oftast de större europeiska odlarna.
                            Olika varianter. Som Rooster skriver så finns det olika varianter som anses lättare och andra som anses svårare. Detta har jag hört av flera proffessionella odlare så det lär stämma. Dock eftersom jag inte är direkt intresserad har jag inte lagt på minnet vilka som anses vara svåra och vilka som anses vara lätta.
                            Priset. Var skeptisk mot riktigt billiga diskus. En del oseriösa odlare (sådana finns i alla världsdelar) dumpar ut skräpet (sådana som har stannat i växten etc.) till låga priser.
                            4/ Vid inköp - gå runt och kolla i olika affärer. Ser alla (även de som man inte har tänkt köpa) diskusarna i ett akvarium ut att vara friska - alerta, äter, inga insjukna pannor samt har bra färger (inte mörka) - så är chansen stor att de är bra (oavsett om de är från Asien eller Sverige).
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...