Aquidens Pulcher eller Aquidens Latifrons?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Vilda Matilda
    • June 2009
    • 13

    Aquidens Pulcher eller Aquidens Latifrons?

    Har funderingar kring vad det är för fisk jag har...

    Min vackra hanne, som jag alltid trott vara en Blåciklid (Aquidens Pulcher) visar sig mer lik Platinaciklid (Aquidens Latifrons)... Kollat runt på nätet och har hela tiden tyckt att han inte varit så lik Blåcikliden, men väldigt lik Platinacikliden.

    Han är stor och grann och har en orange kant på ryggfenan, medan hans hona, som är köpt som Blåciklid, har en vit rand.

    Har inte koll på om dessa två ciklidarterna är samma art!? Ibland står de som två olika arter, medans de också kan stå som samma, bara det att Aquidens Latifrons är det gamla namnet...

    Om inte... kan de få yngel tillsammans?
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Jag har också hört att Aequidens latifrons är det gamla namnet på A pulcher, men det kan också vara så att det är två varianter av samma art, och ja, de kan med största sannolikhet få yngel tillsammans. Jag tror t.o.m att om det är två distinkta varianter, så förekommer det nog redan blandningar mellan dem.

    Namnet platinaciklid har jag aldrig hört, men så är ju populärnamn ofta mer förvirrande än hjälpsamma.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    Arbetssätt...