cirkulation för dvärgciklider

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Matnil
    • October 2003
    • 464

    cirkulation för dvärgciklider

    Det sägs ju att dvärciklider i allmänhet (de flesta apisto iallafall) vill ha relativt lugnt vatten och inte för mycket snurr på vattnet. Vad säger ni andra om detta, hur viktigt är det och vad kan vara lagom?
    Jag tror nämligen jag ligger lite i överkant idag i min balja (som visserligen inte innehåller apisto än), jag har en fx5 (som väl ger ut strax över 2000l/h) och en Eheim 2250 (som väl ligger på runt 1000l/h) som hämtar sitt vatten genom en ytavrinningsbox, boxen är fyllde med c:a 10l filtermatta och en maxijet på 1000l/h drar genom lite extra vatten genom boxen. Jag funderar på att helt skippa Fx5:an och bara ha kvar Eheimen och maxijeten, vilket väl filtermässigt borde räcka även om karet blir ganska belastat eller? Filtervolymen blir ju ändå på över 20l. Eller det är kanske lika bra att ha kvar Fx5:an också och försöka rikta utblåsen lite mer mot ytan. Alternativet är att skippa maxijeten men jag tror den extra cirkulationen är bra för filtermattan i ytavrinningsboxen, men det är kanske det enklaste.
    Det är lite kruxigt att förklara min filterlösning, men jag tror det framgår va?

    Sen är det ju inte fel om diskussionen kan bli lite allmän om dvärgar och cirkulation! Lite reflerktioner och tankar om det, känner på mig att ni har en del att säga om detta
  • MK57
    • September 2006
    • 197

    #2
    Har ett ytterfilter på 1200l/h,en fluval plus4 och någon tetra pump i min 375a,där har jag discus(lite liknande förhållande ju...) och även en dvärgciklid som jag har glömt namnet påIngen apisto,vann dom på ciklidstämman samdigt som jag vann L-330onNågon som kommer ihåg vad det för några och deras fångstplats?Råka kasta påsen i alltet när jag kom hem...

    Sorry för off topicen,men jag tror till dvärgciklider i allmänhet ska man ha ett sakta genomflödde men ändå effektiv filtrering
    Diskus+malar=skoj

    Kommentar

    • Matnil
      • October 2003
      • 464

      #3
      Ursprungligen postat av MK57
      Sorry för off topicen,men jag tror till dvärgciklider i allmänhet ska man ha ett sakta genomflödde men ändå effektiv filtrering
      precis vad jag tänkte och därför jag är inne på att minska "snurret" i min balja, och det jag vill höra mer tankar om!

      Kommentar

      • c90368

        • September 2006
        • 5973

        #4
        Jag har hört två orsaker till att man inte ska ha så hög fart på vattnet.

        1. Honorna lägger rom i grottor (kokosnötskal) där hon gräver igen öppningen så att hannen inte kan komma in. Med andra ord avger hanen sin mjölke i öppningen, in i grottan. Om det är bra fart på vattnet är det inte svårt att räkna ut vad som händer med hanens mjölke.

        2. Jag har läst att honor som lever i strömt vatten dör tidigare eftersom de bränner ut sig i strömt vatten. Detta är jag själv lite tveksam till, men man vet ju aldrig...

        Om du vill ha lite kraftigare cirkulation så se till att du skapar "lä områden" på botten med hjälp av sten, rötter och växter. Se dessutom till att det är mest cirkulation vid ytan.
        Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
        http://www.youtube.com/user/c90368
        /Maths

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Ursprungligen postat av c90368
          2. Jag har läst att honor som lever i strömt vatten dör tidigare eftersom de bränner ut sig i strömt vatten. Detta är jag själv lite tveksam till, men man vet ju aldrig....
          Kolla in en Ap.hona hur den simmar, så använder den till 99% bara bröstfenorna. Har man då lite för bra fart i vattnet kan man bara tänka hur dessa propellrar får jobba 7/24!
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • Matnil
            • October 2003
            • 464

            #6
            Ursprungligen postat av c90368
            Om du vill ha lite kraftigare cirkulation så se till att du skapar "lä områden" på botten med hjälp av sten, rötter och växter. Se dessutom till att det är mest cirkulation vid ytan.
            jo, har man gott om rötter, växter o sten så blir ju i regel cirkulationen vid bottnen inte särskillt turbulent. Man ska kanske sikta på att rikta cirkulationen mest mot ytan och se till att "bryta" med inredning, så borde man kunna få bra syressättning samtidigt som det inte blir för turbulent för firrarna.
            Mer tankar kring cirkulation?

            Kommentar

            • kaj.p
              • June 2002
              • 2952

              #7
              Jepp Som Anders sa så använder de nästan enbart bröstfenorna. Många apistos är också lekvilliga och riktiga tuffingar.
              Så det är sällan honan lämnar de små, inte ens för mat. Detta gör att maten i princip måste ramla över henne. Vilket inte är lätt i ett strömmande kar. Många apistos trivs sedan bäst i ett kar med lungt vatten, fin sand o mycket löv på botten. Det är inte lätt med cirkulation i karen.
              Nordiska Diskus Sällskapet
              Hallandsakvaristerna
              BAK Gcg Maf NCS

              Kommentar

              • Matnil
                • October 2003
                • 464

                #8
                hm, tycker det känns som att Fx5:an är lite för kraftig...
                Har provat vinkla utblåsen lite olika nu, men oavsett så blir det ganska bra drag i baljan. Dock är inte inredningen klar än, men jag är tveksam till om det kommer dämpa cirkulationen tillräckligt. Blir nog rent av till att stänga ner Fx5:an

                Kommentar

                • c90368

                  • September 2006
                  • 5973

                  #9
                  Ursprungligen postat av Matnil
                  hm, tycker det känns som att Fx5:an är lite för kraftig...
                  Har provat vinkla utblåsen lite olika nu, men oavsett så blir det ganska bra drag i baljan. Dock är inte inredningen klar än, men jag är tveksam till om det kommer dämpa cirkulationen tillräckligt. Blir nog rent av till att stänga ner Fx5:an
                  Har du provat med strilrör riktatade upp mot ytan?
                  Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                  http://www.youtube.com/user/c90368
                  /Maths

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    #10
                    Finns det strilrör till FX5?
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • c90368

                      • September 2006
                      • 5973

                      #11
                      Ursprungligen postat av ansjo
                      Finns det strilrör till FX5?
                      Que?

                      Strilrör är för mig ett rör med många små hål i. Det kopplar man till utblåset med vad man har hemma i form av krökar gamla vattenslangar osv.

                      Skämtar du Ansjo
                      Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                      http://www.youtube.com/user/c90368
                      /Maths

                      Kommentar

                      • c90368

                        • September 2006
                        • 5973

                        #12
                        Nu lägger jag ner, min dator håller på med värsta virusskanningen och jag får inte stopp på eländet, vilket förmodligen är meningen!

                        Men allt är värsta sirapen, så jag kramar kudde och kommer tillbaka imorgon, eller senare idag kanske det ska vara!

                        God natt!
                        Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                        http://www.youtube.com/user/c90368
                        /Maths

                        Kommentar

                        • ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

                          #13
                          Ursprungligen postat av c90368
                          Que?

                          Strilrör är för mig ett rör med många små hål i. Det kopplar man till utblåset med vad man har hemma i form av krökar gamla vattenslangar osv.

                          Skämtar du Ansjo
                          Nej, det är faktum att jag aldrig sett en FX5:a med strilrör, då de har kantiga utblås som ett runt strilrör inte passar på. Men de kanske funkar såpass bra för de flesta att det aldrig behövts strilrör till dessa och kanske med en adapter mellan.
                          /Anders

                          Medlem i NCS - givetvis!

                          Kommentar

                          • Matnil
                            • October 2003
                            • 464

                            #14
                            vet inte om det finns strilrör, har aldrig sett något sånt alls till Fx5, det är som Ansjo säger fyrkantiga utblås och en ganska speciell adapter, slangen är ganska grov... Har försökt rikta utblåsen mot ytan, men det blir trots det ganska rejält med snurr i baljan...

                            Kommentar

                            Arbetssätt...