Pelmatochromis nigrofasciatus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #31
    Eller är det Papegojcikider jag fått tag på...?
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #32
      Ursprungligen postat av ansjo
      Eller är det Papegojcikider jag fått tag på...?
      Jag tänkte just det - målade papegojciklider som har tappat färgen

      Annars bra storlek
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #33
        Helt klart ser den ena ut att ha samma missbildning som "papegojcikliden" Har för mig att jag även sett en påfågel med samma missbildning. Och zebror, de kan i och för sig ha varit korsade med "papegojan". Men lite synd att ha ihjäl den, du kanske kan behålla den, men låta bli att odla på den bara? Lustigt att de är missbildade, de har väl inte odlats så länge så de ska kunna ha hunnit bli inavlade?
        Senast redigerad av Shepard; 26 November 2012, 15:37.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #34
          Jag kommer att ta bort de som är defekta, de skulle inte ha blivit så stora att de ens skulle ha en chans att komma ut i handeln. En som odlar fisk och säljer borde veta såpass mycket att sådana exemplar inte ska gå till försäljning.
          Eftersom jag tog könsfördelningen lite på "känn" och på storlelen igår, har jag titta närmare idag, och jag är rädd för att där är 5 hannar i den gruppen.
          Jag har mailat en bakant till uppfödaren samt även skickat sms till honom, så får vi se om jag får något svar.

          Micke, du vet väl att annonsering inte är tillåtet på forumet.
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            #35
            Det är en deformitet som ofta syns på Jack Dempsey, speciellt EBJD, och kallas för Beaknose eller Beakhead. Jag har inte kollat riktigt (just nu) vad det beror på, men det är väl efterdyningar av missriktad avel, eller någon form av inavel. Seriösa uppfödare, av JD och EBJD, tar alltid bort exemplar med denna missbildning.

            Kommentar

            • Shepard

              • March 2003
              • 13992

              #36
              Men om några i kullen ser ut så, så är väl risken att även de som ser ok ut bär på den genetiska defekten? Finns en annan huvud/nosdefekt, som jag har för mig att jag har sett på JD och röd ciklid, och det är att överkäken tycks saknas, så fisken får ett kraftigt underbett.

              Ansjo: Hmm, jo, men har för mig att vi pratade nå´t om det innan, att du skulle försöka få tag i några till mig på auktionen, eller minns jag fel?
              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #37
                Ursprungligen postat av Animaniac
                Helt klart ser den ena ut att ha samma missbildning som "papegojcikliden" Har för mig att jag även sett en påfågel med samma missbildning. Och zebror, de kan i och för sig ha varit korsade med "papegojan". Men lite synd att ha ihjäl den, du kanske kan behålla den, men låta bli att odla på den bara? Lustigt att de är missbildade, de har väl inte odlats så länge så de ska kunna ha hunnit bli inavlade?
                Jag tycker att det är väldigt märkligt att så fort någon muation uppstår så sägs det bero på inavel, men mutationer kan definitivt uppstå även utan inavel - ja t.om. väldigt ofta i naturen. Jag tror fakiskt att det händer minst lika ofta i naturen som i akvarium - skillnaden är snarare den att mutationerna i naturen har dålig chans att klara sig gentemot predatorer. Om de klarar sig så har de betydligt sämre chans att att hitta en partner för att reproducera sig. I akvarium har de större chans att överleva eftersom det där inte finns något "naturligt urval". När jag dök i malawisjön så såg jag på ett ställe en Metraiclima zebra som var färgad "exakt" som en duboisi från Tanganyika och den verkade vara allas hackkyckling (följde den någon halvtimme). Helt klart en mutation som underligt nog hade klarat sig till vuxen stadiet men den skulle knappast få någon chans att reproducera sig.

                Så Ansjos fiskar kan vara en mutation, men det kan också helt enkelt födas vanskapta yngel, eller yngel kan bli vanskapta pga någon defekt eller pga kosten , eller pga någon medicinering när de var små. Helt klart skall de dock inte odlas på.
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #38
                  Ursprungligen postat av Animaniac

                  Ansjo: Hmm, jo, men har för mig att vi pratade nå´t om det innan, att du skulle försöka få tag i några till mig på auktionen, eller minns jag fel?
                  Jodå, men det är en annan femma! Ska ner till Tyskland om ett par månader igen och ska hålla ögonen öppna åt oss!
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • Shepard

                    • March 2003
                    • 13992

                    #39
                    Ursprungligen postat av ansjo
                    Jodå, men det är en annan femma! Ska ner till Tyskland om ett par månader igen och ska hålla ögonen öppna åt oss!
                    Låter bra
                    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                    Min profil
                    Mitt galleri

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      #40
                      Ah, jag skiter i vilket! Vad den fula deformationen än beror på, så är den iallafall ganska vanlig på fiskarna hos dom som håller på med JD - det är ganska mycket tal om hur de skall bli av med just dessa exempler i sina odlingar... speciellt då hos EBJD där defekten tycks uppstå mer frekvent...

                      Ja, jag fick iallafall upp statestiken i antal inlägg och på Bullshit-o-Metern.

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        #41
                        Jäkligt tråkigt oavsett vilket, är i ärlighetens namn inte så sugen att odla/behålla någon av dessa längre. Skit också, när man äntligen fick tag i dem så blev det bara pannkaka av allt...
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        • PiaJo

                          • August 2009
                          • 13001

                          #42
                          Ursprungligen postat av Mats Bryzell

                          Ja, jag fick iallafall upp statestiken i antal inlägg och på Bullshit-o-Metern.
                          jaha, är det därför du skriver dina inlägg
                          då fär du börja skriva kortare och bara en massa tjafs och inte göra dina underbara lååånga härliga inlägg som är så lärorika


                          Ursprungligen postat av ansjo
                          Jäkligt tråkigt oavsett vilket, är i ärlighetens namn inte så sugen att odla/behålla någon av dessa längre. Skit också, när man äntligen fick tag i dem så blev det bara pannkaka av allt...
                          Fasiken vad jag lider med dig känner du min sorgsenhet på 10 mils avstånd?
                          /PIA

                          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                          Kommentar

                          • Inger H

                            • December 2008
                            • 11247

                            #43
                            ...åttio mil, eller nåt sånt - kanske lite svårare att känna förstås.

                            //Inger
                            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                            Kommentar

                            • Shepard

                              • March 2003
                              • 13992

                              #44
                              Ja, tråkigt, jag som så gärna ville ha tag i den...
                              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                              Min profil
                              Mitt galleri

                              Kommentar

                              • Shepard

                                • March 2003
                                • 13992

                                #45
                                De tre jag fick av ansjo har färgat ut bra tycker jag, och lever nog upp till mina förväntningar av hur snygga de skulle vara, efter att ha sett bilder på dem. Den största har tyvärr ett skönhetsfel på analfenan, men ser i övrigt bra ut. Men börjar misstänka samma sak som ansjo, att det är tre hanar. Vore ju inte helt fel att få tag i några honor också

                                Några bilder på två av dem (den minsta och den mellanstora)... Hanar? Har för mig att du ansjo sa nå´t om den svarta fläcken i ryggfenan, men när jag tittar på dina bilder tidigare i tråden, så ser alla ut att ha den svarta fläcken?
                                Bifogade filer
                                Senast redigerad av Shepard; 09 January 2013, 18:55.
                                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                                Min profil
                                Mitt galleri

                                Kommentar

                                Arbetssätt...