Byte till Malawi?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • zoolander
    • August 2008
    • 271

    Byte till Malawi?

    Jag har ett 230L som jag inte riktigt vet vad jag ska göra med.

    Idag går det 20 neontetror, 5 pansarmalar, 2 ansistrus, 3 siameiska algätare i karet. Så det känns lagom ointressant.

    Funderar på att byta till Malawi.

    Fungerar blästersand ?
    Kan jag behålla någon av mina invånare? Hur ökar jag bäst PH värdet till malawi vänligt?
  • Guy Palm
    • March 2002
    • 5720

    #2
    Blästersand fungerar, Du kan behålla ansistrus, Bikarbonat och kalksten
    Guy
    ,Poecilia,SKS,GOC,

    Kommentar

    • zoolander
      • August 2008
      • 271

      #3
      Hur många av varje art bör man satsa på? Jag hade tänkt att ha 2 eller 3 arter.

      Tack.

      Kommentar

      • Jens A.
        • March 2007
        • 5026

        #4
        2 eller 3 arter låter bra. Ha gärna fler honor än hannar, 1+4 för aggressiva arter eller 2+3 för mindre aggressiva.
        Bland sådana som inte är så aggresiva finns bl a Golden (Labidochromis caerulus) och Acei (Pseutropheus sp. "Acei").

        Du kan gott ha kvar även siameserna bland malawisarna. Vanligtvis har kommunalt vatten tillräckligt högt pH för att malawis skall trivas. Bikarbonat och kalksten gör att det håller sig kvar.
        Har man egen brunn kan det vara värre.
        Earth first! We´ll screw up the other planets later!

        Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

        Kommentar

        • zoolander
          • August 2008
          • 271

          #5
          Jag har tittat på 3 olika fiskar i butiken. Ganska dåligt utbud tyvärr.

          Metriaclima estherae, Minos Reef


          Golden


          samt
          demasoni


          Jag vill helst ha mycket färger på dem och tror att detta är en ganska bra mix. Fungerar de tillsammans ? Hur många av varje bör jag skaffa mig.

          Kommentar

          • zoolander
            • August 2008
            • 271

            #6
            Började med 3st golden. Anledningen till att det bara blev 3 var att tjejen i djuraffären nog aldrig fångat fisk med håv tidigare... ny affär och personal som inte viste mkt. Komiska var att istället för de 65kr fiskarna kostade st försökte hon ta betalt 210kr och sa att det var golden nugget...

            Ska till en annan affär och köpa 3 till idag, fick 2 hanar + 1 hona så det får bli 3 honor.

            Vad bör jag mer satsa på...? De hade några som var ganska mörkt lila med två prickar, lite osäker på art.

            Kommentar

            • Jens A.
              • March 2007
              • 5026

              #7
              Mixen du skrev ovan är ok. Demasonin kan dock vara lite känslig, och den är rätt aggressiv inom den egna arten.
              Acei'n är inte lika aggressiv, och den har också fördeln att den gärna håller sig i det fria vattnet.
              Du kan också fundera på om du vill ha någon Aulonocara-art, de funkar väl ihop med de andra fiskarna du har nämnt.
              Earth first! We´ll screw up the other planets later!

              Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

              Kommentar

              • zoolander
                • August 2008
                • 271

                #8
                Hur mycket vågar jag stoppa i? Karet är inkört sedan länge.

                4+2 Golden börjar jag med. Men vad tror ni om övriga och antal?

                Flyttade på allt utom mina pansarmalar, anistrus och siamesiska. Lyckades helt enkelt inte få upp pansarmalarna... Kommer de skadas ?

                Kommentar

                • Jens A.
                  • March 2007
                  • 5026

                  #9
                  Pansarmalar och malawis, tjaa...malarna trivs nog inte så bra i det höga pH:t, och risken är att de får sig ett tjuvnyp om de simmar dit de inte ska. Men goldens är så snälla att risken inte är så stor. Demasonis, däremot...
                  Ancistrus har sina pansarplåtar och siameser är så snabba att de kan hålla sig undan, men corydoras-malar kan få problem.

                  I ett 230 kan du ha runt 20-25 malawis om du vill, men jag hade nog haft ca 15. Då har de plats att yngla lite också.
                  Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                  Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                  Kommentar

                  Arbetssätt...