Samma eller olika art?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tezpez
    • March 2009
    • 19

    Samma eller olika art?

    Jag blir galen av att försöka klura ut vad riktigt det är för fiskar jag har.
    Han jag köpte dem av hade skrivit zebra i annonsen, men när jag har googlat runt har jag inte kunnat lyckas avgöra ändå om det är:

    Cynotilapia sp. 'hara' Gallireya reef:


    eller

    Pseudotropheus zebra sp. blue zebra (äv kallad 'white top hara' Gallireya Reef enligt vad jag hittade här: http://www.africancichlids.net/gallery/

    Är det nån som kan hjälpa mig att klara upp det här? Är det verkligen två skilda arter, eller är någon en felbenämning, och hur ser man skillnad?
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Det är säkert samma art på de bägge fotona.
    Arten ifråga såldes först som en Pseudotropheus/Metriaclima men ansågs senare vara en Cynotilapia.
    Den har även sålts under flera Cynotilapia-namn som Cynotilapia sp. 'hara', Cynotilapia sp. 'Gallireya'.
    Sp. står dock för att det är en ännu icke artbestämd art - så det blir ett definitivt namn i sinom tid.

    Ovanstående är bara vad jag kan dra mig till minnes och jag kan mycket väl minnas fel. Det var också en större artikel om arten i Ciklidbladet för några år sedan
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • tezpez
      • March 2009
      • 19

      #3
      Se där ja..

      Jamen vad skönt att veta att det nog är samma med olika namn då. Då kan jag sluta känna mig så förvirrad. Och tack för det snabba och välutvecklade svaret.

      Kommentar

      Arbetssätt...