Neolamprologus brichardi, Rutunga

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Markus1984
    • November 2008
    • 2606

    Neolamprologus brichardi, Rutunga

    Hej!

    Jag har några frågor kring denna, mestadels hur strömt den vill ha och om den funkar att ha tillsammans med växter?

    Samt hur ser man könsskillnad på dom..?

    Finns även nån variant av denna med gula fenor, är dom väldigt olika i sättet?

    Tänkte mest för att vad jag har hört så ska Neolamprologus brichardi, Rutunga fungera som en enda stor familj. Kull 1 hjälper till att skydda Kull 2 mot eventuella faror m.m

    Stämmer detta?


    Mvh

    Markus
    Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

  • Markus1984
    • November 2008
    • 2606

    #2
    Kom igen nu Ciklid-freaks! I need some help
    Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

    Kommentar

    • Jens A.
      • March 2007
      • 5026

      #3
      Den vill ha "normal" ström i akvariet, vad det nu skall betyda. Det räcker exempelvis med en aquael 3 på fullt blås i ett 120-liters.

      Könsskillnaderna är svåra att se, möjligen kan man säga att hanen är lite mera grovt byggd än honan. Det kan nog finnas flera skillnader, men där får någon annan fylla i. Den med gula fenor är nog den man kallar för daffodil (http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=849&SOK=1).

      De är alla lika i sättet, och en familj hjälps åt med att försvara sitt territorum mot andra fiskar - inklusive den egna arten. Så du måste ha ett stort akvarium om du skall ha flera par. De är riktigt aggressiva när de försvarar familjen! Det är därför svårt att ha andra fiskar ihop med dem (frånsett om du har en stor burk, då).
      Du kan ha vilka växter du vill, de rör inte dem annat än att de kanske gräver upp dem. Då prinsessorna dock gillar hårt vatten, bör du ha växter som trivs i det, som t ex Vallisneria eller Anubias.
      Earth first! We´ll screw up the other planets later!

      Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Kan bara fylla i att hanarna ofta har en något spetsigare analfena.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Markus1984
          • November 2008
          • 2606

          #5
          Tack för era svar Jens och Kjell!

          Man kan se att fiskarna parar ut sig redan i affären där jag tänkt köpa dom, lite svårare var det med daffodilen dock.

          Jag har tänkt att ha 2 par i ett 180L tillsammans med eventuellt nån ancistrus eller sån där prickig tanganyika "synodontis".

          Helst vill jag ha daffodilen pga dess otroligt fina gula fenor, men jag jag har hört på andra håll att den inte är lika fredlig och familjär mot sina avkommor....

          Jag har tänkt köpa någon form av "BTN" som är svart sen köra med korallgrus...samt en hel del anubias..

          Kom gärna med fler tips om denna art då jag fortfarande står och stampar och överväder om jag ska starta upp detta projekt.

          Mvh

          Markus
          Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

          Kommentar

          • Markus1984
            • November 2008
            • 2606

            #6
            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
            Kan bara fylla i att hanarna ofta har en något spetsigare analfena.
            Gäller detta även för 'daffodil' ?
            Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Ursprungligen postat av Markus1984
              Gäller detta även för 'daffodil' ?
              ja
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Markus1984
                • November 2008
                • 2606

                #8
                Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                ja

                Hur många par tror du jag kan ha i 180L ?

                Kan den vanliga brichardi para sig med daffodil varianten?
                Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  #9
                  Ursprungligen postat av Markus1984
                  Hur många par tror du jag kan ha i 180L ?

                  Kan den vanliga brichardi para sig med daffodil varianten?
                  I 180-liter... Köp en liten grupp på runt fyra stycken - om du inte kan få en hona och hane direkt - sedan har du snart hela karet fullt med "sessor" och behöver inte ens tänka i termer som; hur många par... det komer att bli fullknôkat!

                  Kommentar

                  • Markus1984
                    • November 2008
                    • 2606

                    #10
                    Ursprungligen postat av MaxB
                    I 180-liter... Köp en liten grupp på runt fyra stycken - om du inte kan få en hona och hane direkt - sedan har du snart hela karet fullt med "sessor" och behöver inte ens tänka i termer som; hur många par... det komer att bli fullknôkat!

                    Läckert Ja vi får se hur och när det blir gjort, men då blir det nog en ny projekt-tråd
                    Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

                    Kommentar

                    Arbetssätt...