Ocellatus vs multisar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pegrasus
    • March 2007
    • 455

    Ocellatus vs multisar

    Hejsan!

    Har inte varit inne här på Zoopet på ett tag. Kanske någon kommer ihåg mig. Nåväl, har kört mitt Mbunas-akvarium i drygt 2 år nu och har haft mycket nöje. Ska väl slänga upp några bilder så småningom, har köpt en riktigt bra kamera för en gångs skull, så nu finns det ingen ursäkt såsom halvsunkiga mobilbilder.

    Som sagt dags att gå vidare, har ett 63-liters som jag har haft som yngelburk. Har börjat snegla mer och mer på Tanganyika (vilket jag hade tänkt från början) på sista tiden. Den burken lämpar ju sig till lite snäcklekare. Min fråga är om Ocellatusarna gräver lika irriterande mycket som multisar? Det är väl inget större problem kanske, bara lite trött på alla inredningsprogram på TV och finner inget nöje längre i att akvariet har en "total makeover" varje gång det tänds. Mbunas gräver också mer än man orkar städa upp. Sen några andra skillnader mellan Oc. och mult. vore kul att höra åsikter om. Tänker ha dem solo i burken, möjligtvis nån liten Ancistrus också. Min simpla anledning till att jag vill ha Ocellatus är helt enkelt att jag tycker de är mycket snyggare! Idéer och tips välkomnas.
    Jag behöver inte inledas i frestelse, jag kan gå själv!
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Ocellatusarna gräver inte alls lika mycket som multisarna. De tar sin snäcka, gräver ner den så som de vill ha det och vaktar den sedan genom att ligga utanför och spana. På så sätt är de lite tråkigare än multisarna, men visst är ocellatusar fina också.
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      Min erfarenhet är att ocellatus är betydligt aggressivare inom arten än multifasciatus.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • Pegrasus
        • March 2007
        • 455

        #4
        Ursprungligen postat av Jens A.
        Ocellatusarna gräver inte alls lika mycket som multisarna. De tar sin snäcka, gräver ner den så som de vill ha det och vaktar den sedan genom att ligga utanför och spana. På så sätt är de lite tråkigare än multisarna, men visst är ocellatusar fina också.
        Tack! Då vet jag det. Ska fundera ett tag till då vi har annat ta tag i före det här projektet.
        Jag behöver inte inledas i frestelse, jag kan gå själv!

        Kommentar

        • Pegrasus
          • March 2007
          • 455

          #5
          Ursprungligen postat av Azur
          Min erfarenhet är att ocellatus är betydligt aggressivare inom arten än multifasciatus.
          Tack! Ok, som sagt, ska fundera vidare på det.

          Hur mycket cirkulation är lämpligt i akvariet sen? Tänkte bygga/köpa bakgrund och nån modul att köra filter igenom.
          Jag behöver inte inledas i frestelse, jag kan gå själv!

          Kommentar

          • Banderad
            • January 2006
            • 358

            #6
            Ocellatusar tenderar att gräva igen icke använda snäckskalsöppningar, sedan gräva ner sin egen. Efter det brukar det inte bli så mycket mer grävande.

            Om jag hade varit du hade jag skaffat stappersi (kallas ibland för meleagris). Enligt min mening den finaste och mest intressanta snäckskalslekaren. För mig kommer ocellatus som nummer två, så den är inte dum den heller.

            /Jocke

            Kommentar

            • Pegrasus
              • March 2007
              • 455

              #7
              Ursprungligen postat av Banderad
              Ocellatusar tenderar att gräva igen icke använda snäckskalsöppningar, sedan gräva ner sin egen. Efter det brukar det inte bli så mycket mer grävande.

              Om jag hade varit du hade jag skaffat stappersi (kallas ibland för meleagris). Enligt min mening den finaste och mest intressanta snäckskalslekaren. För mig kommer ocellatus som nummer två, så den är inte dum den heller.

              /Jocke
              Tackar! Ska kolla upp stappersi.
              Jag behöver inte inledas i frestelse, jag kan gå själv!

              Kommentar

              Arbetssätt...