Genomströmning i multiskar...?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HJ-C
    • April 2008
    • 165

    Genomströmning i multiskar...?

    Är dålig på Tanganyika (västafrika-nörd), men har haft ett kar som jag tänkte prova sätta multisar i på uppstart länge nu. Sånt där projekt som startades och sedan dog, och som nu har återupptagits på allvar.

    Tänkte skaffa fisk imorgon, men undrar om jag inte har krämat på väl bra med pumpen. Finns en viss risk att de möjligen kan få stå och kämpa emot lite, är jag rädd (det är ju inte så att saker och ting far omrking i ren stormstyrka). Hur kraftig genomströmning ska de egentligen ha? Kollade ju upp allt sånt här första gången jag tänkte dra igång projektet, men det försvann såklart igen...

    Tacksam för lite åsikter.
  • Guest

    #2
    Vad för pump tänkte du använda?

    Kommentar

    • HJ-C
      • April 2008
      • 165

      #3
      Just för tillfället sitter där en liten Sera-modell, minns inte exakta beteckningen men det handlar om någonstans kring 350l/h. Karet är drygt 50l, och rent teoretiskt verkar det rimligt, men det ser ut att vara ett hyffsat blås.

      Egentligen kan jag sätta i nästan vad som helst eftersom jag har massor av gamla prylar och säkert något som passar bra, men denna hamnade där nu.

      Kommentar

      • ulfand
        • May 2008
        • 111

        #4
        Mina Multisar går ihop med ett gäng troffar och några jullar i ett 720L. Jag har totalt 6000L/tim i cirkulation och de trivs så pass bra att det finns ett antal yngel i karet nu. Så jag tror inte att cirkulation är en nackdel.
        ___________________________________
        720L blivande SA

        Kommentar

        • Antee
          • September 2007
          • 165

          #5
          Jag kör med Aquael II 450 L/H på full blås i ett 112 liters kar med 5 vuxna multisar med ca 100 yngel 0-10 mm stora.
          Det går oxå ett ornatus par med ca 50 yngel 0-15 mm stora.
          Det verkar vara lagomt med den genomströmningen.
          mvh
          Anders
          240 liter Sajica, scalarer och purpuhuvudsbarber.
          112 liter Palettciklid och för tillfället Snäcklekare (multisar), albinoancistrusar.
          112 liter Kakaduaciklid , fjärilsciklid och ancistrusar.
          30 liter körsbärsräkor och ancistrusyngel.

          Kommentar

          • ljung
            • December 2008
            • 185

            #6
            Kör med ett 750l/h huvud i 54liters karet vilket ger en teoretisk cirkulation på nästan 14ggr volymen i timmen men den faktiska cirkulutionen är ju lägre, lite bilder hur det ser ut finnes här: http://www.ciklider.se/forum/index.php?topic=2734.0
            Niklas Ljung - http://invalidos-mc.com

            Kommentar

            Arbetssätt...