Viktoria?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    Viktoria?

    Var i en affär häromdagen, där jag såg en riktigt vacker fisk, som han bara kallade Viktoria, förmodligen är den också från Viktoriasjön. Hanarna var guldfärgade, med knallröda kanter på fenorna, även stjärtfenan om jag minns rätt. I formen såg den ut som en typisk "Hap". Honorna var små och grå.

    Nå´n som vet vilken det är?
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri
  • endymion
    • October 2006
    • 680

    #2
    Astatoreochromis alluaudi?

    eller föresten..... det är nog Pseudocrenilabrus multicolor victoriae

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #3
      Ja, den liknar helt klart Pseudocrenilabrus multicolor, men har för mig att de var högre i kroppen, men det kan ju ha varit för att de var ovanligt välväxta.
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • endymion
        • October 2006
        • 680

        #4
        Andra som man kan kalla gula är Haplochromis sp. "thickskin" men dessa är oftast hybrider samt Haplochromis (Paralabidochromis) sp. "rockkribensis".

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #5
          Har för mig att de inte hade nå´t blått i fenorna, och rött bara längst ut på fenspetsarna.

          "Rock kribensis" hade han i ett annat akvarium.

          De jag tänker på är enfärgat guldfärgade, förutom det röda på fenorna, och har för mig att de hade svagt blåaktiga läppar, och ungefär samma kroppsform som en vanlig burtoni.
          Senast redigerad av Shepard; 17 April 2009, 23:41.
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • endymion
            • October 2006
            • 680

            #6
            Vilken affär var du i?

            Kommentar

            • Shepard

              • March 2003
              • 13992

              #7
              Ursprungligen postat av endymion
              Vilken affär var du i?
              Trop i Göteborg.
              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

              Kommentar

              • endymion
                • October 2006
                • 680

                #8
                Var läpparna blåaktiga kan det bara ha varit P. m. victoriae. Den är också just nu rätt vanlig i affärerna i Göteborgsområdet. För övrigt är det en mycket trevlig liten fisk som knappt alls är aggressiv.

                Kommentar

                • Shepard

                  • March 2003
                  • 13992

                  #9
                  Ok, ja, kan vara den. Men tyckte de såg rätt kraftiga ut, och kanske runt 10 cm. Är hur som helst lite sugen
                  "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                  Min profil
                  Mitt galleri

                  Kommentar

                  Arbetssätt...