Könsbestämning - Cynotilapia sp. hara Gallireya Reef

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tezpez
    • March 2009
    • 19

Könsbestämning - Cynotilapia sp. hara Gallireya Reef

Jag har nyligt köpt ett nytt akvarium och fick med en massa malawiciklider. Bl.a. 2 Cynotilapia sp. hara Gallireya Reef (även kallade "white top hara", "afra", "blue reef"). Kärt barn har många namn.. =P Det finns många arter som är väldigt lik "Haran", och de blandas ofta ihop.
    Jag undrar ifall någon har erfarenhet av dessa ciklider och vet hur man ska kunna könsbestämma dem. Jag har tittat mycket på bilder och tror att båda mina är hanar, men jag är lite osäker på den ena. Den är mindre och teckningen är mycket svagare. Man kan se gula äggfläckar samt lite svart på bukfenorna. Men ansikts och kroppsmarkeringarna är inte svarta, bara mörkare än resten.
    Någon som kan avgöra om detta är en hane eller hona?

Här är bilder på dem. Den jag vet är en hane har nummer 1. Den andra har nummer 2.
  • malawifisken
    • August 2008
    • 969

ja nummer 2 ser helt klart ut som en hona
    Citat: Såg den äta för första gången igår. Man såg riktigt hur fisen rörde sig i magen på den, HÄFTIGT. By //Jögge89

Kommentar

• tetraodonfeber
      • May 2007
      • 336

ettan är en klockren hane, jag skulle säga hona om 2an, men det behöver inte vara så, men tror det.
      Malawi

Kommentar

• tezpez
        • March 2009
        • 19

Tackar, tackar!

Det är skönt med lite åsikter. Jag hoppas det är så det är också, även om de kanske inte kommer vilja leka i akvariet så vill jag som ha balansen att det inte bara är hanar. Men jag ska försöka få tag på fler honor iaf. Dom verkar dock vara lite svåra att få tag på.

Kommentar

• tetraodonfeber
          • May 2007
          • 336

jag leter just nu efter samma fiskar, dom finns iaf inte på aquarium malawi, jag brukar lämna in en massa fisk dit då och då. har aldrig sett dom var dittade du`??
          Malawi

Kommentar

• rent vatten
            • April 2005
            • 1061

Ursprungligen postat av tezpez
            Det är skönt med lite åsikter. Jag hoppas det är så det är också, även om de kanske inte kommer vilja leka i akvariet så vill jag som ha balansen att det inte bara är hanar. Men jag ska försöka få tag på fler honor iaf. Dom verkar dock vara lite svåra att få tag på.
            Finns i Gävle

Kommentar

• tezpez
              • March 2009
              • 19

Jadu...

... Jag vet inte var de kommer ifrån för jag köpte ett akvarium och fick med fiskarna... =/ Men om någon får reda på någonstans de går att beställa från så uppskattar jag ifall nu berättar. =) Jag ska göra samma sak.

Tjaa... jag bor ju lite för långt ifrån gävle för att det ska vara värt att åka dit för å köpa. Jag bor i Skellefteå nämligen. =P Men tack ändå. =)

Kommentar

• tetraodonfeber
                • May 2007
                • 336

ok, jag har en kompis som jobbar där lite då och då kanske ska fråga om han kan ta med, fast han vet ju inte så mycket om fiskar så då blir det säkert inte som man vill ha dom, får man ju inte välja själv ju,
                Malawi

Kommentar

• tetraodonfeber
                  • May 2007
                  • 336

är det en privat odlare eller??
                  Malawi

Kommentar

• rent vatten
                    • April 2005
                    • 1061

Ursprungligen postat av tetraodonfeber
                    är det en privat odlare eller??
                    Här finns http://www.soderszoo.se/ som kommer från mig.

Kommentar

• JeBoro

Jag tror nummer två är en hanne den med.

Kommentar

• tetraodonfeber
                        • May 2007
                        • 336

ja kan så vara?? när det gäller metraclima släcktet så ser man på rödzebror tex honan har på ryggfenan alltid ett runt slut hanen ett spettsigt slut, och så klart lite mer ägg prickar, men honor ofta mindre av dem.
                        Malawi

Kommentar

• JeBoro

Precis vad jag tänkte på så det är med stor sannolikhet en hanne

Kommentar

• tezpez
                            • March 2009
                            • 19

Bara hanar

Ja nu har jag då lyckats avgöra att det bara är hanar. Efter att jag hade varit och byggt om en massa i akvariet blev alla väldigt pigga och pilska, och båda mina Haror skakade... mot varann! Två knäppa gubbar med andra ord. Sååå.. nu skulle jag väl ha hittat mig några honor också. =P Tack ni som kom med svar i alla fall. =) Svårt att veta ibland bara.

Kommentar

• Annelund
                              • November 2010
                              • 138

Lite sent att svara på detta men jag har en som ettan och en som tvåan och jag har fått yngel efter dom och dom går ensamma i ett kar

Kommentar

Arbetssätt...