Varför jagar alla en stackars hona?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jas
    • April 2009
    • 6

    Varför jagar alla en stackars hona?

    Hej!
    Jag är ny här på zoopet. Jag har ett akvarium med 8st Tropheops sp chilumbas, 6 honor, 2 hanar. Fick dom för en vecka sedan, men jag tror inte dom trivs. Den stora hanen och dom andra honorna jagar en stackars hona hela tiden och försöker döda henne tror jag. Är det vanligt? Jag tycker så synd om henne. Vad kan man göra? Ska jag ta bort henne från akvariet? Har inte någon erfarenhet av ciklider.
  • Jerry_ciklid
    • January 2008
    • 476

    #2
    Du måste ha iaf dubbelt så många (ber på hur stort kar du har...) så aggresionerna sprider sig mer. Tar du ur den honan så kommer dom gå på en annan...

    Kommentar

    • Jas
      • April 2009
      • 6

      #3
      Ursprungligen postat av Jerry_ciklid
      Du måste ha iaf dubbelt så många (ber på hur stort kar du har...) så aggresionerna sprider sig mer. Tar du ur den honan så kommer dom gå på en annan...
      Jag har ett 200L kar. Hur många borde jag ha? Jag fick med cikliderna när jag köpte den, jag har nu tagit bort honan för hon verkade helt slö, kan det vara någon sjukdom?

      Kommentar

      • Jerry_ciklid
        • January 2008
        • 476

        #4
        Hon är slö för att hon är utmattad. 20 st kan du ha utan problem.

        Kommentar

        • smikeb
          • April 2007
          • 107

          #5
          Ursprungligen postat av Jas
          Hej!
          Jag är ny här på zoopet. Jag har ett akvarium med 8st Tropheops sp chilumbas, 6 honor, 2 hanar. Fick dom för en vecka sedan, men jag tror inte dom trivs. Den stora hanen och dom andra honorna jagar en stackars hona hela tiden och försöker döda henne tror jag. Är det vanligt? Jag tycker så synd om henne. Vad kan man göra? Ska jag ta bort henne från akvariet? Har inte någon erfarenhet av ciklider.
          du bör ha en hel del gömställen så att honorna har en chans att gömma sig.
          tropheops är hårdföra fiskar. de kan vara väldigt aggressiva.
          hur går hanarna ihop?
          www.oscarciklid.egetforum.se

          Kommentar

          • Jas
            • April 2009
            • 6

            #6
            Ursprungligen postat av Jerry_ciklid
            Hon är slö för att hon är utmattad. 20 st kan du ha utan problem.
            Du hade rätt, när jag tagit bort henne så såg jag efter några timmar att dom jagade en ny hona. Tack för dina svar. Ska köpa fler då.

            Kommentar

            • Jas
              • April 2009
              • 6

              #7
              Ursprungligen postat av smikeb
              du bör ha en hel del gömställen så att honorna har en chans att gömma sig.
              tropheops är hårdföra fiskar. de kan vara väldigt aggressiva.
              hur går hanarna ihop?
              Det går ganska bra med hanarna, det stora jagar lite den mindre men inte mer än så och jag har ganska många gömställen men det kanske behövs fler, ska försöka möblera om lite så att det blir fler.

              Kommentar

              • tetraodonfeber
                • May 2007
                • 336

                #8
                chilumba är mer agressiv en maisoni har jag läst, men dom är ju så fina, man kan inte låta bli att holla dom, du har lite litet akvarium, tror aldrig det kommer funka när de blir större, men det visar sig ju, vart köpte du dina chilumba===??
                Malawi

                Kommentar

                • Jas
                  • April 2009
                  • 6

                  #9
                  Ursprungligen postat av tetraodonfeber
                  chilumba är mer agressiv en maisoni har jag läst, men dom är ju så fina, man kan inte låta bli att holla dom, du har lite litet akvarium, tror aldrig det kommer funka när de blir större, men det visar sig ju, vart köpte du dina chilumba===??
                  Ja, den stora hanen är jätte aggressiv, tycker synd om honorna. Jag fick med dom när jag köpte akvariet, jag tror han sa att han köpt dom från akvarielagret i Bromma.

                  Kommentar

                  • Jerry_ciklid
                    • January 2008
                    • 476

                    #10
                    Tycker nästan att du ska byta fisk. Fisken du har är inte billig så det kan bli en dyr historia om dom börjar ha ihjäl varandra när du köper ännu fler... Ska du köra på Tanganyika så finns det mycket att välja på, både fredliga och arga

                    Kommentar

                    • Jas
                      • April 2009
                      • 6

                      #11
                      Ursprungligen postat av Jerry_ciklid
                      Tycker nästan att du ska byta fisk. Fisken du har är inte billig så det kan bli en dyr historia om dom börjar ha ihjäl varandra när du köper ännu fler... Ska du köra på Tanganyika så finns det mycket att välja på, både fredliga och arga
                      Ja, jag har också tänkt att den kanske är bättre att byta fisk istället, vill ha fredliga fiskar. Den stora hanen har nu dödat 2 honor och håller på att försöka döda en tredje. Finns väl snart bara den kvar.

                      Kommentar

                      • Jerry_ciklid
                        • January 2008
                        • 476

                        #12
                        Försök att bli av med dom och satsa på nåt nytt. Sad but true...

                        Kommentar

                        • Klas Bengtsson

                          • March 2007
                          • 424

                          #13
                          ja synd för dig.. den man skall ha bra mera höga stenar gömmer sig där så den tr.sp.chilumba är en aggressiv fiskar den för hanar så vill jagar honor där så den..

                          Kommentar

                          Arbetssätt...