Syresättning med innerfilter till Malawi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • elinjani
    • March 2009
    • 13

    Syresättning med innerfilter till Malawi

    Har två Eheim 2252 i mitt 420 liters kar till för Malawis. Har en extra filtermodul till båda. Har placerat dem på var sin kortända, riktat mot varandra. För att de ska få plats på höjden står de på sanden, vilket resulterar att utblåset sitter 10 cm under vattenyttan. Det blir bra ytcirkulation, men hur mycket syresättning blir det egentligen? Det är ju inte så att det bubblar precis. Vad tror ni? Räcker det?

    Det följer med en syrediffusor, som man kan koppla till filtret via en annan anslutningnippel (fattar dock inte hur man gör än ) Kan det vara en idé eller förlorar man mycket i cirkulation och filtreringskapacitet?

    Har inga fiska än.
    ELIN
  • tetraodonfeber
    • May 2007
    • 336

    #2
    cirkulation vid vatten ytan är den klart bästa syresättningen, det är mycket bättre än en syresten, de flästa tror syrestenar ger så mkt syre, vattnet får inte syret förens bubblorna når ytan , jag skulle rekomendera att du höjer pumparna så utblåser är ca 2-1 cm från ytan. då syresätts vattnet bäst.
    Malawi

    Kommentar

    • elinjani
      • March 2009
      • 13

      #3
      Det är ingen syresten, utan en slang som går från utblåsningsnippeln över vattenytan och på något sätt ger syre. Vet inte riktigt hur den funkar faktiskt.

      Har filtret stående på bottnen, då jag inte vill att de ska sticka upp över akvariekanten. Men, jag skulle ju kunna koppla en slang från utblåsningsnippel på filtret som går upp till vattenyttan av akvariet. Skulle det funka?

      ELIN

      Kommentar

      • smikeb
        • April 2007
        • 107

        #4
        Ursprungligen postat av elinjani
        Det är ingen syresten, utan en slang som går från utblåsningsnippeln över vattenytan och på något sätt ger syre. Vet inte riktigt hur den funkar faktiskt.

        Har filtret stående på bottnen, då jag inte vill att de ska sticka upp över akvariekanten. Men, jag skulle ju kunna koppla en slang från utblåsningsnippel på filtret som går upp till vattenyttan av akvariet. Skulle det funka?

        ELIN
        du kan ju montera diffusern och slangen på den ena pumpen. det blir syresatt tillräckligt.
        kolla länken:
        Webs.com has been shut down on the 31st of August 2023. Find out what that means for your site and how to move it to another provider.
        www.oscarciklid.egetforum.se

        Kommentar

        Arbetssätt...