Palettciklidpar hur länge ska dom vara kvar i karet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • frozenhart
    • November 2005
    • 29

    Palettciklidpar hur länge ska dom vara kvar i karet?

    Hej jag skrev förut om mina extremt aggressiva palettciklidpar
    Dom fick ungar och blev ovanligt (för mig) aggressiva. Hanen simmade runt i hela karet i en veckas tid och bet ihäl allt han kunde. han jagade och trängde in och verkligen bet ihjäl fiskar som var helt på andra sidan änden av akvariumet o boet( 120L) jag hade 10 kilfkläcksrasbora (relativt små) och 6 små platy. efter att hanen bet ihjäl 5 fiskar flyttade jag ynglerna till ett litet akvarium men föräldrarna bara fortsatte att bita fiskarna i flera dagar. så jag bestämde mig för att lägga i dom i det lilla akvariumet också.
    Nu är allt lugnt och skönt. Ynglerna växer och föräldrarna är lugna.
    mina andra fiskar fick med hjälp av medicin återhämta sig och nu mår dom bra.

    men min fråga är.. hur länge kan jag ha föräldrarna kvar i "yngelakvariumet?" finns det risk för att dom käkar upp ynglerna eller gör dom illa sen? kan man stoppa tillbaka dom i det stora akvariumet? jag är rädd att dom blir lika aggressiva igen.

    jag har haft yngel förut med dessa par men dom har ALDRIG betett sig såhär? förut har dom bara vaktat inte bitit ihjäl fiskar..? skumt..
  • Nina82
    • January 2008
    • 6610

    #2
    Är det inte bättre att låta paret vara kvar i yngelkaret och flytta ynglen till 120L när de börjar leka igen.

    Våra Paletter var extremt aggressiva mot andra fiskar jämt och så fort de lekte igen så blev de äldre ynglen fiender.
    12L 12L 24L 24L 24L 24L
    38L 54L 54L 63L 450L

    Kommentar

    • Kenny89
      • December 2005
      • 291

      #3
      Du kan flytta in föräldrarna direkt. ynglena klarar sig fint i sitt yngel kar.

      Du kan dock inte ha några av dom andra fiskarna kvar i karet då pallet paret simmar runt och vallar ynglena o rör sig i hela karet.
      Dom jagar bort dom andra fiskarna för att dom är ett hot mot ynglena. Och platyn o tetrona fattar inte att dom andra inte kan simma bort för karet inte är så stort. Då blir de att palletparet jagar dem tills dom dör.

      bättre att ta bort alla fiskarna förutom palletparet så kan du se när dom vallar ynglena på dagen och tar in dem i sin grotta på kvällen.
      Dom kan ta hand om ynglena rätt länge.
      Ju mer än människa säger desto mindre kommer folk ihåg

      Kommentar

      • MrJerkbait
        • October 2008
        • 12

        #4
        Mina paletter fick yngel för andra gången för några dagar sedan. Så nu "äger" dom halva karet igen (240 L). Men dom är väldigt lugna ändå, är bara när någon annan fisk kommer lite för närma som dom jagar bort dom. Fast jag var tvungen att flytta mina black mollys till ett annat kar, för dom va för sugen på ynglen och fick bara massa stryk av hannen.

        Kommentar

        • Uddaveka
          • June 2007
          • 431

          #5
          hur stort är yngel karet?
          ~Love animals~
          Kramar Sofia
          160l, 100l, 54l, 40l

          Kommentar

          Arbetssätt...