Malawiciklider, ljudtollerans?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ljung
    • December 2008
    • 185

    Malawiciklider, ljudtollerans?

    Frågan gäller väll visserligen fiskar i allmänhet då de flesta fiskar har utvecklade öron men dålig hörsel vad jag förstått.

    När man monterar i pumpar, powerheads och dylikt måste det ju uppstå ett konstant brummande ljud i karet även om det inte hörrs utifrån så leder ju vatten ljud extremt bra. Sen är det väll klart att det finns en hel del ljud i deras naturliga miljö med, men kanse inte så enformig.

    Många verkar ju yrka på att man skall ha mycket pumpar, speciellt vid malawi. Filtermatta tar ju upp lite vibrationer så det inte låter allt för mycket på utsidan men i vattnet låter det nog en del.

    Så bör man eller går det ens issolera med något? (Vattnet for ju rakt igenom så borde föra vidare ljudet hur man än gör.)

    mvh ljung
    Niklas Ljung - http://invalidos-mc.com
  • tetraodonfeber
    • May 2007
    • 336

    #2
    ja det har jag med tänkt på det är därför man använder ytterfilter. men jag använder även en inner sirkulationspump-aqua cleal låter inget nästan helt tyst, pumpar 3700 l/h kan rekomenderas om du har malawi.
    Malawi

    Kommentar

    • endymion
      • October 2006
      • 680

      #3
      Efter att ha legat i ett akvarium med påslagen pump kan jag meddela att det knappt hörs alls, därimot hörs ett normalt samtal utanför akvariet utan minsta problem.

      Kommentar

      • JonasN
        • September 2008
        • 357

        #4
        Ursprungligen postat av endymion
        Efter att ha legat i ett akvarium med påslagen pump kan jag meddela att det knappt hörs alls, därimot hörs ett normalt samtal utanför akvariet utan minsta problem.
        Låg du i ett vattenfyllt akvarium?

        Övrig kommentar: Är ingen biolog, men skulle inte bli förvånad om fiskarna hörselgångar ser lite annorlunda ut än våra. Om så är fallet så säger inte ditt experiment särskillt mycket.

        Kommentar

        • endymion
          • October 2006
          • 680

          #5
          Ursprungligen postat av JonasN
          Låg du i ett vattenfyllt akvarium?

          Övrig kommentar: Är ingen biolog, men skulle inte bli förvånad om fiskarna hörselgångar ser lite annorlunda ut än våra. Om så är fallet så säger inte ditt experiment särskillt mycket.
          Jag låg i ett vattenfyllt akvarie och trots att fiskarnas öron ser annorlunda ut tror jag det säger rätt mycket. Bild på det hela finns i ciklidbladet.

          Kommentar

          Arbetssätt...