Andra fiskar med malawi?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • UnderYtan
    • October 2008
    • 61

    Andra fiskar med malawi?

    Jag vet att det inte rekomenderas att blanda andra fiskar med Malawiciklider (utom vissa malar) och jag har inte tänkt göra det heller. Men min man undrade varför vi inte kunde ha tex att stim sebrafiskar som höll till vid ytan, eftersom det är så tomt där. Jag kom på att jag egentligen inte vet varför. Skulle de bli uppätna, eller jagade och stressade, eller är det pga av det hårda vattnet som de inte slulle trivas?Jag har Golden, Maingano och rostciklider.
    260 l malawiciklider
    180 l sällskapsakvarium
    35 l guppy och räkor
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    OM de skulle bli uppätna beror på hur stora malawicikliderna är. De kan dock mycket väl bli jagade och stressade, eftersom malawis är rätt buffliga mot varandra.
    Det finns dock fiskar som man mycket väl skulle kunna ha ihop med malawis. De skall isåfall vara ganska stora och tuffa...som t ex tigerbarber. Själv har jag både ancistrus och siameser ihop med mina malawis.
    Vattenvärdena avviker i många fall - man bör inte ha survattenfiskar i alkaliskt vatten. I zebrafiskarnas fall så finns ett lite överlapp, med pH kring 7.

    Så jag tror att den största risken hade varit att zebrafiskarna hade blivit stressade och jagade i första hand. I andra hand att de blir uppkäkade, om cikliderna är stora nog.
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • Sauce
      • April 2006
      • 142

      #3
      Jag har personligen Torpedbarber(densions barb) ursäkta om jag stavat fel på rasnamnet vilket jag säkert gjort och det fungerar klockrent ingen av arterna stör sig på den andra.

      Kommentar

      • UnderYtan
        • October 2008
        • 61

        #4
        Tack för svaren!

        Torpedbarben såg snygg ut när jag tittade i artbeskrivningarna.

        Hittade en tetra som också kanske skulle funka, Buenos Aires-tetra. Den trivdes i upp till pH 8, och ger sig ofta på växterna, vilket ju inte gör nåt i ett malawi akvarium . I min akvariebok står det att den också är ganska tuff av sig och inte passar med så timida arter.
        260 l malawiciklider
        180 l sällskapsakvarium
        35 l guppy och räkor

        Kommentar

        Arbetssätt...