Ang. Yngel/Rom? Vad skall göras?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • andr3
    • March 2009
    • 4

    Ang. Yngel/Rom? Vad skall göras?

    Hej!

    Jag har följande problem, dels så vet jag inte vilken fisk det är jag har, tog kort på den och hoppades på att någon vet vilken art det är.

    Bild på fisken: www.fatrace.se/fisk/fisken.jpg


    Och nu till det viktiga, jag har lyckats fått honan och hanen att leka och honan har då lagt rom, rommen ser ut som knappt 1 millimeter runda ägg, detta var för två-tre dagar sedan, därefter så har dessa ägg fått något "svansliknande" och dessa ägg har honan samlat ihop lite fint mot ena kanten av fönstret, dessa ägg vibrerar ser det ut som, själva svansen skakar precis som att dom vill börja simma.

    Här finns en DÅLIG bild på den lilla ägghögen: www.fatrace.se/fisk/agg.jpg


    Jag har ingen aning vad jag skall göra, jag har spärrat av halva akvariumet så att honan och hanen befinner sig i enda delen av akvariumet tillsammans med äggen. Har även köpt artemia ägg för att jag någonstans hört att man skall mata med detta sedan, artemiaäggen är snart kläckta.

    Kan någon vara så snäll och tala om för mig hur jag skall göra?

    Tack på förhand!
  • Malawi1
    • February 2009
    • 583

    #2
    jag tror att det är en sajica men är inta helt säker
    375 liter malawi / tanganyika.

    96 liter SA

    Kommentar

    • andr3
      • March 2009
      • 4

      #3
      Ursprungligen postat av Malawi1
      jag tror att det är en sajica men är inta helt säker
      Jo men det stämmer nog bra, kollade på bilderna för sajican och det verkar vara rätt. Tack så mycket.

      Ingen som vet hur jag skall göra med rommen? Är rädd för att dem dör om jag bara låter dem vara.

      Kommentar

      • tetraodonfeber
        • May 2007
        • 336

        #4
        det sköter sig självt!! =)
        Malawi

        Kommentar

        • andr3
          • March 2009
          • 4

          #5
          Ursprungligen postat av tetraodonfeber
          det sköter sig självt!! =)

          Hoppas det Fan det verkar ju gå bra just nu, ser ut som att det växt ut två små ögon på varje yngel. Jag la även en trärot som är ganska så stor en bit från dem, tänkte om honan ville flytta ungarna sen eller så.

          När ska man börja mata med artemia? Samt ska man någon gång flytta hanen, honan? Eller får dem vara kvar?

          Tack till er som svarat!

          Kommentar

          • macke_fisk
            • December 2005
            • 4442

            #6
            Ursprungligen postat av andr3
            Hoppas det Fan det verkar ju gå bra just nu, ser ut som att det växt ut två små ögon på varje yngel. Jag la även en trärot som är ganska så stor en bit från dem, tänkte om honan ville flytta ungarna sen eller så.

            När ska man börja mata med artemia? Samt ska man någon gång flytta hanen, honan? Eller får dem vara kvar?

            Tack till er som svarat!

            tycker att du kan låta hanen och honan vara kvar så får öva sina instinkter till att skydda och ta hand om sina yngel.

            Matningen vågar jag inte ge råd om så jag låter de andra sköta det^^.
            MVH macke_fisk

            Kommentar

            • andr3
              • March 2009
              • 4

              #7
              Ursprungligen postat av macke_fisk
              tycker att du kan låta hanen och honan vara kvar så får öva sina instinkter till att skydda och ta hand om sina yngel.

              Matningen vågar jag inte ge råd om så jag låter de andra sköta det^^.

              Tack så mycket!


              Hur långa stora blir själva ynglet efter ägget kläckts? Det finns ett par "maskliknande" varelser som är ca 0.2 mm breda och ca 5 mm långa, kan detta vara själva firren?

              Kommentar

              Arbetssätt...