nytt malawi Fisk död!!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • SMW
    • February 2009
    • 2

    nytt malawi Fisk död!!!!

    hejsan köppte ett malawi kar med 16st ciklider +5 malar.
    hämtade det tio mil bort tog pumpen en fluval 304 ytterfilter med vatten i och fiskarna i en spann.
    När jag komm hem la jag i sand växter och stenar fylde karet 375l till hälften innan jag släpte i fiskarna samt startade pumpen.
    Jag fyllde vattnet bakom bakgrunden BTN Malawi,detta va på kvällen !
    Morgonen efter va vattnet kononklart och fint TVÅ dagar efter bytte jag ca 50-100L vatten Tredje dagen va en mal död Fjärde dagen bytte jag 50-100L vatten dagen efter va en mal till död Sjätte dagen gjorde jag likadant och det resulterade i att en 2st malar till dog..Malawisarna verkade hela tiden att må prima.Jag åkte till djuraffären och berättade detta och blev närmaste utskälld för mina vattenbyten samt köpte ny mat och en svamp med aktivt kol för att ta upp eventuella gifter.ytterligare 1-2veckor ha gått utan några vattenbyte malawisarna har verkat nöjda nen inte varigt särskilt hungriga matat varje dag med samma mat som förra ägaren men knapt hälften av vad han har gett dom.
    För ca 3-4 dagar sen började jag bli väldigt orolig för att dom inte varigt serskilt hungriga och förvårnansvärt lungna.
    Igår ringde min fru och medilade att en malawis har dött??????HJÄLP...
    Körde till zoo afären och koppte ett ph test det visande 7.6 bytte ca100-120L vatten damsög botten noga samt läste en bok om malawissar.
    Skulle kunna va bukvatten sot meen det stämmer avföring samt att fiskarna inte är skygga.
    Min teori är att kanske filtrets stille stånd har orsakat detta ca2tim för jag läste att ex under ett länge strömavbrott ska detta rengöras?????
    Eller tålde dom inte vattenbytet från komunalt till brunnsvatten???
    Vissa fiskar värkar klia sig lite och vara en smula irriterade över detta .
    En rödzebra såg jag igår va svullen vid analöppningen men värkade förövrit vara ok förutom att dom är alla är lite slöa och inte särskit hungriga !!!!!

    Vad är detta???????????????
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    För att ta reda på vad som är fel får du felsöka. Vattenvärdena är det första man kollar på: pH, nitrit, temp. Använd bra tester - dropptester är bättre än stickor, och kolla även så att datumet på testerna inte har gått ut.

    Filtret kan möjligen ha dött, och då har du nystartat akvarium att göra med. Det finns massor med trådar om hur man startar upp ett akvarium härinne - gå in på nybörjarsidorna så hittar du dem.
    Är filtret dött måste du ha igång det igen - jag förslår isåfall att du köper Nitrivec eller liknande plus salt. Saltet för att det minskar skadeverkningarna av eventuell nitrit.
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • SMW
      • February 2009
      • 2

      #3
      PHär 7.6tror inte på nitrit därimot koppar fiskarna kliar sig oc verkar besvärade vattnet luktar inte och har nu köptvattenberedningsmedel samt bakterieprepaat från api någon somm har erfarenhet a dessa preparat???

      Kommentar

      • Jens A.
        • March 2007
        • 5026

        #4
        Har du någon länk till preparaten?
        Earth first! We´ll screw up the other planets later!

        Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

        Kommentar

        • tetraodonfeber
          • May 2007
          • 336

          #5
          det var det roligast jag läst på länge, stackars fiskar,,
          Malawi

          Kommentar

          • tetraodonfeber
            • May 2007
            • 336

            #6
            ja det sämsta du kunde göra var ju att byta en massa vatten när du inte viste att det var nitrit i det,, men man lär sig av sina misstag, en gång pajjade pumpen i min damm precis efter vattenbyte jag var inte vid dammen på 2 dagar sedan låg en massa koi och flöt bara,av nitrirförgiftning blir det som små bölder blod-utgutnuingar i och på fenstrålar..ser ut som bubblor,..
            Malawi

            Kommentar

            Arbetssätt...