Palettciklider - förvirrande

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • SpecBarn
    • January 2007
    • 23

    Palettciklider - förvirrande

    För en månad sen startade jag upp ett 220 liters, köpte då två palettciklider och två ancistrus. Paletterna skulle enligt djuraffären vara hona & hane, och de ser väldigt olika ut. Den rundare med tydligt röd mage jagade hela tiden bort den andra, efter att de först "spänt" upp sig mot varandra. Den slankare och blekare verkade oerhört stressad och var livrädd för den andra.

    Jag tänkte att det skulle bli bättre efter att jag skaffat fler fiskar. Så, idag släppte jag i bl.a. två tomasciklider och två röda ciklider, och paletten som jag tror är en hona (rund, knallröd mage, extremt färgsprakande) jagar iväg samtliga nya fiskar. Jag har inte sett att någon annan fisk försökt gå på "henne", men ändå har "hon" fått halva stjärtfenan avbiten... Förvirrande

    Hur som helst, den andra paletten är mycket slankare och blekare. Så det borde vara en hona & hane? Eller?
    "Hanen" är inte det minsta intresserad, han är rädd för "honan". Ibland "spänner" de upp sig mot varandra, "viker" sig mot varandra, men inte mer. "Hanen" blir bortjagad...

    Ska tillägga också att mina paletter är väldigt små än så länge, inte mer än 5 cm. Är de för små för att leka?

    Ber om ursäkt för ett långt och förvirrande inlägg. Jag skulle bli oerhört tacksam om någon kunde hjälpa mig att reda ut det här
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Om båda "viker" sig mot varandra så är det troligtvis två honor. Så gör honor när de visar upp sig för hanar, och varandra. Har sett honor i affärer som har betett sig så mot varandra. Förmodligen har du fått tag i en lekmogen hona i bra kondition, och en icke lekmogen hona. En hane, som är jämngammal med en hona är ungefär dubbelt så lång, och hanar har även spetsigt utdragna fenor (även stjärtfenan).

    Att din paletthona har fått trasig stjärtfena kan bero på rödcikliderna, de kan vara rätt bitska.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • SpecBarn
      • January 2007
      • 23

      #3
      Tack för svaret. Det låter rimligt det du skriver. Blir till att försöka få tag i en hane nu då. Funkar det med en fullvuxen hane till min lilla hona?

      Jo, har hört en del "skräckhistorier" om rödciklider, men tänkte att det kunde vara värt ett försök. Nu verkar mina livrädda för paletthonan, men någon har ju hursomhelst bitit henne. Paletter i allmänhet borde väl kunna försvara sig mot rödciklider?

      Förresten, stämmer det att rödciklider ger sig på växter? En fråga jag nog egentligen vet svaret på, eftersom jag nyss upptäckte mystiska hål i mina finbladiga växter som jag köpte idag Klantigt...

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Hålen i växterna kan kanske vara ancistrusarna. Rödciklider tror jag inte äter växter, däremot kan de nog gräva upp växter som står nära platsen där de vill leka.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • SpecBarn
          • January 2007
          • 23

          #5
          Fast ancistrusarna ska väl inte ge sig på växter om de får vegetabiliskt tillskott (vilket de får)? Förvisso har jag matat dem väldigt sparsamt eftersom akvariet är hyfsat nystartat.

          Blir intressant att se hur mycket som finns kvar av dessa växter imorgon

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #6
            Hål på bladen tycker jag låter som om nå´n har varit där och gnagt, låter inte som "ciklidskador".

            Apropå storleken på paletthonan, är hon bara lekmogen så ska det nog gå, hanarna ska ju vara större. Men den udda honan kan få problem då, så kolla om du kan byta in den mot en hane.

            Bilder? Skulle vara intressant
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • SpecBarn
              • January 2007
              • 23

              #7
              Jo, nu när du säger det så... Har iaf lagt i ett par tabletter nu, så får jag hoppas att de låter bli växterna.

              Har lagt upp några bilder på http://specbarn.bilddagboken.se, under 25 februari. Fick ingen bra bild på den bleka dock, ska försöka imorgon igen

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                #8
                Ja, den bleka såg man ju inte så mycket av
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                • SpecBarn
                  • January 2007
                  • 23

                  #9
                  Nä, men den andra är väl en hona?

                  Kommentar

                  • Shepard

                    • March 2003
                    • 13992

                    #10
                    Japp
                    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                    Min profil
                    Mitt galleri

                    Kommentar

                    • SpecBarn
                      • January 2007
                      • 23

                      #11
                      Nu har jag lagt upp bilder på den bleka paletten också. Fick även två bra bilder på ena tomascikliden + några bilder på rödcikliderna, så du får gärna säga vad du tror om könen på dem

                      Kommentar

                      • Shepard

                        • March 2003
                        • 13992

                        #12
                        Även den bleka är en hona. Vad det gäller thomasi och rödciklider är de lite svårare, men thomasin skulle jag tro är en liten hane. Rödcikliderna kan vara två hanar. Men säker är jag inte.
                        Senast redigerad av Shepard; 25 February 2009, 14:15.
                        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                        Min profil
                        Mitt galleri

                        Kommentar

                        • SpecBarn
                          • January 2007
                          • 23

                          #13
                          Okej. Tack för all hjälp!
                          Ska in till stan imorgon och köpa en paletthane, och så får vi se om jag hittar nån att ge bort "blekfisen" till

                          Kommentar

                          • Shepard

                            • March 2003
                            • 13992

                            #14
                            Fråga om du kan byta in honan mot en hane. Särskilt om det var där du köpte dem borde du kunna det, eftersom de har gett dig fel.
                            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                            Min profil
                            Mitt galleri

                            Kommentar

                            • SpecBarn
                              • January 2007
                              • 23

                              #15
                              Jo, man tycker ju det, har dock en känsla av att de inte kommer gå med på det. Men jag ska fråga

                              Kommentar

                              Arbetssätt...