Golden har ruvat 30dagar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sauce
    • April 2006
    • 142

    Golden har ruvat 30dagar

    Mina 2 st golden honor har nu ruvat i mer än 30 dagar.. detta kan väl inte vara normalt? dom börjar se bra taniga ut nu, eftersom dom inte äter något när dom ruvar(eller?) kan jag göra något för att få dom att släppa ut ynglen? eller släpper dom ut dom snart? dom kan väl inte tjyvhålla på ynglen såpass länge att dom svälter?
  • Sauce
    • April 2006
    • 142

    #2
    Ursprungligen postat av Sauce
    Mina 2 st golden honor har nu ruvat i mer än 30 dagar.. detta kan väl inte vara normalt? dom börjar se bra taniga ut nu, eftersom dom inte äter något när dom ruvar(eller?) kan jag göra något för att få dom att släppa ut ynglen? eller släpper dom ut dom snart? dom kan väl inte tjyvhålla på ynglen såpass länge att dom svälter?

    Bara för att jag slog slag i saken och skrev ett inlägg så har ena honan släppt ut ett yngel nu på kvällen, så det ordnar nog upp sig endå

    Kommentar

    • ZZulan
      • December 2008
      • 144

      #3
      Så spännande, jag har själv 2 stycken honor som ruvar. Har aldrig fått yngel förr. Går de med de andra fiskarna eller har du de i ett annat kar?

      Kommentar

      • Sauce
        • April 2006
        • 142

        #4
        Ursprungligen postat av ZZulan
        Så spännande, jag har själv 2 stycken honor som ruvar. Har aldrig fått yngel förr. Går de med de andra fiskarna eller har du de i ett annat kar?
        sist hade jag dom i yngelkar och det gick åt skogen så nu har jag dom kvar i fisksoppan tillsammans med barber,ancistrusar,räkor och rödciklider så vi får se hur de går den här gången

        Kommentar

        • Triggerhappy
          • April 2007
          • 377

          #5
          dom blir nog mat åt hanarna.

          menar du röda juvelciklider när du säger rödciklider? dom gillar också yngel, i alla fall ancistrusyngel.
          Lyssna inte på mig

          Kommentar

          • tetraodonfeber
            • May 2007
            • 336

            #6
            ja en del klarar sig alltid om det fins stendrös
            i durken, de är snabbare en man tror, men de flästa blir ju mat ja.
            Malawi

            Kommentar

            • Sauce
              • April 2006
              • 142

              #7
              Ursprungligen postat av Triggerhappy
              dom blir nog mat åt hanarna.

              menar du röda juvelciklider när du säger rödciklider? dom gillar också yngel, i alla fall ancistrusyngel.
              ja det är röda juveler, finns en hel del gömställen men aldeles för få för att dom ska klara sig tror jag :P iof verkar det som om det enda ynglet som kommit ut än har klarat sig än (3dagar) men det lär väl bli ändring på det såfort han vågor sig ut ut den lilla tajta håligheten i en sten som han ligger och trycker i :P

              Kommentar

              • Sauce
                • April 2006
                • 142

                #8
                ja jag vet inte om det är nå tok eller om det är normalt men mina golden ruvar fortfarande, bara ett stackars litet yngel som har sluppit ut, har nu gått ca 36 dagar

                Kommentar

                • DAHLBERG
                  • September 2008
                  • 1598

                  #9
                  Min golden ruvade i 5 veckor och var ganska smal... trodde hon skulle vika in. Smet ut nått yngel då och då typ 1 yngel/dag tills det var 4 st ute sen dröjde det ca 1 vecka och då BABY BOOM, 22 st yngel (en simmade in i pumpen och dog )
                  DAHLBERGS AKVARIER - BLOGG
                  750 liter paludarium - T. microlepis, T. biocellatus, P. leucomystax
                  540 liter kulfisk - T. lineatus
                  120 liter salt - Koraller och fisk

                  Kommentar

                  • Sauce
                    • April 2006
                    • 142

                    #10
                    Ursprungligen postat av DAHLBERG
                    Min golden ruvade i 5 veckor och var ganska smal... trodde hon skulle vika in. Smet ut nått yngel då och då typ 1 yngel/dag tills det var 4 st ute sen dröjde det ca 1 vecka och då BABY BOOM, 22 st yngel (en simmade in i pumpen och dog )
                    Okej det visar sig väl om det här går vägen eller inte men 36 dagar känns j*vligt länge. jag återkommer med en rapport när dom släpper ut resten eller om något annat händer.

                    Sen en liten fråga till, tror ni det är en fördel eller nackdel att alla mina röda juveler har lagt rom? tänkte att då kanske dom inte orkar bry sig om ynglen (goldens) men sen tänkte jag att dom kanske blir mer aggressiva och käkar upp alla i försvar :P

                    Kommentar

                    • ajs
                      • July 2008
                      • 107

                      #11
                      Min hona har gått i 29 dagar nu, munnen har blivit mindre (då hon spottat i huvudkaret = mat för de andra) men idag flyttade vi henne till ett yngelkar.
                      Hoppas hon spottar snart, hon spottade inte i håven heller, vilket hon borde göra efter så pass lång tid.

                      Det är tredje gången hon lekt nu, först spottade hon efter 2-2½ och ynglen var döda/outvecklade, andra gången blev det en misslyckad lek (smart att spotta ut alla yngel för att äta..)
                      Men tredje gången gilt som man säger


                      F.ö
                      Hur länge ska jag ha honan kvar i tanken då hon väl spottat? ska hon gå kvar med ynglen och äta upp sig eller ska hon tillbaka så snart som möjligt?
                      Om det har någon betydelse har jag ett gäng småsnäckor(vanliga snäckor, typ) och en fet gul/svart snäcka som kanske är 15-20mm i diam. i yngelkaret.

                      Är någon hajj på sniglar så säg till, skulla gärna vilja veta vad det är för ras på den gul/svarta, bilder kan ordnas isf.
                      636L Malawi
                      105L Växt/ Sällskap
                      69L Yngel i väntan på Hona
                      Msn: Dalle-a-Skillad.se adda gärna

                      Kommentar

                      • Sauce
                        • April 2006
                        • 142

                        #12
                        Sådär nu har honorna spottat ut dom sista ynglen, 43 ( ! ) dagar vilket måste vara helt åt helvete för länge! men hur som helst nu är alla ute och det blev 8st som jag har sett, några gömmer sig säkert och några har säkert blivit mat redan. vi får se, hoppas nån överlever iaf
                        Senast redigerad av Sauce; 08 March 2009, 06:51.

                        Kommentar

                        • ajs
                          • July 2008
                          • 107

                          #13
                          Oj då såpass?

                          Fick ut 13 jag, varav en dog :/
                          Hoppas de andra klarar sig, de simmar efter ytan nu och stimmar i ett hörn så verkar vara nått knas.
                          Inget fel på vattenvärderna dock... och mamman verkar vara ok.
                          636L Malawi
                          105L Växt/ Sällskap
                          69L Yngel i väntan på Hona
                          Msn: Dalle-a-Skillad.se adda gärna

                          Kommentar

                          • Sauce
                            • April 2006
                            • 142

                            #14
                            mina går ju som sagt kvar i storkaret med resten av dom hungriga firrarna, och nu är det dock bara 2st kvar men jag förlitar mig på att dom är snabba och smarta och klarar sig

                            Kommentar

                            • karinfredholm
                              • September 2008
                              • 290

                              #15
                              Min goldenhona var sprickfärdig av ägg när jag köpte henne för över en vecka sedan.
                              Tänkte att nu spottar hon nog snart. Icke! La i lite räkmix som hon blev lite intresserad av men inte det, nä... hon spottade ut ett litet outvecklat yngel i förrgår som inte kunde simma så... konstigt, men rödsebrorna honner spotta 2 gånger under samma period som golden ruvar.. Så nu har man tre ruvande honor som ska spotta i hennes kar. Hade jg planerat...in...Hela lägenheten lär bli full av yngelkar ifall man tänkt behålla samtliga yngel. Allt pga goldenhonans seghet!
                              Alldeles för liten lägenhet med alldeles för många kar!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...