Pelvicachromis Taeniatus Kienke

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JockePQ
    • January 2009
    • 14

    Pelvicachromis Taeniatus Kienke

    Har sedan ett par månader ett par Pelvicachromis Taeniatus Kienke som går i ett 110-liters kar (tillsammans med ett stim neon och ett par Ancistrus). Det tog inte lång tid innan de lekte första gången, även om de åt upp rommen efter ett par dagar. Därefter har de lekt med ca 1½ veckas mellanrum. Förra helgen när jag kom hem efter en skidresa var det så äntligen ett litet stimm med yngel! Drog raskt igång en sats Artemia, men lyckades inte rädda många av ynglen. :-(

    Idag var 2-3 yngel kvar, och döm om min förvåning när det var lek igen! Mamman putsade på rommen och simmade därefter ut och tog hand om de få yngel som var kvar.

    Är detta ett vanligt beteende?? Trodde inte att de skulle leka förrän ynglen växt upp lite mer (eller att alla gått åt...). Är det för att det var så få yngel kvar?

    //Johan
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Kanske kan vara så. Jag har fem Nanochromis transvestitusyngel, som väl är ca 1 ½ månad, och nu är honan romstinn igen.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • JockePQ
      • January 2009
      • 14

      #3
      Jo, 1½ månad känns rimligt. När ynglen är 1½ vecka känns det tidigt. Strunt samma, det är knappast ett problem. Misstänker att befintliga yngel kommer att gå åt nu, men vill ju ändå ha en större kull...

      Får dra igång ett yngelkar om det blir samma visa igen!

      Kommentar

      Arbetssätt...