Mångbandad snäcklekare :)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Simon--B
    • May 2008
    • 720

    Mångbandad snäcklekare :)

    Jag funderar på att starta upp mitt 112 Liters akvarium igen för att återfå glöden som innan funnits. Jag har funderat på att skaffa Lamprologus multifasciatus ( Mångbandad snäcklekare) eftersom de verkar vara mycket intressanta.

    Är det en bra ciklidart att ha i ett 112 liters akvarium och hur många bör jag i så fall ha?

    Finns det någon snäcklekare som ni hellre föredrar än just mångbandad snäcklekare? I så fall vilken.

    Det kommer säkerligen mycket frågor under tidens gång men vi kan ju börja med dessa.

    Mvh Simon
  • Antee
    • September 2007
    • 165

    #2
    Jag köpte 6 st multisar satte i 8 snäckor och på några dagar hade dom skottat till två gropar med fyra snäckor i varje. En hane och två honor i varje grop och en hel del yngel efter ca 2 månader.
    Helt klart en intressant fisk...
    En annan snäcklekare jag skulle kunna tänka mig att ha är Lamprologus Stappersi, mest för att den ser snygg ut, men i attityd så tror jag multisen är ett strå vassare....
    Har för övrigt dom i ett 112 liters med ett Julidochromis Ornatus par, och dom är hyfsat sams med tanke på att båda fisksorterna har yngel.
    mvh
    Anders
    Senast redigerad av Antee; 09 February 2009, 22:44.
    240 liter Sajica, scalarer och purpuhuvudsbarber.
    112 liter Palettciklid och för tillfället Snäcklekare (multisar), albinoancistrusar.
    112 liter Kakaduaciklid , fjärilsciklid och ancistrusar.
    30 liter körsbärsräkor och ancistrusyngel.

    Kommentar

    • almost_jocke
      • January 2008
      • 228

      #3
      väldigt roliga fiskar att se på då de gräver och donar med sand och snäckor hela tiden. dom som jag har verkar väldigt fredliga med och bryr sig inte så mycket om andra invånare. och yngel får dom i massor =)

      Kommentar

      • Jens A.
        • March 2007
        • 5026

        #4
        Jodå, de funkar bra i ett 112, och i ett sådant kan du även ha dem med andra fiskar, som t ex jullar. Multisarna är inte de mest färggranna snäcklekarna (ocellatus red är nog den mest färggranna), men i aktivitet och beteende är de nog de roligaste.
        Earth first! We´ll screw up the other planets later!

        Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

        Kommentar

        • Radioaktiva Räkor
          • May 2007
          • 1760

          #5
          Multisen är en av mina absoluta favoritfiskar, dom gruffar, gräver och pillar omkring. Extremt aktiva och roliga att se på. Dessutom så sköter sig ju reproduktionen av sig självt och deras yngelvård är ju inte av denna värld

          //C
          With a licence to krill!
          Inte alltid arg och bitter, håll nu käft och läs min twitter.

          Kommentar

          • Simon--B
            • May 2008
            • 720

            #6
            Okej, De låter bra Men hur många bör jag börja med isf? Det borde väl räcka med 6 stycken eller?

            Vad brukar de kosta?

            Kan man ha tåliga växter med multisar eller kommer det sluta med att jag får rota och sätta tillbaka växterna hela tiden?

            Mvh Simon

            Kommentar

            • Antee
              • September 2007
              • 165

              #7
              Ursprungligen postat av Simon--B
              Okej, De låter bra Men hur många bör jag börja med isf? Det borde väl räcka med 6 stycken eller?

              Vad brukar de kosta?

              Kan man ha tåliga växter med multisar eller kommer det sluta med att jag får rota och sätta tillbaka växterna hela tiden?

              Mvh Simon
              Jag har, som jag skrev, startat med 6 stycken och det verkar räcka till att börja med.
              Jag betalade 100:- st för dom.....går nog att få tag i billigare söder ut och allra helst om du köper privat. Fanns inga här omkring när jag skulle ha så fiskhandlarn fick ta hem åt mig.....
              Jag har lagt snäckorna i mitten av akvariet och mot framrutan, i de bakre hörnen har jag 7-8 st vallisnerior. Lite javamossa i en kruka oxå..
              Ska fixa lite bilder sedan....När jag betalt goldavgiften eller så lägger jag bilderna på min zoon på Zoonen.
              240 liter Sajica, scalarer och purpuhuvudsbarber.
              112 liter Palettciklid och för tillfället Snäcklekare (multisar), albinoancistrusar.
              112 liter Kakaduaciklid , fjärilsciklid och ancistrusar.
              30 liter körsbärsräkor och ancistrusyngel.

              Kommentar

              • Naugthy
                • February 2008
                • 531

                #8
                Jag snor tråden lite.
                Jag har oxå kanske tänkt att köpa ett 112 l och ha multisar i det. Tänkte ställa några frågor.

                1. Vill multisar ha en stark cirkulation i vattnet. Isf vilket innerfilter är bäst?
                2. Hur mkt sand ska man ha? Eftersom dom gräver så kanske man ska ha mer sand.
                3. Vart får man tag på vinbärs snäckor. Vill helst köpa då jag inte vill koka sniglarna.
                4. Vilket pH ska dom ha? Hur får man det pHt isf om det t.ex ska vara högt?
                "I don´t need to be careful, because I have a gun." Homer Simpson
                "Om en person du talar med inte tycks lyssna, var tålamodig. Det kan helt enkelt vara så att han har lite ludd i ena örat." Nalle Puh

                Kommentar

                • Antee
                  • September 2007
                  • 165

                  #9
                  Ursprungligen postat av Naugthy
                  Jag snor tråden lite.
                  Jag har oxå kanske tänkt att köpa ett 112 l och ha multisar i det. Tänkte ställa några frågor.

                  1. Vill multisar ha en stark cirkulation i vattnet. Isf vilket innerfilter är bäst?
                  2. Hur mkt sand ska man ha? Eftersom dom gräver så kanske man ska ha mer sand.
                  3. Vart får man tag på vinbärs snäckor. Vill helst köpa då jag inte vill koka sniglarna.
                  4. Vilket pH ska dom ha? Hur får man det pHt isf om det t.ex ska vara högt?
                  Så här har jag i mitt kar:

                  1. Jag har ett Aquael Fan2 som går på högsta farten.

                  2. Jag fyllde i ca 8 cm med biltemas blästersand, vilket inte var så smart... För jävl** vad dom skottar upp mot rutan... Har sugit ur en hel del sand vid vattenbytena så nu har jag kanske 6 cm om man planar ut bergena dom gjort.

                  3. Köpte vinbergssnäckor på ica, fyllda med vilök/persiljesmör och allt. Bara att köra i ugn 200gr i 15 minuter och ät med vitt bröd till.
                  Sedan du käkat ur dom så koka dom, skölj och i karet med dom...

                  4. Jag har ph på ca 8.5. För att höja ph så har jag i bikarbonat som höjer ph och kh + att jag har snäckskal och kalkstenar.
                  En tråd bland alla andra om bikarbonat: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=126107
                  mvh
                  Anders
                  Senast redigerad av Antee; 11 February 2009, 08:03.
                  240 liter Sajica, scalarer och purpuhuvudsbarber.
                  112 liter Palettciklid och för tillfället Snäcklekare (multisar), albinoancistrusar.
                  112 liter Kakaduaciklid , fjärilsciklid och ancistrusar.
                  30 liter körsbärsräkor och ancistrusyngel.

                  Kommentar

                  • Jens A.
                    • March 2007
                    • 5026

                    #10
                    Ursprungligen postat av Naugthy
                    Jag snor tråden lite.
                    Jag har oxå kanske tänkt att köpa ett 112 l och ha multisar i det. Tänkte ställa några frågor.

                    1. Vill multisar ha en stark cirkulation i vattnet. Isf vilket innerfilter är bäst?
                    2. Hur mkt sand ska man ha? Eftersom dom gräver så kanske man ska ha mer sand.
                    3. Vart får man tag på vinbärs snäckor. Vill helst köpa då jag inte vill koka sniglarna.
                    4. Vilket pH ska dom ha? Hur får man det pHt isf om det t.ex ska vara högt?
                    Rätt samstämmigt med föregående inlägg...

                    1. I ett 112 hade jag kört på ett liknande Aquael 2 på hög fart eller ett Aquael 3 på halvfart, det är en smaksak. De vill ha lite fart på vattnet, men inte så mycket att sanden far omkring.

                    2. Jag har ca 5 cm. Eller hade...nu ser det ut som ett månlandskap.

                    3. Köp franska sniglar på ICA. De ligger i frysdisken, oftast bredvid fisken. Kör dem i ugnen och ät upp dem med färska baguetter och lite vitt vin till. Faktiskt hur gott som helst.

                    4. pH skall gärna vara kring 8. Ha lite kalksten i akvariet, buffra gärna med bikarbonat.
                    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                    Kommentar

                    • Naugthy
                      • February 2008
                      • 531

                      #11
                      Usch, kan man inte köpa tomma skal
                      "I don´t need to be careful, because I have a gun." Homer Simpson
                      "Om en person du talar med inte tycks lyssna, var tålamodig. Det kan helt enkelt vara så att han har lite ludd i ena örat." Nalle Puh

                      Kommentar

                      • Antee
                        • September 2007
                        • 165

                        #12
                        Ursprungligen postat av Naugthy
                        Usch, kan man inte köpa tomma skal
                        Nänä....det går inte....

                        Kolla annonserna, eller släng in en egen köpes..
                        Borde finnas nån som har över.
                        mvh
                        Anders
                        240 liter Sajica, scalarer och purpuhuvudsbarber.
                        112 liter Palettciklid och för tillfället Snäcklekare (multisar), albinoancistrusar.
                        112 liter Kakaduaciklid , fjärilsciklid och ancistrusar.
                        30 liter körsbärsräkor och ancistrusyngel.

                        Kommentar

                        • Naugthy
                          • February 2008
                          • 531

                          #13
                          Om jag då ska ha bikarbonat så ska jag ha ca. 2-3 krm till 112 L vatten...
                          "I don´t need to be careful, because I have a gun." Homer Simpson
                          "Om en person du talar med inte tycks lyssna, var tålamodig. Det kan helt enkelt vara så att han har lite ludd i ena örat." Nalle Puh

                          Kommentar

                          • Antee
                            • September 2007
                            • 165

                            #14
                            Ursprungligen postat av Naugthy
                            Om jag då ska ha bikarbonat så ska jag ha ca. 2-3 krm till 112 L vatten...
                            Mät först upp dina värden, ph och kh.
                            Sedan så gör du ett vattenbyte innan du tillsätter bikarbonaten.

                            Jag har i mitt kar ett kh på 12dH och ett ph på lite över 8.

                            Du får ha i lite och mäta eftersom, börja med att sikta på ett kh på tex. 8 och mät kh och ph igen. Sedan så är det väl bara att köra på tills du är på de värden du vill ha.
                            Som sagt så 3 gr bikarbonat höjer kh med 1 dH.

                            Allt utgår i från dina värden som du mätt upp.

                            Exempel: Om du har ett kh på 4 och vill upp på kh 8 så är det 4dH att höja, vilket gör 3gr bikarbonat x 4 dh = 12gr bikarbonat ska du ha i.
                            mvh
                            Anders
                            240 liter Sajica, scalarer och purpuhuvudsbarber.
                            112 liter Palettciklid och för tillfället Snäcklekare (multisar), albinoancistrusar.
                            112 liter Kakaduaciklid , fjärilsciklid och ancistrusar.
                            30 liter körsbärsräkor och ancistrusyngel.

                            Kommentar

                            • Naugthy
                              • February 2008
                              • 531

                              #15
                              Ööh, fattade typ nada, men lite iallafall.
                              "I don´t need to be careful, because I have a gun." Homer Simpson
                              "Om en person du talar med inte tycks lyssna, var tålamodig. Det kan helt enkelt vara så att han har lite ludd i ena örat." Nalle Puh

                              Kommentar

                              Arbetssätt...